Perser iFokus

Perser

Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 713 ggr
miapia
0

en fråga om förlossning

om en katt är på dygn 65 och har haft typ flyningar med blod   2    3 dagar är det något onormalt?

mina katter har inte hafr blodiga flytningar men samtidigt har jag ju inte haft så många kullar

någon som kan hjälpa mig med den frågan

ps det gäller inte mina katter utan en som har detta bekymmer

vad skall hon göra tycker ni?

Annkis54
0

så länge katten mår bra…o det inte luktar illa…så ha is i magen
ta en dag i taget

se på hur hon mår

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miapia
0

ok  skall säja till henne detta tack annki du är en 

Ängel

heliotropes
0

Haft en hona som blödde lite ,kanske dygnet innan hon visade på öppningsvärkar hon fick en levande,ett stenfoster,en klumpeduns som fastnade rejält troligen kvävd i samband med förlossningen och en dödfödd som såg deformerad ut.

Med henne fick jag två kullar 1:a gången snittad på 71:a dygnet för då stod inte jag ut med att vänta längre. Enligt veterinären skulle hon ha kunnat fixat det själv…ville väntaFörvånad

Andra gången gick hon 69 dygn, det var den förlossning som jag skrev om i början,hon hade problem med förtjockad livmoder.

Viktigt vid en sådana här förlossningar är att följa upp med att ge Vetrimoxin 

Knappt året efter den sista förlossning fick hon livmoderinfektion.

Är honan pigg och blöder det inte allt för mycket och om hon haft kull förut borde det gå bra,men är hon förstfödeska kan det bli tufft för henne hon kan ju ha döda foster som sitter ivägen.Hon bör ha veterinären i åtanke.

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
0

#3,,,ja, jag kände att jag fick läsa igenom jättenoga vad hon hade frågat o vad jag hade svarat
jag tolkar som lite flytningar med lite blod i…inte blöder mycket
då måste hon ju in till vetten.
ÄR hon förstföderska..??
#3..bör man ge pc till alla mammor efter en förlossning så sent i tiden??? Mina brukar föda på 63-64 dygn..men det kan ju vara bra att veta

denna sidan är kanon allstå
man får lära sig så OTROLIGT mycket

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
0

Vetrimoxinet brukar veterinärerna skriva ut att ge kattorna i tio dagar efter snitt för att hålla infektioner borta,detsamma gäller om de har haft konstigheter i samband med förlossningar, infektioner uppstår oftast pga.att allt inte har kommit ut och att bakterier kan ha kommit in.

OFTAST går förlossningarna bra och då behövs ingen pc hellerSkrattande 

inte heller om det kommer någon enstaka dödfödd.

Annkis54
0

så du menade inte rakt av att "alla" som föder så sent som dag 69-70 behöver en penicillinkur…(även om allt går bra)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
0

#6 Oooonej.det är sällsynt att kattor går så länge men det är naturligt för dom,det finns oftast en ärftlighet hos vissa linjer att gå länge och på vissa linjer går ju kattorna bara 59.

Annkis54
0

7  bra tack
nu fattade jag till slut
är nog lite trög ibland hehe…läser kanske för fort

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Hexa
0

Hejsan! Blev precis medlem här på forumet. Det är min katt det handlar om, tack Miapia för all hjälp!

Det är kattens tredje kull, hon mår bra ingen feber och äter och dricker och går på lådan. Hon har blodiga flytningar lite nu och då och har haft i tre dar nu. Hon är på dygn 66. Händer det inget tills imorgon bitti så blir det veterinären för koll. Blir hon dålig så åker vi såklart in bums! Tack alla för råd och jag uppdaterar här hur det fortgår Glad

Annkis54
0

Hej #Hexa
välkommen hit till oss
gott…då fick vi reda på lite mer…
om du läser igenom en del trådar här..så ser du att många har suttit i liknande situationer…o hur det har gått för dem
sök på 03..avel/genetik/uppfödning…där skulle jag tro att du kan hitta en hel del matnyttigt
63 dygn…+ - 5 dygn brukar min vet. säga
ja..håll oss uppdaterade
allt är lärdomar för OSS ALLA

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Hexa
0

Uppdatering:  Konsulterade veterinär i morse som tyckte jag skulle avvakta lite till med tanke på att hon mår bra, såg sen att mjölken runnit till vilket den inte hade igår så nåt borde ju vara på gång…   Glad

Annkis54
0

vad gott….allt väl så länge
glöm nu inte att vi vill veta hur det går
kanske ska starta en ny tråd….så att folk vet vad det handlar om
har det hänt nåt mer…5 1/2 timme sen du skrev nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Hexa
0

Fortfarande inga ungar…  Hur länge "brukar" det dröja från det mjölken runnit till till ungarna kommer?

heliotropes
0

olika…. från ett dygn till en vecka.Hon har inte börjat springa på någon låda oftare än annars?