Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 4339 ggr
Sigrid_Love
1

Vad kostar Per och Exo?

Hejsan vill köpa en Per elr Exo och jag undrar vad dom kostar? Vad kostar en sälskapskatt och vad kostar en avelskatt? Och är det någon skillnad? Är det skillnad på priser hane vs hona? Skriv och berätta vad ni tar för priser! Och hur vet ni vad katten är lämpligt tex. avel och utst? Vad är det lämpligt att betala? Är det någon som har katter till salu nu? Lägg in en bild och lite info då!

jenay
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag ha tre hanar till salu sällskap. alla ta olika  priser  beror på vart i länet man bor och kvalitet på kattungen.

Skrattandeha en bra dag. kram

Kattmamma77
7

Varför olika pris beroende på var i länet man bor??
Det var faktiskt första ggn jag hörde att det skulle vara prisskillnad av den orsaken? Hur resonerar du då, om man får fråga? :/

EllaLind
6

Hej!

Jag har tre blåtabbyperserkillar till salu just nu, samt en bruntabbyperserkille. För sällskap tar jag 6000 kr och då kan man även ställa ut om man vill. Ska man ha katten till avel tar jag 8000 kr. Jag gör ingen skillnad på priset för hona eller hane.

Att katten är lämplig till utställning/avel tycker jag betyder att den inte har bettfel, svansknick eller andra defekter. Man kan aldrig lova någon en Bis-katt!

Min hemsida med bilder på alla kattungar: www.Ellebellebis.se

[Mustangcab]
1

# 3 Vilken godning❤️

annzoo
5

Det viktigaste är ju inte priset tycker jag men man bör nog bestämma sig om man ska ha katten till avel eller sällskap innan köpet. Det är ju stor skillnad då alla katter inte passar till avel och vissa saker kan man se redan som kattunge.

En viktig sak att kolla efter oavsett är om föräldrarna följer hälsoprogrammet för rasen.

jambo
3

Hejsan!

Det är inte ofta jag är inne på denna sida, men eftersom jag satte in lite bilder på mina Colourpointkattungar, så läste jag även ditt inlägg o svaren du fått.

Det bästa du kan göra är att besöka de olika hemsidorna, där uppfödarna presenterar sej o vad de har till Salu!

Sedan måste man nog veta om man vill ha en utställningskatt , eller sällskap.

Tycker verkar konstigt att priserna är olika var man bor??/ inlägget/

Själva har vi till Salu katten Florindos Trade Mark of Walker till salu, en underbar Colourpoint PER n 33, efter bra stam. Väntar även Exo inom kort , men då Vitfläck.

Om det låter intressant så hör du av dej till mej på telefon.

Personlig kontakt är det allra bästa för alla inblandade i ett kattköp! 

Mvh / Gujje Magnusson/ Florindos- Colourpoint -Vitfläck o EXO

www.florindo.com

Jina
5

Råd till dig TS.

Se till att du hittar en kunnig uppfödare som du känner förtroende för. Du vill kunna vända dig till personen i framtiden och lita på att ni kan ha fungerande kontakt. Funderar du på avel/utställning bör du ha en uppfödare som kan sin ras väl. Lycka till!

Sigrid_Love
0

Vet att på hundar så är det ett och samma pris på korekta oavsett om man ska avla elr sälskap och att alla inom samma ras tar typ samma pris. Själv tror jag att jag vill "ha dörren öppen" så att man har sina valmöjligheter och upfödare brukar brukar inte sälja katter för avel till privat personer som inte har stammnamn. Men det är tillåtet att ta en kull utan stammnamn.

Kan ni rekomondera någon bra upfödare i dalarna?

Vad är ett lämpligt pris på en Per elr Exo? Sälskap? Avel?

Sigrid_Love
0

jambo var in på din sida och jag undrar om du ska ha några kattungar efter athelstones marmalade? Tyckte att hon var söt! Fast alla var söta men hon var sötast 😃

annzoo
1

#8 vill du ha dörren öppen ska du köpa en avelskatt och ha en öppen dialog med uppfödaren och vara ärlig med avelsplanerna. sedan får du vara beredd att katten kostar lite mera.

Sigrid_Love
1

Vad brukar en avelskatt ligga på för pris? Jag kommer att vara ärlig mot upfödaren om eventuella avelsplaner. För jag vill lära mig mer först 🙂

Sigrid_Love
2

Har varit in på en jättebra hemsida som heter spexus och läste lite och kom fram till att det är en solid elr vitfläck jag vill ha 🙂 Tror jag vill ha en vit exo hane med blåa ögon och en svart/orange per hona😃

Jina
0

Vill du ha en "svart och orange" hona råder jag dig att leta efter en svartpadda.

Sigrid_Love
0

Okej så dom heter svartpadda? tack 🙂

mallabralla
0

avelshonor som köps inom sverige ligger mellan 6000 och uppåt, det är så himla olika beroende på vem man köper av och vilka linjer. men räkna runt 10 000

avelshane 12000 och uppåt, råder dig dock att se dig om efter att få låna hane till din hona då det i princip blir ohållbart att ha endast en hona till en fertil hane.  Lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

Sigrid_Love
1

mallabralla så jag måste ha fler honor då? hur många brukar vara lämpligt?

Har även funderat på om jag bara ska ha hanar som jag kan ställa ut och låna ut till avel 🙂

Kattis83
0

Jag köpte min allra första Exo som sällskap endast för 5000kr. 

Skulle man ha till avel/utställning tog hon 8000kr för hona och 10000kr för hane.

Kattis

mallabralla
11

om du vill avla så skall du först bli medlem i en kattklubb och ansöka om ett stamnamn.  Ta kontakt med en registrerad uppfödare som guidar dig i utställnings och avelsdjungeln så du lär dig om rasstandard etc.

en hane bör para minst 4 gånger per år för att må bra (vissa är super fertila och slutar äta, tappar pälsen, kissar, skriker och är aggressiva)

det är inte så lätt att hålla hanar fertila, än mindre att ha ett gäng hemma bara för utlåning. Tänk också på den enorma smittrisk som du utsätter dina katter för genom att kuska runt dem till olika honor. 

många orkar knappt ha En fertil hane.

Jag rekommenderar dig fortfarande att skaffa en hona som du kan ställa ut och där uppfödaren hjälper dig ta en kull och att du därefter känner efter om detta verkligen är vad du vill.

lycka till

Sajtvärd på Perser iFokus

jambo
5

Håller med föreegående talare. 

Lycka till även från mej!