ibland funderar man....
Ibland funderar man över beslutet att föda upp exotic,,,, De rinner i ögona o det känns som de e så känsliga. Ja det e tur att de e så goa o söta så det väger över

Jag har ju haft stunder då jag haft rinniga ögon på katter. Idag har jag inte det på mina hemma så jag anser detta problematiskt. Jag hade en ögonvårdskväll igår, detta har jag ca 1 gång i veckan, mer behövs inte. Jag fick behandla mina i våras med ögondroppar o annat då vi hade en förskylning på en av honorna, vi tog alla för få bort bakterier o annat. Idag märker jag hur fina de blivit, jag kan då gå tillbaka i tankarna och se de där jobiga stunderna med ögonbaden i ett som varit innan. Igår tittade vi över eftersom det är 1 vecka sen sist vi hade ögonbadet vilka som rinner överhuvudtaget. Vi har 2 somman knappt finner något på: Eliza,Merlin
Några som får söm i ögonvrån något rinn ibland: Tiger, Olivia
Sen har vi min lågnästa som: rinner värst
Vi har också en hane här som kommit hem för omplacering, kan säga jag behandlar honom nu, han rinner otroligt.

Har inte några probllem med ögon och om jag skulle få det är det en avelsfråga att skämpa bort, men i alla linjer kan det ju dyka upp något anstaka ex. Det får vi leva med. leta rätt partner till våra älsklingar. Det är mycket att tänka på i avelsarbetet och många års planering
Mona

Ja jag kan tro det
men hur skall man leta tycker det e mycket rinn med perser o exotic sen e det ju klart att man ej skall avla på sådana som har nå fel som gör dessa problem
#3 #4…under alla mina år som uppfödare…13 år reggad
så har jag varit med om 1 perser som inte rann. de mest typade man kan tänka sig.
har för olika saker gett olika sorters penicillin till hela katteriet..som vi caliciviruset bland annat…då gav jag hela katteriet azitomax…som är ett bredspektrum penicillin
inte gjorde det nåt för katternas ögon…mer än kortsiktigt.
Så det kan i alla fall inte ligga nån smitta bakom att mina katters ögon rinner.
Så jag tror att det är MYCKET svårt att kunna få tag på avelskatter som inte rinner o få ett rinnfritt katteri… Då menar jag helt rinnfritt..som om man inte hade perser/exotic
Naturligtvis så försöker man tänka sig för i avelsarbetet.
Sen så fick jag ju höra att chokladerna inte rinner…
stämmer inte heller enligt mig. Chocko rann från första dagen…precis som de andra…o har fortsatt..hennes ungar kräver samma ögontvätt som mina andra ungar har gjort. Ingen skillnad där inte.
Däremot är de 3 vildingar…herregud…hehe..undrar om det är siamesen i de som kommer fram
fastän jag grejar med de varje dag..så skriker o vrider de sig som en mask på en krok hehe
inte som vanliga perser inte hehe

ja du alla perser exotic som jag sett har då runnit mer eller mindre om man nu kan säga så
ja..det är min uppfattning med
men jag vet att det är fler här på sajten som säger samma som #manbukten…
tänk om man hade sån tur hehe

ja rinnfria det vore väl underbart hehe