per och exo hanar till salu.
har 2st solid röda per hanar. och st 2 rödtabby exo hanar kvar. dom är social och gosiga.
levklara 21 aug. är vid lev dubbel vacc,chipade,avm,vetbest,stamtavlor i sverak, kattungekitt. föräldrar är polly och rambo. finns i värnamo.
ha en bra dag. kram
söta! ville bara säga så du vet, den perser hanen längst fram på bilden är rödtabby och exot pojken på andra bilden är solid röd!
mvh
Sajtvärd på Perser iFokus
Dom är jättesöta Jenny, Hotchkiss är ju min favvo :)
///Mickan
tack spela det nån jätte roll om ja regga solid röd el rödtabby när dom är mest till sällskap 😃?? jepp kommer foton på han mickan.
ha en bra dag. kram
Nej Jenay, det spelar egentligen ingen roll om katten inte ska användas i aveln.
Men det kan ju vara bra om man lär sig se skillnad, som uppfödare bör man ju försöka ta till sig sån information som kan vara till nytta i framtiden.
Lotta P // S*Sidentassen perser
www.sidentassen .com

Snälla Jenny! Tänk lite med tanken att kattköparen får för sig att ställa ut någon gång (vilket kan hända även om katten är till sällskap) då måste ju katten vara reggad rätt även om den bara är såld till sällskap och jag tycker att som uppfödare måste man ju lära sig (med tiden) att få färg mm rätt. Kattköpare vill nog ha en katt från en uppfödare som vet vad den gör och däri ingår att kunna färgbestämma /Laila
ok ja det vet jag laila behöver inte vara tyken. min 3 kull jag lärmig fortf.
ha en bra dag. kram

Man blir aldrig för gammal att lära :) Jag har en kull som vi trodde två var EXO de var PER och att den ena av dem var hona och svartpadda, men var hane och bruntabby. Det är sånt som händer :) det är inte 1:a gången och säkert inte sista :)
Lycka till med dina småttingar // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

#7 Jag menade bara att bara för att kattungarna säljes till sällskap så kan man inte tycka att det inte spelar så stor roll med rätt reggning men det är min åsikt. #8 Visst händer det att man reggar fel men det beror inte på att man inte tycker att det är så noga utan mer på att man inte är erfaren men det är som jag skrev innan min åsikt. Fö lycka till…
tack karin det är ju presis så jag menade och rött är inte en lätt färg och regga rätt laila.
ha en bra dag. kram
det är rätt lätt enl mig, hel röd i ansiktet = röd
ljus runt ögon haka och i öron så är den rödmönstrad
det är en grund färg, att färgbestämma silver, shaded, chinchilla och höggradiga vita där mönstret ej syns är svårt.
men lägg på minnet som regel. ljus haka och i ansiktet rödmönstrad, hel jämn röd färg i ansiktet så är den röööööööööd.
sen som sades tidigare, alla kan ju göra fel, men att ens överväga att med flit regga fel, det är en annan sak…
ist för att säga om det är ok att skita i att regga dem rätt så kan du ju lägga upp dme här så dem som kan färgbestämma kan tala om rätt färg så hade du kunnat reggat dem rätt. när du skriver som du gör så utstrålar det oseriositet och inte okunnande. det är två olika saker.
#11 Helröd eller creme-ig runt nosen (istället för vit) skulle jag vilja säga.
Minns min första kull, jag var fodervärd till den. Vi visste att alla ungar skulle bli mönstrade, samt att det kunde bli rött, creme + silver. Fyra ungar kom ut och helt ärligt tror jag en eller max två reggades rätt 😎 Rött och silver är fan inte kul.
det är ju en sak att regga fel av misstag och komma på misstaget senare, en annan att veta om misstaget innan och regga fel iaf för att man inte anser det viktigt, nu vet jag ju inte vilket av fallen som gäller för Jenay, men nu vet hon iaf hur man ser skillnad och att vi gärna hjälper att bestämma om hon lägger upp bilder så det blir rätt, om hon nu inte redan skickat in reg.

Tillägg till #8
Jag hade redan reggat mina kattungar (tänkte på semester och väntetider på SVERAK, men fick tillbaka stamtavlorna fort) så det var att börja om och skicka in två ändringar och två nya betalningar :)
Jag menade att fel kan vi alla göra, bara vi rättar till det.
Hoppas alla får en trevlig dag i värmen // Karin
Karin
Hör av dig Jenay om hanen som går till utställning finns kvar.
tänker inte svar på elaka komentarer mallabralla😕. och jag ha fått bra hjälp av karin redan och nej dom är inte reggade än är ju ändå sem tid hos sverak. han är tingad redan.
ha en bra dag. kram
Slutdiskuterat alla är rödtabby!!! Det kollade vi upp igår kväll på fb :) Visst finns det färger som är både lättre och svårare att bestämma men det en tycker är lätt kan vara svårt för någon annan, speciellt om man är osäker när man är ny :)
///Mickan
tack mickan
ha en bra dag. kram
har tre underbar små busfrön kvar nu. clio captur och safrane.
ha en bra dag. kram
på vilket sätt menar du att detta inlägg är otrevlig kommentar??????????????????????????
"det är ju en sak att regga fel av misstag och komma på misstaget senare, en annan att veta om misstaget innan och regga fel iaf för att man inte anser det viktigt, nu vet jag ju inte vilket av fallen som gäller för Jenay, men nu vet hon iaf hur man ser skillnad och att vi gärna hjälper att bestämma om hon lägger upp bilder så det blir rätt, om hon nu inte redan skickat in reg."
Tänk efter innan du skriver saker istället så slipper folk bli upprörda! härmed tänker jag ej lägga ned mer tid på att hjälpa dig då du bara tar till dig positiv kritik och aldrig konstruktiv kritik!
#20 och nej dem är inte alla tabby men ni får väl regga vad ni själva anser passar då om ni inte vill lyssna.
Vad jag kan se så ser åtminstonde jag en som är solid röd av dom små rödingarna
Är det bara för mig bilderna är små? Testa ta i dagsljus med fokus och större bildstorlek.

# 27 om du klickar på bilden blir den större (hos mig blir den)
Karin
Du med flera sa att om dom har ljusare partier på tex hakan och ansiktet så är dom mönstrade och Safrane är ljusare på hakan och och på dom andra så kan man se tydligt att dom är tabby. Så då är vell alla rödtabby.
Så kom inte och säg att vi inte har lyssnat, kolla komentarerna på Jennys foton på fb.
///Mickan
jag tror att du missförstått lite vad gäller tabby(agouti).
En katt är inte genetiskt tabby(agouti) bara för att den är randig/prickig. Det finns många fler "saker" man bör titta på.
T.ex om den har vit haka eller är vit runt ögonen.
Röda katter har nästan alltid markeringar även om den är solid.
OM man inte är säker är et enkelt att ta ett DNA prov och skicka för analys,det kostar inte särskilt mycket heller.
På min förra egenuppfödda hane gjorde jag så. Jag såg direkt när han föddes att han var agouti, men när han växte upp försvann hans tecken (han var en cremeagouti-van) och "alla" runt omkring mig sa, nej nej han är inte agouti. MEN testet visade att jag hade rätt ändå:-)
Hälsar Lotta
Lotta P // S*Sidentassen perser
www.sidentassen .com
Hej!
Är intresserad av en exohane och han får vara vilken färg han vill🙂. Finns det någon kvar? Han ska enbart vara till sällskap och får en kastrerad perserpojke till sällskap.

Rött och creme är en svår färg om man bara stirrar på mönstret på kroppen. Alla katter har ett mönster på kroppen, antingen tabby, tigré eller spotted. På en röd eller creme katt syns detta framförallt tydligt om katten är tabby. Men det betyder inte alls att katten är en riktig augoti. Då måste man titta på hakan, morrhårskuddarna, och glasögonen runt ögonen. Dessa ska vara vita om katten är en genetisk tabby. Är de beiga eller ljust röda är katten solid och inte en augotikatt. På en solid röd eller creme katt kallas mönstret för ghostmarks dvs spökmönster.
ok, jag skall lägga upp exempel, till vänster rödtabby, till höger röd. ser du skillnaden? jämför med katten i inlägg 18, katten i inlägg 18 är jämt röd i ansiktet, förstår du vad jag menar?
tack marylands för jag får använda bilden som exempel.

Jag har också fått lära mig att en augoti katt har vit insida på sina öron. Kanten ska vara knivskarp. /Laila
Då är Safrane solid röd, tack för att ni lär ut :)
///Mickan
menade inte så mallabralla jag tog det som du tyckte jag sket i och regga mina troll rätt. ja jag har 2 st exo hanar kvar clio och captur. och en per safrane. du kan väl ta kontkat med mig via min hotmail el pm ??? mvh jenny och trollen.
ha en bra dag. kram
nej du tolkade nog fel i sådana fall då jag ju inte vet om du redan skickat in och råkat regga fel. mina inlägg var mer svar på andra personers inlägg, det råkade bara bli så att en liten debatt blossade upp i din tråd.
det jag ville framföra var att alla kan regga fel, men om man reggar fel med flit är man inte en seriös uppfödare. har själv reggat fel och gjort är ju då gjort, men hade någon sagt till mig innan att katten inte var den färg jag själv trodde så skulle det varit fel av mig att strunta i dennes vetskap och ändå regga det jag själv trodde för att jag inte tyckte det spelade någon roll. om du inte hunnit regga dem än kan du maila bilder på dem till mig så ska jag hjälpa dig.
mvh
ok tack men jag vet färgen nu tack. alla tabby utom safrane.
ha en bra dag. kram
ha även bestält och fått hem kattungekiten.
ha en bra dag. kram