Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2127 ggr
mallabralla
2013-08-12 20:12
10

Hälsoprogram för HCM

Nu ingår perser och exotic ringen i pawpeds hälsoprogram för HCM.

om du vill delta i hälsoprogrammet hittar du information om det här:

http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/hcm.html

Sajtvärd på Perser iFokus

MonAmiExotic
2013-08-12 20:17
1

Bra initiativ! ✨

Solitaire
2013-08-12 22:00
4

Det kommer snart en uppdaterad information om HCM på Spexus hemsida, vi återkommer om den.

KattaLotta
2013-08-13 10:50
3

#1 Och det innebär ?

Blir det krav på att föräldradjuren till kattungar som annonseras måste vara hjärtscannade för HCM ?

Det tycker jag vore ett viktigt krav.

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

MonAmiExotic
2013-08-13 11:39
1

#3 Tja, det innebär att det är bra att den här typen av program
finns och att rasringen är med och sprider information om detta.

KattaLotta
2013-08-13 12:03
4

#4 Jamen programmet har ju funnits länge och det har ju varit upp till var och en i egenskap av uppfödare att ansluta sig till det. Information om att det funnits har det ju inte varit ont om tidigare heller.

Jag undrar vad perser & exoticringen kommer att göra för att få sina medlemmar att följa detta program? Att luta sig mot orden "uppfödning under ansvar" har ju inte visat på någon ökning av scannade katter, iallafall inte de som godkänner att resultaten får registreras och användas i veterinärmedicinskt syfte.

www.sidentassen .com

MonAmiExotic
2013-08-13 12:51
2

#5 Hehe, jag är ingen uppfödare. Jag kom in i den här 
världen för drygt 2 veckor sedan och jag tycker det är bra
att det finns. Informationen är ny för mig och jag tycker det
är bra att se ringen engagera sig i detta. Mer än så var inte
mitt lilla glada tillrop…

[Topsy]
2013-08-13 13:15
1

Tycker det är ett strålande beslut och det kommer bana väg för ökat förtroende för rasen. Hälsa ibland sällskapsdjur har varit i fokus på senare år och inom hundvärlden har man arbetat stenhårt för det. Svenska Kennelklubben ligger faktiskt främst i världen inom det området och är oerhört stolta över det. Så det vore härligt om även svenska kattuppfödare följde efter i samma fotspår och kände samma stolthet över att göra olika hälsoundersökningar innan avel för kunna föda upp så friska djur man bara kan.

Angående annonsering:
En variant kan vara att man i annonser för ungar och hanar har en del där hälsoresultaten skrivs in.

Man kan även ha en liten symbol efter stamnamnet på uppfödarelistan. Där symbolen visar att uppfödaren följer hälsoprogrammet.

mallabralla
2013-08-13 13:20
7

Kattalotta

Det är beklagligt att vårt arbete brister så i dina ögon. Vi jobbar som alla säkert vet ideellt med denna rasring som startades i mars i år.

sedan uppstartandet i mars har vi aktivt arbetat för att sprida information om raserna genom annonsering, finnas på utställning och på forum. Vi har dragit igång ett projekt för att öka antalet utställare, vi arbetar med material till nr 6 av tidningen Våra Katter, däribland en omfattande hälsoartikel. Vi har nu gått med i hälsoprogrammet för HCM på pawpeds och försöker utveckla och sprida det. 

Jag anser att det vi åstadkommit på ca ett halvår är mer än vad som gjorts för raserna på många många år, man önskar att man skulle kunna knäppa med fingret och allt skall vara klart i en handvändning och att alla bitar skall vara på plats, men så fungerar det tyvärr inte. Vi har många bitar som vi jobbar med samtidigt på SPEXUS, att HCM frågan är den viktigaste för dig KattaLotta har jag förstått, men för andra är den inte det. 

Att tvinga någon till att testa gör ingen rasklubb och så heller inte vi.

För dem som undrar hur programmet kommer att se ut och påverka avelsarbetet:

Vi kommer att ha information om HCM och vart man kan vända sig om man vill delta i programmet på SPEXUS hemsida, vi kommer att gå ut med att vi som rasklubb ställer oss bakom programmet och förespråkar att delta.

Det är sant det du säger Kattalotta, att info finns och att uppfödare redan vet om att man kan scanna, men du glömmer alla dem nya uppfödare och inte tala om sällskaps ägare som är gröna i denna värld och letar info för att ta reda på hur dem bäst skall sköta sin katt/katter. 

Tidigare har det inte funnits ett hälsoprogram för HCM på kategori 1, dvs har inte dem resultat som kommer in presenterats och ger därför ingen glädje i avelssyfte mer än för den som äger katterna och statistiskt sett.

En ändring kommer att ske där, dem resultat som redan inkommit + nya resultat kommer att läggas in i en egen data bas för hälsoprogrammet på perser och exotic. Dvs, söker du på en katt på Pawpeds får du upp info om vilka hälsoprogram den deltar i och dess testresultat. Detta medför att man så småningom kan spåra drabbade linjer och undvika att avla med dessa. På detta sätt har dem andra raserna arbetat med programmet.

Att du anser att det skall vara någon form av tvång att delta kan vi tyvärr inte ta hänsyn till då vi har andra medlemmars åsikter att ta i beaktande och där majoriteten röstar nej för ett sådant tvång.

Om du tänker igenom det hela kanske du kan se den positiva förändringen och dess efterföljande dominoeffekt, för mig är det ett stort kliv för våra raser och jag betvivlar inte en sekund att när bollen är i rullning så får den snabbt upp farten 😉

mallabralla
2013-08-13 13:23
5

Tack Topsy! det var kanon förslag! Vi skulle kunna lägga till faktiskt ett litet hjärta bredvid uppfödare som scannar, och självklart i annonser att katterna är scannade. toppen ide!

KattaLotta
2013-08-13 14:02
3

#8 en liten fråga, med tanke på ditt påhopp.

VART har jag sagt/skrivit att ert arbete inom Spexus brister ?

Håll dig till fakta TACK !

Jg är glad över att någon är villig att på ideell basis starta upp denna rasring igen som många andra misslyckats med , och jag hoppas verkligen att det kan bli något bra av det, MEN… jag liksom alla andra medlemmar har faktiskt rätt att ifrågasätta även om mina tankar går emot dina och kanske några med dig 🥵 

Jag har inte någonstans sett att ni i spexus gått ut och frågat ALLA KAT 1 uppfödare ang HCM-testning…. så var du hittar den informationen om att majoriteten tycker att det inte är befogat att ställa krav vid t.ex annonsering ?

OM man ansluter sig till avelsprogrammet avser man väl att ALLA katter som används i aveln också ska scannas eller ?

Så skulle jag vilja rikta en uppmaning till de KAT1 uppfödare som läser detta…………BERÄTTA för era kattungeköpare om HCM, det är förvånandsvärt få uppfödare som öht nämner att det finns en sådan sjukdom !

www.sidentassen .com

mallabralla
2013-08-13 14:16
4

KattaLotta, påhopp? jag förklarade hur hälsoprogrammet kommer att se ut vilket du frågade om, jag svarade på dina inlägg.

Det är kanske du som skall fundera över dina inlägg? du har en väldigt negativ ton och ser problemen hellre än möjligheterna, varför du ger en bild av att inget duger, du har gett sken av att du vill att vi skall tvinga folk till att testa, annars duger det inte, om det är fel uppfattning så ber jag om ursäkt men det är den bild du ger. 

Än en gång kommer vi inte tvinga någon att testa och det finns inget sådant tvång inom någon ras.

Du vet heller inte vilka åsikter jag har i ämnet så du kan inte uttala dig om vart jag står i frågan. Du vet heller inte vad som diskuterats på utställningar, via mail etc med andra medlemmar.

Nu sätter jag punkt för denna diskussion som har tagits i flera trådar här. Vi kommer att följa Pawpeds rekommendationer och bedriva programmet precis så som alla andra rasringar gjort.

Jag har inte så mycket mer att säga om detta då riktlinjerna redan är beslutade och det är nu på detta sett programmet kommer att bedrivas tills vidare. Vid årsmötet kan frågan tas upp igen om resultatet av programmet inte varit det man önskat.

Coolgrim
2013-08-13 14:19
1

Jag håller med KattaLotta om att berätta för våra kattungeköpare att scanna sina djur INNAN man använder dom i avel även fasst båda föräldrna är scannade!! Det är ju en hemsk sjukdom!

Tina

mallabralla
2013-08-13 14:21
0

Jag tar däremot tacksamt emot förslag så som dem i Topsys inlägg.

mallabralla
2013-08-13 14:23
0

håller med i detta, att informera är VIKTIGT för att folk skall kunna göra ett aktivt ställningstagande.

Lovelines
2013-08-13 14:51
5

Nu får ni alla ursäkta. Men vilken j….ton det har blivit nu igen på detta focus!!!! Vad kan detta bero på??????

En del folk som vill sticka ut näsan hela tiden.

Har suttit ett bra tag i bakgrunden o kikat på vad ni skrivit.

Helt klart så har det blivit en ankdamm här igen tyvärr.

Har fått mina varningar här o det va det värt kan jag lova!

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

KattaLotta
2013-08-13 15:11
2

#15 ja att sticka ut näsan är farligt må du tro 🤫

Här får man inte ha några avvikande meningar 🤔 ALLA ska tycka lika och bara guppa runt i ankdammen 😓 

LER Lotta

www.sidentassen .com

Headturners
2013-08-13 15:21
7

Alla får tycka vad man vill, men man ska inte räkna med att alla andra SKA tycka och tänka som en själv. Krav och pekpinnar funkar aldrig när majoriteten tycker annorlunda.

Ställer mig bakom det Mallabralla skrivit till fullt.

Lovelines
2013-08-13 16:27
6

Näee……krav o pekpinnar fungerar inte.

Var och en måste ta sitt ansvar som uppfödare.

Har man problem så tar man itu med det självklart. 

Tänk om man skulle gjort så här mot mänskligheten då skulle det inte finnas några människor kvar på jorden. Inte avla på det o det o det…. "Bara en tanke" Risken är stor att kat 1 katterna kommer dö ut sakta men säkert med en massa förbud och föreskrifter.

Självklart så håller man sej med ett friskt avelsmaterial och avlar för rasens bästa. Men det finns säkert de som avlar på ett icke fullgott material oxå. Men då biter de sej själva i rumpan till slut.

Ställer mej oxå bakom till vad Malin "Mallabralla" skrivit.

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

KattaLotta
2013-08-13 18:05
2

Snälla Mallabralla jag har inte alls sagt något negativt om den nya rasringen och de personer som arbetar i den, tvärt om har jag varit positiv tillatt någon vill ta tag i ringen och försöka få den på rätt väg.

Jag har ju själv varit med och försökt starta upp den en gång och minns hur jobbigt det är.

Nu handlar ju inte detta om rasringen utan om HCM, denna väldigt tråkiga sjukdom som vi ju varit medvetna om att den funnits på KAT1 katterna i alla fall de senaste 13 åren, då min första katt visade sig ha HCM.

Efter det har jag haft oturen att köpa in flera hankatter som också visat sig ha denna sjukdom och det är väl därför som jag också agerar så kraftigt just för att man SKA testa sina avelsdjur.

Jag vill INTE att mina kattungeköpare ska behöva hamna i samma sits som jag gjort alla dessa gånger…man står där med en ”färdig” hane som man väntat ska börja para och så vid testet visar det sig att han har HCM !!!

Det värst av allt är , tycker jag, att INGEN av de uppfödare jag köpt HCM-drabbad katt ifrån har visat sig vilja ersätta katten, utan bara slår ifrån sig och säjer ”våra katter är inte sjuka” ??

Gång på gång har jag lagt ut stora pengar och vad har jag i slutändan ? Jo en SJUK katt som bara kostat pengar !

Så innan du mallabralla kommer med några fler påståenden om att jag skulle vara negativ, att jag inte anser att ni gör något bra, och innan du påstår att jag vill bråka, titta på vad jag skrivit en gång till, läs det inte som fan läser bibeln utan utifrån en drabbads synpunkt, DÅ kanske du förstår vad jag menar.

Nu lägger JAG ner den här diskussionen vidare, ALLA vet min ståndpunkt och jag kommer att fortsätta att ha den, för jag vill ha friska katter och jag vill att mina köpare ska få friska katter.

www.sidentassen .com

mallabralla
2013-08-13 18:22
3

Snälla KattaLotta själv, jag uppskattar om du lämnar svordomar utanför denna diskussion. Har ej skrivit du är negativ till rasringen (som förövrigt inte är den samma som SWEPEX utan en helt nystartad) utan i denna fråga. Har heller inte skrivit att du bråkar, skrev endast att dina inlägg i frågan om detta var negativa då allt vi lägger ut om ämnet bemöts med negativa kommentarer om att det inte är tillräckligt utan bör göras mer än vad vi redan gör. 

Du kanske ska läsa om dina egna inlägg istället?

KattaLotta
2013-08-13 21:02
1

☝️🤫🤔🥵😴🤔😐

Hälsar Lotta😴

www.sidentassen .com

dramaQ
2013-08-17 15:17
2

Konstigt att ingen av de som spyr ut sina åsikter här på forumet kommenterar det sunda inlägget på Sverakmedlemmar FB???? ❤️

HCM

/D

KattaLotta
2013-08-17 16:50
1

Kanske det beror på att detta är PERSER I FOKUS och de katter som avhandlas på Sveraksidan på FB mest handlar om andra raser, dessutom är det ju inte såkert att de som läser och skriver här är med i Sverakgruppen på FB.

Jag kan bara instämma i vad de flesta  skriver på FB, man måste scanna så är det oavsett ras.

//Lotta

www.sidentassen .com

jambo
2013-08-17 17:05
3

Jaha,,nu är karusellen i ggn igen.

Tio för de stora o 5 för de små. 

Misstänkte detta. ska bli roligt att följa hur det slutar.

Helt på Marabellas sida , som verkligen har en vettig förklaring o många med henne. Som även har jobbat för kat 1

Mvh Gujje!

Trevlig Helg!

mallabralla
2013-08-17 17:53
4

fast det är ju en perser uppfödare som startat diskussionen, jag tolkar det som att tråden handlar allmänt om ALLA raser, för samma problematik gäller väl oavsett ras.

dramaQ
2013-08-17 18:01
2

#25 "GILLA"

#23 😟

/D

KattaLotta
2013-08-17 19:26
5

#26 Jasså du tycker jag är en looser…hm…ja när det gäller friska katter räknar jag mig inte till skaran loosers iallafall 😛Tvärt om så har jag kommit långt när det gäller att selektera bort de som varit drabbade av div. åkommor, till skillnad mot många andra här som tydligen skiter fullständigt i vad dom avlar på.

Märk väl IGEN nämnd och INGEN glömd😴

#25 Jag tycker Malins fråga (på FB) sträcker sig utöver alla raser, hon är nog intresserad av att ALLA katter ska födas upp utifrån så friska föräldrar som möjligt, även om hon nu råkar vara KAT 1 (perser & exotic) uppfödare.

Hur som helst så ÄR HCM-frågan väldigt viktig att ta tag i oavsett vad man föder upp för ras. Det är inte kul att bli kontaktad av en kattägare som berättar att deras älskade ullttott har dött alldeles för tidigt oavsett om det är från min egen eller andras uppfödningar.

Ni som tittar hånfullt på det jag skriver får gärna göra det, varsågod jag bjuder på det, men kom ihåg hur det var med PKD:n den var vi som började i tid, av med väldigt fort….till skillnad från vissa andra….

så du som gömmer dig bakom namnet dramaQ kanske det är du som är den där loosern 😂👋

www.sidentassen .com

mallabralla
2013-08-17 19:48
2

tittar inte hånfullt på det du skriver, annars hade jag aldrig dragit igång hälsoprogrammet för kat 1 om jag ansåg att det var obefogat.

svarade endast här på ditt inlägg att man inte svarar i FB tråden för att den handlar mest om andra raser, då sa jag att den ju handlar om alla raser, med andra ord ser jag ingen anledning att inte delta om man har något viktigt att tillföra.

mallabralla
2013-08-17 19:49
3

dessutom så skrev du ju en lång fin radda med diverse gubbar till mig för inte så länge sedan så du är väl inte bättre än dramaQ i sådana fall. Tycker i alla fall inte jag vad gäller att håna andras inlägg och åsikter.

heliotropes
2013-08-17 20:45
3

Denna tråd är inte "rolig" att läsa,då sakfrågan har spårat ur totalt i någon form av rent "babbel". 

Så snälla…håll er till sakfrågan då jag tror att vi alla är överens om att den är viktig.

//medarbetare Eva

Eva // medarbetare på Perser

Lovelines
2013-08-18 00:33
1

#27 Vad menar du med att du selekterat bort div åkommor?

Vad gör du med de katter som inte håller dina mått?

Tycker du har en mkt dålig underton i vad du säger. Du menar på fullt allvar att uppfödare avlar på precis vad som helst? Ett mkt fult påhopp du gör här.

Tror definitivt inte att folk avlar hej vilt och på vad som helst.

Finns ett ordspråk! Som man är själv, dömmer man andra ! 

Hur mkt katter var det inte som fick sätta livet till när hysterin kom om PKD och då var det ju scanning av katterna. De flesta avlivade katter på löpande band 😮 Idag har vi ett 100% resultat via DNA.

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

KattaLotta
2013-08-18 08:40
2

Eva #30

jag håller med dig, det har spårat ur !!!

#27 Du skriver "Finns ett ordspråk! Som man är själv, dömmer man andra !"  - helt rätt !!  sedan kan jag inte förstå hur du kan uttala dig om den åpåstådda hysterin på 90-talet om PKd:n det var ju 10 år innan du ens började föda upp - man ska vara försiktig med hörsägner.

#29 - Jo det gjorde jag, MEN som du då kanske inte lade märke till så hade dom en komisk touch allihop !

Men men åter till saken. jag tycker det böjar likna personliga påhopp mer än saklig diskussion om HCM här -jag är lika bestämd i min åsikt om HCM idag som jag var om PKD på 90-talet, och det visade ju sig vara rätt - vilket jag tror resultatet blir nu med och då får ni säja/skriva precis vad ni vill (nu kommer ett gäng gubbar igen, tycker dom är så roliga)🤪🤫😐😇😓😴

www.sidentassen .com

Lovelines
2013-08-18 09:17
1

#32 Vad vet du om vad jag vet ang PKD? Inte ett dugg vet du om det. Det har väl inte med tiden som uppfödare att göra. Och vad vet du om vad jag gjorde innan jag blev uppfödare av rasen perser. INGENTING vet du! Bara för man inte var verksam under hysterin betyder ju inte det att man inte vet något. Farligt påhopp igen.

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

heliotropes
2013-08-18 12:38
5

Jag låser denna tråd då den inte ger någonting mer i sakfrågan. Syftet med den står i första inlägget.

/Medarbetare Eva

Eva // medarbetare på Perser

Inlägget är låst för nya kommentarer