Perser iFokus

Perser

Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 1422 ggr
Marita-L
2007-07-24 00:50
0

NW !!!?

Jag är så glad för i dag kom inbjudan till NW och ännu gladre blev jag när jag såg att det är först en vanlig utställning på Lördagen så att jag både kanske kan få mina cert och att Yarinas bebbar kan få åka med…Glad
Hur många här ska ställa på Nordic Winner den 22/23 September?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

krasivis
2007-07-24 00:56
0

Jag vet inte ens vad NW är? Är det inom IDP?

[Baboos]
2007-07-24 01:06
0

Jag tycker att NW kan läggas på en helt egen "utställning" där det inte inkräktar på en vanlig utställning så alla kan ställa som vanligt. Jag tycker också att det kan läggas ner tills man har kommit på en bra lösning på det hela…………så det kan fungera bra.

FiiaL
2007-07-24 01:13
0

#1 - Ja, NW är IDP:s första vinnarutställning, som också de SVERAK-katter, som ställts ut och kvalificerat sig på IDP-utställningar får delta i.

#2 - Ja, det tycker vi också, och försökte med det förra året. Tyvärr tyckte inte utställarna som vi, så den blev inställd.

Har du några förslag, så skriv gärna och berätta på IDP-forumet.

EddaM
2007-07-24 01:21
0

Får nog ställa Feztiz i en idp nästa år så kanske hon kan ta en dubbel hihi SW och NW ja det vore något det *ler*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Summerwinds
2007-07-24 14:37
0

Jag och min syster ska åka dit. Ska bli jätte skoj Glad

Jag ska ställa Windy och Pärlan och kanske nån katt till om jag lyckas på ett Wild Card på någon av dem.

Kanske nån kan hjälpa mig att tolka reglerna Oskyldig Kan vi ställa Emil som är Champion men kastrerad och inte utställd efter det? Vuxna raskatter: Lägst titeln Champion/ Premier. Kvalificeringsperioden räknas från 12 månader före NW t o m två veckor före klassbyte. Kvalificeringen följer katten vid klassbytet.

Marita-L
2007-07-24 15:34
0

#2 håller faktiskt med dig för det hade varit det bästa och istället haft en vanlig utställning för dom växer ju inte på träd längre…sedan när utställningarna har kommit i gång riktigt då kan Nordic Winner börja.

Men jag är ändå jätte glad ändå för jag har längtat så efter en utställning.

#5 du får räkna tillbaks 12 månader..ring å hör..

Crystal Pearl´s

Niffi
2007-07-24 17:07
0

#2 Som FiiaL sade i #3 så har vi försökt med en separat NW. Men utställarna var inte intresserade och det var så få anmälningar så att förra årets NW fick ställas in.

Sedan undrar jag vad du inte anser vara löst? Min åsikt är att man måste starta någon stans och sedan utifrån de erfarenheter man då får gå vidare och utveckla.

#5 Tog han championtiteln inom 12 månader före NW så hänger kvalificeringen med trots att han bytt klass.

Inbjudan hittar ni på Nordiska IDP:s hemsida under utställningar i menyn. http://idpnordic.se

Summerwinds
2007-07-24 17:32
0

#7 tack för ditt svar. Han blev ju CH i nov -06. Man vill ju vara säker, så man inte tolkar fel Flört Då har jag 3 katter att ställa Glad

[Baboos]
2007-07-24 17:58
0

Men vad gör ni med alla som vill ställa och som inte får????
Det finns så få utställningar nu så tar ni bort en från "oss"!!??
Men vad visar det då, att ingen kommer????? Ingen är intresserad i så fall och likna SVERAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tycker också att det inte är tillräkligt bra utformade regler för det hela……alla frågar alla och ingen vet något……..Se till att ha BRA lättförståliga regler för det hela…..När det finns, så kan man börja med NW. och ändra på kvalificeringen. Är det inte de bästa som skall tävla?????? Annars blir det ju NÄSTAN som en vanlig utställning.
Jag röstar för egen utställning för NW. Antingen den sista på året eller den första på året.
Eller lägg ner den.

Niffi
2007-07-24 18:08
0

#9 Det är ju upp till varje enskild medlem i de olika IDP-klubbarna att sända in motioner om hur reglerna för NW (och annat) skall se ut. Vi har inget annat forum för fastställande av regler än IDP-mötet 1 gång per år. IDP har ingen utställningskommitté eller en annan grupp personer som sitter och bestämmer över huvudet på klubbar och enskilda medlemmar..

Vill man förändra i reglerna så får man som sig bör sända in motioner om detta. Annars hjälper föga att klaga. Alla IDP-klubbar välkomnar nya engagerade personer med färska idéer.

Summerwinds
2007-07-24 18:55
0

Men vänta!! Om: Kvalificeringsperioden räknas från 12 månader före NW!? Då tolkar jag det som jag inte kan ställa mina andra två katter som är EC & EP resp GC & GP för de tog ju sina titlar för flera år sedan och är inte ställda sedan augusti -06?! Så var ju inte reglerna från början! Då var alla katter med IC/IP kvalade oavsett när de tagit titeln…detta var ju inte alls bra! Dessutom är ju senior & veteranklasserna borttagna?! De var ju också med från början….

[Baboos]
2007-07-24 19:01
0

#10 Jo och allt detta vet jag, det är inget nytt……………..

Niffi
2007-07-24 19:23
0

#11 Detta är de regler som togs på IDP-mötet 2006.

12 månader före-regeln gäller t ex klassbyte eller katter utan kvalificerande titel som tagit t ex bästatitel istället.

Så du kan komma med dina högst kvalificerade katter.

#10 Ok om du vet, varför klaga? Om medlemmarna var mer aktiva så slapp vi somm jobbar med detta få oberättigad kritik. Inte undra på att det blir färre och färre som vill jobba id+eellt.

Kittentotts
2007-07-24 20:05
0

13# jag har bara läst, men man får ofta höra hjälp till så fungerar det bättre el liknande. Men om man som vissa har en sjukdom el annat, man gör detta för komma ut och få möjligheten vara social. Jag skulle aldrig klara bära burar städa el annat då jag går med ständig värk i leder o ben, yrsel o annat har jag också, utöver detta försöker jag ta hand om min förståndshandikappade pojke. Jag njuter av vara med min familj men behöver få komma ut imellanåt. Jag känner mig skyldig många ggr då jag efter en helg varit för ställa ut och vara med för ha trevligt, jag kan inte bära mer än det jag gör(mina saker).

Jag åker inte på dessa utställningar så ofta pga dessa utrop om medlemmar stannar kvar för de ska vara med städa o annat. Jag kan gärna göra annat arbete som skriva mm, men inte bära. Gällande NW så har jag aldrig varit med, förra året blev jag erbjuden, men jag va så dålig denna tiden. Kan därför inte uttala mig om denna utställning

Niffi
2007-07-24 20:31
0

#14 Det Baboos klagade på var reglerna för bl a NW och då menade jag att om man var aktivare och skrev motioner med förslg på hur reglerna kan bli bättre och kanske går på det medlemsmöte där klubben bestämmer vilka motioner som skall vidare till IDP-mötet, då har man gjort något. Vi har ju en demokratisk ordning och ingen diktatur där regler stiftas mot alla medlemmars vilja.

Att skriva ner vad man tycker är fel och verka för att få med sig flera på sina förslag kräver inget jobbigt kroppsarbete.

Jag har också problem med att använda min kropp till att bära och bygga, men liksom du kan tänka dig hjälper jag till på andra sätt. Det finns massor av arbete som behöver göras inom varje klubb/förening som inte kräver kroppsstyrka.

Marita-L
2007-07-24 23:55
0

Jag måste bara berätta att förra året så hade jag skickat in mina ansökningar om att få komma med allt var betalt och jag satt å längtade men helt plötsligt fick jag ett mail där det stod att :
pga för lite kvalifiserade katter blir NW-06 inställd och jag fick mina pengar tillbaks…
Ingenstans stod det att det var för lite anmälda katter!!

Crystal Pearl´s

Niffi
2007-07-25 12:00
0

#16 Det var för få anmälda katter. Klubbarna fick t o m extra wild cards att dela ut men det räckte inte ändå. Därför valde vi i år att lagga den samman med en vanlig utställning med förhoppning om att det blir fler som kan anmäla sig då. Dessutom finns chansen för ungdjur att kvalificera sig på lördagen.

FiiaL
2007-07-25 15:11
0

Att NW ställdes in förrra året berodde enbart på att man inte kan betala en hyra på 16.000 kr om det bara är ca 100 katter á 250 kr anmälda. Domarna är inte heller gratis, även om IDP inte betalar några arvoden, utan bara deras resor, boende och mat.

Om vi nu kör NW som planerat den här gången, så är den ett test, och vi lär oss kanske vad som behöver ändras.

Som Niffi säger, klaga inte, hjälp till och kom med förslag direkt till era föreningar, engagera er - men inte här.

Marita-L
2007-07-25 16:14
0

Jag tror ingen klagar utan bara säger hur man skulle önska att det var, man har ju rätta att tycka olika.

Sedan kanske man tycker att det är lite tråkigt när det inte blir som man hade hoppas på när man ser fram emot något och betalar massor av pengar i utställningar och medlemsavgifter.
Alla kanske inte kan hjälpa så som andra kanske hade önskat och en del gör så gott de kan.

Något som är väldigt viktigt det är att tacka alla som har hjälpt till för det glöms oftast.

Men om vi ska gå tillbaks om vad tråden igentligen handlar om så tycker jag att detta ska bli väldigt trevligt och ser fram emot detta jätte mycket så hur många ska åka??

Crystal Pearl´s

FiiaL
2007-07-25 17:36
0

Som sagt, diskutera den här frågan påhttp://idpnordic.se/forum/index.php.

Annkis54
2007-07-25 20:43
0

jag ska i alla fall dit
o tack vare denna diskussionmen..så har jag fattat att ungdjur kan kvalificera sig på lördagen…för jag var lite tveksam till detta
ska bli sååååååå kul

Marita..kan du vidarebefordra inbjudningen till mig….jag har inte fått nån

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

FiiaL
2007-07-26 00:16
0

Inbjudan finns på www.idpnordic.se, Utställningar.

Annkis54
2007-07-26 00:27
0

just de ja

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-07-26 00:42
0

läser detta nu:(p g a olyckliga omständigheter har det blivit svårt för vissa katter att kunna kvalificera sig. Därför har IDP-klubbarna kommit överens om följande lägsta krav): 

_Raskatter:
_3-10 månader: Minst ett(1) BIV, BIG, BIR eller DB, ELLER 2 st Excellent 1. _ELLER att katten är utställd på KKN-utställningen på lördagen.

betyder detta att det räcker att katten är UTSTÄLLD på lördagen??oavsett bedömning???_

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AnnicaK
2007-07-26 01:47
0

Låter onekligen väldigt konstigt om det ska vara så det ska tolkas, inväntar svar innan ytterligare kommentar

Marita-L
2007-07-26 01:52
0

Så har jag fattat det Annki för det är ju så det står men det är väl bara att vänta på svar å se.
Men det har ju inte varit utställningar så dessa små skulle kunna kvalifisera sig så då går det ju ihop med vad som står. Det gäller ju bara 3 10 månader för dom kan ju inte räkna tillbaks 12 månader som dom vuxna.

Crystal Pearl´s

Niffi
2007-07-26 10:32
0

Eftersom det blev inställda utställningar i jumi och augusti så har ju just ungdjur haft svårt att kvalificera sig. Därför denna tillfälliga ändring i kraven. Vi vill ju alla se även ungdjur på NW.

Så ja det innebär att det räcker med att de är utställda på lördagen.

Marita-L
2007-07-26 10:58
0

JJJJAAAAAAAA!!!!!

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-07-26 21:45
0

JJJJJAAAAAAAAAAAAA
jiuahhhh

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AnnicaK
2007-07-27 00:35
0

Väldigt hur man reagerar olika på detta, jag ser det mer som en mycket desperat åtgärd för att genomföra denna grej till varje pris. Har man inte nog med utställningar i övrigt kanske man ska se till att ordna det innan man ska slå på att anordna vinnarutställning, ser det som hybris då man ska anordna vinnarutställning innan man kan få till en fungerande övrig verksamhet.

Annkis54
2007-07-27 03:04
0

är inte så insatt i detta
känner bara att….jaaaa jag kan ställa Mica oxå …även om hon inte "tar nåt" på lördagen

sen är det ju  naturligtvis synd att man ska få ta till såna här "desperata åtgärder" för att få tillräckligt med katter till NW
men bättre det än att det blir inställt igen..eller snarare att det inte blir nån utställning alls menar jag. Jag har aldrig ställt på NW eller liknande så den saken har  jag ingen uppfattning om..
sen kan man ju försöka göra bättre nästa år…om det inte är bra nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Niffi
2007-07-27 18:37
0

#30 Ja inte kan ju alla klubbar lastas för att några ställer in sina utställningar eller hur.

Summerwinds
2007-08-01 18:31
0

För att återgå till ursprungsfrågan Glad: Är det inga fler här som tänkt anmäla till NW?

ChatNu
2007-08-01 18:57
0

#27 Det gäller Inte bara om de ställer ut utan kvalificeringskraven är den samma på Lördagen alltså:

Ungdjur kan kvalificera sig på lördagen men fortfarande gäller 2 st EX1 eller 1 Biv, Big, BIR eller DB.

Så lycka till på Lördagen ni som kommer..
Ville bara klargöra ifall någon fått för sig att inga krav ställs på dem som ställer ungdjur på Lördagen..

Jag själv har har anmält min katt på NW så jag kommer närvara:)
//Maria

Annkis54
2007-08-01 21:36
0

#34…nu fattar inte jag..i alla fall
så jag ställer en direkt fråga
jag kommer med bland annat en ungkatt…ca 5 månader gammal. Blir hennes första utställning..oavsett om hur det går för henne på lördagen…kanske bara tar ett ex2 vad vet jag..
har hon då kvalificerat sig till NW

om den aktuella katten inte är utställd förut så kan de ju inte ha tagit 2 st…av nåt???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ChatNu
2007-08-01 21:52
0

# Nej..som jag tolkat det måste hon ha tagit 2 ex1…att hon tagit ett tidigare & tar ett på Lördagen.
Men hon kan ju kvalificera sig om hon tar ex1 & BIV, BIG, BIR, eller DB.

Hon kan ju på lördagen ta ex1 & DB då blir hon kvalificerad för NW. Men som jag tolkat det så räcker inte endast ett ex1. Utan måste kombineras med de som jag skrev ovan.

Så möjligheten finns ju att kvalificera sig..men att få ex2 så går det nog inte..så har jag tolkat det…Gå in på IDP forum & läs om NW.

Hoppas jag förklarat detta lite bättre..men som sagt du kan läsa på forumet under utställningar..då dessa frågor har tagits upp.
//maria

Marita-L
2007-08-01 23:50
0

nej det står i inbjudan att om :

**Raskatter:
3-10 månader: Minst ett(1) BIV, BIG, BIR eller DB, ELLER 2 st Excellent 1. ELLER att katten är utställd på KKN-utställningen på lördagen.
**

Crystal Pearl´s

FiiaL
2007-08-02 00:38
0

Står det så på inbjudan, så måste det gälla. Bäst att ta texten "på orden".

ChatNu
2007-08-02 01:04
0

#Jag föreslår att ni kontaktar KKN eller går in på IDP forumet och frågar……sen är mitt råd till er som är med i IDP att besöka forumet….

Går in på IDP sidan själv & skriver hur detta har uppfattas..kanske reglerna är ändrade kring ..Jag återkommer..
//maria

Annkis54
2007-08-02 01:12
0

#39 tack
jag ska ta o gå in o läsa där oxå nu
men visst fick vi svar på "IDP" här i denna tråden

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ChatNu
2007-08-02 01:17
0

#40 Jag har lagt ut frågan på IDP & det kan vara jag som snurrat till det…men vi får väl hoppas att alla kommer med ..för det blir ju roligare så..
Maria

Annkis54
2007-08-02 01:23
0

_Och ja efter att läst igenom igen så räcker det med att varit utställd på lördagen för ungdjur.
_
så läser jag att administratören har skrivit..25/7
men jag har inte läst färdigt ännu
blir oxå rädd för att det inte ska bli av…verkar ff osäkert
läser vidare

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-08-02 01:28
0

jag får bara ont i magen

det är så hätska diskussioner där

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ChatNu
2007-08-02 12:02
0

#43 Nu har jag kollat igen & fått svar på och det är så nu i alla fall att alla ungdjur är välkomna oavsett…resultat på Lördagen..

Och detta med hätska disskutioner är nog en överdrift..det behöver pratas om dittan & dattan för att nå lösningar.
Och hetare disskutioner har jag sett på andra ställen..

//Maria

Niffi
2007-08-02 13:48
0

Jag förstår inte riktigt det där med att det skulle vara hätska diskussioner på Nordiska IDP:s Forum. I en eller annan tråd har det kanske förekommit känslor men det slutar alltid på ett bra försonande sätt och personangrepp existerar inte alls och är givetvis inte tillåtna.

Jag tycker att det är mycket viktigt att de som är medlemmar i en IDP-klubb besöker forumet och ställer sina frågor där inne. Det är där man har störst chans till korrekta svar och det är ju mestadels därför IDP-forumet skapades.

Göm heller inte bort Nordiska IDP:s Hemsida. Där finns massor av information bl a stamnamnsdatabas, utställningsinbjudan & resultat, alla regler, kontaktuppgifter och där kan man få bilder på sina katter upplagda i fotoalbum och t o m kanske på förstasidan om man har tur.

[Baboos]
2007-08-02 18:59
0

Ja nu ser ni vad jag menar!!!!! Ingen fattar!!!!!!
Men med en sådan här diskution så kanske det klarnar en del.
Men skulle någon få en ex2 på lördagen så skulle inte den få vara med på söndagen. så är ju reglerna och så skall den ju ha 2 st (ex1, ungdjur). Det måste ju finnas några raka direktiv. Är det en vinnarutställning????????????????????????!!!!!!!!!!! ELLER!!!!!????

Därför menar jag lägg NW sist på året eller först året efter……..Så blir det kanske  inte så många frågetecken!!!!??????

ELLER???????

Niffi
2007-08-02 19:45
0

#46 Föreslå detta till din klubb så att det sedan kan diskuteras på IDP-mötet. På det här forumet förändras inga regler inom varken IDP eller Sverak.

Diskutera gärna hur NW skall utformas i framtiden men gör det gärna i denna tråd om du är IDP-medlem. http://idpnordic.se/forum/viewtopic.php?t=371