besvärlig päls
jag har en kompis som har en perserhane…
supersnygg…blev BIS på en IDP utställning förra året
det är ung. best of the best på SVERAK
nu så är hans päls såå besvärlig
hon skriver:
har en 2½ årig fertil hane som fäller extremt mycket och jämt blir tovig i slutet av badet. Han har även tendens till fettsvans. Vad kan jag göra för att avhjälpa problemet? Hans båda bröder är rena "pälsmonster"-
Pälsen känns lite hård/sträv fast han är nybadad-

Mandelolja till fettsvansen! Gnid in och låt verka, tvätta sedan bort med oparfymerad Yes el. liknande.
Att han fäller extremt mkt kan tyda på för litet fett i fodret eller att han kräver mera fett i fodret. Prova ge honom 1 tsk bra olja, kallpressad som kroppen lättare tar upp, varje dag. Sedan kan det även tyda på stress att han fäller mycket. Fertil och inte får para t.ex?
B-vitamin tillskott är också jättebra att ge. Bäst är att fara till veterinären och låta vetten ge honom en B-vitaminspruta. Då får kroppen all B-vitamin den behöver, och överskottet pissas ut.
Sedan att pälsen känns "stripig" efter badet….så skulle jag prova ett nytt shampo.

jo, hon skriver o frågar om det kan vara för att han är fertil o inte får para…för det är så det är
#3..går Gimpet lika bra som Nutricalen
Tack för alla tips. Ja, jag tror nog att han kan vara stressad för han blir mer och mer elak mot de andra katterna som jag har som är kastrater allihop. Han är speciellt elak mot min kastrathona. Han får gimpet nästan varje dag och han älskar det. Kommer springande när jag tar i tuben. Innan gav jag honom flytande b-vitamin men det vill han inte ha längre. Ska prova övriga tips. Tack så länge.
#6 Okastrerade hanar och honor ser alla kastrater som "freakar" och ska jagas undan. I deras ögon är dom varken honor eller hanar dom är DET. Kommer hormon nivåerna upp blir det bråk och naturligtvis jättestressande för katterna.
#5 Jag har själv ingen erfarenhet av Gimpet,men hört att det ska vara likvärdigt..

jag ger mina katter nutri-cal, Bea har fått jättesnygg päls sen hon börjat få en droppe varje dag, mums tycker hon det är
puttar upp den så att hon kan få flera svar
ingen mer som vet nåt bra tips..eller vad som kan vara orsaken
eller är det helt enkelt för att han inte får para???
Hej igen, Var hittar jag nutri-cal? 
#8 droppe??? nutrical…jag trodde att det var i en tub som gimpet..
vad har jag missat??
och väldigt kletigt..=) bara en av mina katter ville ha annars får man stoppa i munnen.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus