ändring av färg
ja..så är det min tur igen då…ändring av färg denna gången
när jag badade choklad/chokladbärarna häromdagen, så tyckte jag att den "svartvite" var misstänkt vit i botten på det svarta. Finns ju inte såååå jättemycket svart päls visserligen men….
idag ringde ägaren till hanen…o sa att hon nog får regga om pappan. Hon hade fått en svarttsilvertabbyspotted o vit……hehe (finns massor av silver i stamtavlan)
så…min svartvita chokladbärare…har blivit en svartsmoke o vit..heter det så…jag lär mig aldrig skillnad på silver o smoke…hehe
nu ska jag ta o annonsera ut honom o brodern.
blir väl blocket
å den blåvite

Så fina dom är Annki.Kul det där med färger.Ser verkligen fram emot det(inte)
#2..ja..är det inte så att när det är nåt mönster i katten så heter det silver
o när det är utan mönster (solid) så heter det smoke…
#3 det stämmer alldeles riktigt:)
såg att det inte framgick så bra av bilden
här är en närbild…

Vem av föräldrana är silver?
Annars är det bara spökpäls
Och med choklad i generna kan det spöka tro mig
Ingen silverförälder inga smokar
MVH
Mona

Jag tror inte att det finns recessivt silver utan att det bara är spekulationer efter som det inte bekräftats eller dokumenterats.
**En choklad smoke kod EXO bs Annki
**
Pappan kan ju vara en bs och han gav en bs 24..chokladsilverspotted

Dom finns ju..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Helt rätt, och gissa om vi blev snopna då Flora Exporama´s Endless Summer fick sin första kull med Texas. Flora var reggad som en g 03 och Texas är a 03 22
Lilla Q-Tie som föddes i hennes kull är blåsmoke och vi är lite fundersam om inte Sharon, systern till Q-Tie oxå är en gs 03, men det visar sig nu då hon får bebisar med min vita ecotic hane om hon är silver.
När vi tittar väldigt noga i botten på pälsen då Flora är blöt syns det tydligt att hon är gs så det var bara att regga om henne för silverbebisar utan att nån av föräldrarna är det går ju inte :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#11..han är reggad som en blåvit bärare…o han har gått till GIC..så hon har väl blundat lite för att han skulle vara silver
men nu så har hon väl bestämt sig för att regga om honom o börja om ställa ut honom….
GIC. Nicopi's Hugo Bozz
Sire: Kikkicat Special Dreamweaver (EXO as 03 22 62)
Dam: Nicopi's Amis (EXO c 03)
EXO a 03 (Blue white exotic) - Lilac Carrier
NOMINATED IN GRÔMITZ (D) 2005
**NOMINATED IN POLAND (PL) 2007
massor av silver i stamtavlan bakom oxå
jag tycker ju inte att han ser ut som en smoke..men jag kan ju inte detta…o jag har ju heller inte blåst in i pälsen på honom
vår stambokförare sa att de inte reggar silverkatter utan att nån av föräldrarna är silver…så jag reggar honom som en vanlig svartvit o talar om för köparen vad som gäller
o är det så att Hugo Boss reggas om så får man väl ta ställning då
**
Näee Annki inte ser han ut att ha silver i sig…men vad hade mamman för färger till den kullen då det blev en svartsilverspotted? Kan det vara så att hon kan vara den som har silvret??
Måste nog själv säga att han inte ser ut att vara smoke,då borde det vara vitt i botten,men det kanske ligger djupt?
Har han rosa eller blå trampdynor…på mina svart shaded silvervitfläckar var trapdynorna i början svarta och rosafläckiga..senare blev dom svarta, (på det viset visste jag vilka som var vitfläckiga.)
Vet ej om det solida anlaget kan göra någon skillnad.
Vad jag menar är att …om han har blå trampdynor fast han har vita tassar borde det tala för en smoke.
Jag vet att inom Norsk skogkatt finns det silverkatter som inte visar sin silver,men det är bara på Skogisarna som jag vet har detta fenomen.
#13..jag vet inte vem som är mamman..hon har heller inte satt ut nåt på hemsidan ännu………men troligtvis så är det väl inte på mammans sida eftersom hon påpekade att hon skulle vara tvungen att regga om pappan
#14 det är ju inte jag som äger hanen…så jag har ingen aning om hans trampdynor
troligtvis så är han väl en "dålig smoke"…(OM nu en av föräldrarna måste var det….) eftersom han har gått så långt som till GIC som blåvit..o det är väl kanske därför som hon tycker att det är så tråkigt att regga om honom o börja om
sen så vet jag inte hur de har det i Danmark…vissa länder använder ju fenotyp (hur de ser ut med blotta ögat) när de bedömer färger…o andra går ju på genotyp (hur de ser ut genetiskt..vad de "kan" vara, rent genetiskt)
sen en sak till som jag tycker är konstigt..att stambokförarna gör olika. Har inga andra synpunkter på detta…menar att jag bryr mig inte om att min klubbs stambokförare inte reggar en unge som silver/smoke om inte en av föräldrarna är det. Det är helt ok för min del.
MEN…jag var med om samma sak för några år sen. 2 ungar som var "smokiga"…allt stämde (enligt vår dåvarande ordförande som hjälpte mig att färgbestämma dem)…o även i vuxen ålder så behöll de sitt vita längst in. Då hade jag knappt sett en smoke…hehe
pratade med vår dåvarande stambokförare o vår ordförande..o båda ansåg att visst kunde det bli smoke utan att föräldrarna var det. Så båda dessa ungar reggades som smoke. Strax efter så var jag på utställning där vår dåvarande ordförande tittade jättenoga på mamman..o sa att hon definitivt inte var en dålig smoke (hon var domare). Har även hört en uppfödare som har lååång erfarenhet som säger att det har hänt hos henne oxå. Att det har fötts smoke/silver utan att föräldrarna är det.??
så jag förhåller mig "öppen" till vad som är möjligt o inte hehe
hm…vad konstigt..
För just silver…ja man kan ju säga att jag kan ju inte få en sköldpadda om båda föräldrarna är bruntabby…baraför det ligger tillbaks i generna…för det samma gäller silver…
Hahhahahaha
#16..du är rolig du Marita
kanske får du paddor med dina bruntabby
man vet ALDRIG
Kolla på Tessan som fick en svartvit hehe
som hon inte kan få
men om man vill så kan man väl skicka in ett DNA prov för att kolla färg…?? eller har jag fel
#17..om det är förkommande på skogisar så bör det väl vara likadant på perser??? jag vet inte hehe
här kommer den andra silverkatten som samma hane har gett