Är han tillräckligt fin för utställning?
Väldigt svårt att veta utan att få känna på honom, på benstomme, panna m.m. Men jag tycker han ser jättefin ut, stora fina näsborrar :) Testa ställa ut tycker jag, kom bara ihåg lite trimning såsom bland annat noppa örontopparna så dom ser runda ut. Men kom ihåg, oavsett vad någon säger så är han ju självklart världens finaste och bästa för just dig :)
I mina ögon är han helt klart tillräckligt snygg och rastypisk för att kunna ställas ut. Härliga bredder, stark haka, god öronsättning, öppna näsborrar. En snygg kille, helt enkelt!
Däremot ser han inte ut att vara i pälskondition. Har han fällt, eller är han litet nerklippt? Om jag vore som du skulle jag vänta tills pälsen har vuxit ut igen innan jag ställer ut honom.
#1 Tack så mkt! jag hade tänkt prova iaf. Å ja han är världens bästa iaf, helt underbar personlighet. #2 Nee han har faktiskt inte fått längre päls men kan det ha med ålder att göra? Han har däremot haft fettsvans kanske har påverkat pälsen? Men har lyckats bli av med det. Han är bara 1 år och 2 månader.
#3 Har han börjat bli hane än? Verkar litet grann så, eftersom han haft fettsvans. Tyvärr är det en del hanar (bland annat min egen) som får väldigt tråkig päls när de blir könsmogna. Fet och liksom skivad, trots att man badar dem ofta. Det är hormonellt betingat och inte mycket att göra åt, såvida man inte chippar dem med suprelorin förstås. Jag har precis chippat min hane nu och det ska bli intressant att se om han kan få bättre päls. Har inte kunnat ställa ut honom på hela året på grund av att pälsen är alldeles hopplös.
#4 Aa han är man nu ;) haha. Men han har längre päls på den främre delen av kroppen så han borde få längre. Känns som att det inte hör ihop med samma kropp haha.
Han har fina bredder och sådan nos som jag gillar, fina ögon. Att bada ofta brukar hjälpa pälsen att växa. Avfettning särskilt över höftparti och rygg brukar behövas för hanarna. Det är viktigt att luften kan komma ända ner till huden, annars kommer inte nya hår.
#6 Jaha ok har badat honom ofta eftersom han haft fettsvans. Men hur ofta badar ni? Vad använder ni mot fettet?
För att hålla en hane i utställningsform behöver man nog bada varannan vecka. Jag har tidigare använt Goop, men det finns visst inte längre att få tag på. Man kan pudra pälsen ofta mellan baden. Det drar ut fettet.
Goop finns att köpa på postorder hos Birgitta May, där jag köper mitt.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag skulle absolut vänta tills pälsen vuxit ut mer. 
Ok så om jag badar honom varannan vecka med Goop så kommer håret bli längre? Hur lång tid kan det ta? Typ halv år eller år?
jaha såg att Goop är mot fettsvans men vad använder ni för schampo till det? Ska jag då använda Goop på rygg och bakparti som är feta?
Ja, du använder Goop på rygg, bakparti och svans, där du tycker pälsen är fet. Jag börjar badet med att ha Goop på torr päls, sköljer bort det och badar sedan som vanligt, tycker #1 All Systems Supercleaning and Conditioning Schampoo fungerar bra på feta pälsar.
När pälsen blir längre beror på vilka anlag han har och i vilket skede av tillväxten den för tillfället befinner sig, men jag tror att du kommer att märka rätt snart att den blir luftigare och yvigare.
Lite tillskott på B6 och B12 skadar aldrig när man vill få lite päls;-)
/D
#13 ok tack då ska jag börja med det så får vi se om det blir bättre. :) Men använder du inte balsam alls? Eller blir pläsen fet då? #14 Tack för tipset får börja med vitaminer :)
Vad använder ni för borstar?
Stålkam (mirakelkam) och karda , och ansiktskam behöver du 
#17 vart köpte du? Är det värt att köpa dyra eller finns någon billig som är bra?
Ansiktskam å karda kan du köpa i vanlig djuraffär, men stålkammen rekomenderar jag dig att köpa just Mirakelkammen för den går enda ner i pälsen som vissa billiga kammar inte gör. Goggla på Mirakelkam 
Hejsan!
För mej som det ser ut på korten är det inte en PER e 33?
#23 Är osäker på färg. Står i stamtavlan att han är Creamagouti maskad. Ska låta de bestämma hans färg på utställning
Naturligtvis måste du börja med att veta vad du har för färg o vad du har köpt honom för ,, i vilket syfte,, o det måste ju endast din uppfödare hjälpa dej med o rekommendera.

#25 Som jag sa är han cremeagouti maskad på sin stamtavla men det är en färg som är svår att se när de är så små så han kanske inte är det längre? Men som jag sa ska jag på utställning få svar vilket man gör när man är osäker. Om du ställer ut kanske du vet vad jag menar? Klart jag vet att jag köpt honom som avel/utställning! Skulle det inte varit fräckt av mig att köpa som sällskap å använda honom i utställning? Bara för att han är köpt som det finns det inga garantier att det går bra för honom och därför frågar jag här. Nu undrar jag ju inte om färg för vet hur jag går till väga med det utan om trimmningen. Har lite svårt att veta hur det ska se ut.
Jag tycker att det ser bra ut över ögonen men pannan ser liite snaggad ut. Men man trimmar ju en tid innan det är dags för utställning så när detta växer till sig lite så blir det bra.Precis innan kan du ta lite på "ögonfransarna" igen så blir det kanon. Han är jättesöt:)
#27 Ja jag tyckte det med men använde en effileringssax tror du det är bättre med dubbel taggad. Hur vet jag hur mkt jag ska ta vid öronen?
Vet inte riktigt vad du menar med "vid öronen"? öronen ska man bara ta högst upp på själva tippen och ta bort den tofs som gärna växer fram där. Det blir ju lite som en lodjurstofs och det vill man inte ha på perser. Örats form ska vara rundad.
En dubbeltaggad sax tar ju lite mindre men jag har en enkel och den funkar bra. Själv så tar jag väldigt lite i pannan men vid ögonen trimmar jag bort så att dem ser mer öppna ut. Hur mycket man behöver ta beror ju lite på hur pälsig katten är.
#29 Öronen ska väl vara som runda? men har fått tips om att man ska trimma som i en trekant? det fattade jag inte riktigt. Archi har ju så mkt hår i pannan att han ser sur ut om jag inte klipper men har inte tagit så mkt är väl mer att det ser hakigt på bilden som är tagen precis efteråt. men han ser inte lika hakig ut nu iaf. hur långt innan utställning brukar du trimma?
Vore det min katt så skulle jag inte trimma nånting uppepå huvudet för att låta pälsen dölja de stora och lite höga öronen lite. Nu ser ju domaren det ändå när h"n klämmer o känner men helhetsintrycket blir bättre. Noppa bort stråna uppepå öronkanten så de ser rundade ut sen skulle inte jag trimma nåt mer. Jo jag trimmar längst ut på svansen så svansen ser så kort ut som möjligt. Men där får man vara försiktig så svansen inte ser avklippt ut. Det ska se så naturligt ut som möjligt. Jag trimmar bara med effilerings sax.
#31 Har inte trimmat på huvudet eller menar du pannan? Har du en bild på en trimmad svans? ingen som sagt något om det? Hur mkt tar man?
Jag förstår inte vad som menas med att trimma som en
trekant?? Jag trimmar bara bort ”ögonfransarna” ovanför ögonen och lite i
pannan om det är mycket päls där. Vissa av mina katter tar jag aldrig något i
pannan på utan bara ögonhåren. Däremot tar jag alltid ytterst på uppe på öronspetsen
så att tofsen försvinner och örat får en fin rundad form. Håller med yadhayezibas
om att man inte ska trimma ner katten uppe på huvudet eller trimma pannan för
högt upp eftersom det gör att öronen ser större ut. Inte heller trimma något
framför öronen. En perser ska ju ha små öron som sitter lågt på huvudet. Mycket
päls framför öronen döljer dom lite och det är bra, speciellt colourpoint har
ibland lite stora öron som sitter lite högt.
Svansen ska ju vara kort men den har ibland en tendens att
växa så att den blir lång, tunn och spetsig på sluttampen. Man brukar trimma
bort det yttersta för att få den att se kortare ut och få en fin form. Det är
jättesvårt att få det snyggt och naturligt och ännu svårare att försöka
förklara i text hur man gör.
Oj, vad hände med texten ovan????
Ska du tävla inom FiFe, så skulle du nog börja med en färgbedömning. Enligt mitt tycke är han en crememaskad CP utan agouti?
Kul att du börjar få ordning på pälsen, det viktigaste när man ställer sin första katt är ju att den är hel och ren. Att man lyckas få tag i en vinnare som ny utställare är ganska ovanligt.
Lycka till!
/D
#33 jag förstår hur du menar med öronen men inte vad de menade med trekant? Då ska jag bara ta bort det då låter lätt :) Med har jag tagit för mkt i pannan eller är det bara hakigt? har det något med egen smak att göra? trimmar alla svansar? Vågar inte om jag tar för mkt. någon som har bild? #35 Hur kan jag gå tillväga innan utställningen med färg bedömning? Tänkte att domarna ska ge mig det så det blir rätt. Alla säger olika om hans färg.. Mim klubb sa att jag fixar det på utställningen.

Man anmäler katten till Klass 13 c och den klassen som katten ska tävla i sen.Då färgbedöms katten först och sen får man vara noga med att rätt färg står på bedömningssedeln.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Det är svårt att se på bild men i mina ögon ser ha lite för snaggad ut just nu men som jag skrev - man trimmar ju en tid innan så det blir säkert bra när det får växa till sig lite igen. Du har fått fram ögonen fint. Har du redan anmält till utställning?
Har du köpt Eye Envy ögonpuder? Om inte så gör det. Han ser lite röd ut runt kanten av ögat. Eye Envy hjälper jättebra mot sådant. Det är ju lite antibakteriellt.
Svansen är svårt att få riktigt snygg och blir bäst om man trimmar med fingrarna. Jag kan inte förklara det på ett vettigt sätt men det syftar ju till att svansen ska bli lite kortare och få en fin form. En del katter har en kort, fint formad svans av sig själva och andra får man fixa till lite.
#37 var så Jag menade att jag skulle göra men är ju några som säger att jag bör veta det innan föreställningen, hur gör man då? #38 Har inte köpt envy än men ska göra det efter jul. ska man ha det som salva och i pulverform? Har inte anmält mig än då jag tänkte ställa ut i mars. När det gäller vaccination, är det bara mot kattpest? Hittar inte att det är mot något annat man måste vaccinera mot. Kommer iaf göra mot de vanligaste men kan vara bra att veta.

#39 Finns ingen anledning att noja över färgen i förväg om man är osäker.Anmäl bara katten till en färgbedömning också.Himla trist att inte få vara med och tävla bara för att man satt fel färg på katten.
Lycka till!
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Eye Envy är ett puder som man lägger på/masserar in med en tops runt ögonen.
När det gäller utställning och vaccin är det den vanliga sprutan mot kattpest & kattsnuva som man måste ha. Det får inte ha gått mer än 1 år sedan senaste vaccineringen men minst två veckor.
#41 Vaccination - 15 dagar i FiFe!
/D
oj så fin han blivit! detta har du gjort bra! när blir första utställningen?
så roligt med colourpoint på utställning, dem har näst intill försvunnit från show hallarna!
Sajtvärd på Perser iFokus
#44 Tack! Har varit på vår första och fått cert. Dock hade han lite kort päls då så hoppas det går bättre nästa gång. Ska ställa ut i uppsala i oktober och Sollentuna i november. :)
härligt då ses vi då!
Sajtvärd på Perser iFokus
#45 Kul att du ställer ut i Sollentuna i november för då ses vi där! 🙂
#46 och #47 trevligt! Vi får hälsa på varandra då! :) hur många katter ska ni ställa ut? Jag ska också ställa ut min Devon rex så det ska bli spännande :)