Hur gör ni?
Såg ett konstigt inlägg på ett annat kattforum,det var en som trodde (visste)att hennes katt hade en moderkaka kvar efter förlossning.Hon skrev att hon klippte navelsträngen, medans moderkakan var kvar,och nu undrade hon om hon behövde till vet.En av de som svarade skrev Är det din första förlossning eller?Klart att moderkakan dras upp om man klipper navelsträngen medans den är kvar i katten.Men så har jag oxå gjort många gånger och nog kommer moderkakorna ut ändå.Hur gör ni?
Jag sätter två clips på navelsträngen och klipper däremellan, stoppar ev blödning + ingen risk att moderkakan åker in igen

Jo så gör jag med,men jag antar att det är som på människor att moderkakan stöts ut av sig själv normalt.Tyckte bara att det var konstigt att "svararen" var så tvärsäker på att moderkakan absolut åkte tillbaka automatiskt om man klippte innan den kommit ut.
Hon hadde väl inga clipps då hon klippte… hon skriver att hon klippte av den när moderkakan redan var inne för hon kände oro för bebisen när mamman spralla om kring med bebisen hängande.
Jag tror att i bland när man inte har varit med innan så får man lätt panik som gör att man kan handla på ett fel sätt men man lär sig efter sina misstag för det gör vi alla.
Oftast kommer ju moderkakan ut av sig själv..eller så löser kroppen upp den och på så sätt kommer den ut..men i bland kan man ha otur och det blir livmodersinflamation..=(
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Min exotic hona födde ju för tidigt. Då blev en av moderkakorna kvar, hon fick livmoderinflammation och måste opererars och kastreras. Så kan det bli ibland förklarade veterinären.
Oftast kommer moderkakorna ut inom ett dygn.
När "jag" har råkat ut för detta att en kaka blir kvar eller att det har kommit "typ" stenfoster och att det har blött mer och varit annat "äckel" som kommit ifrån livmodern än normalt,ger jag en kur vetrimoxin,då är risken för inflammation minimal.

Det hände mig med min chokladkull.En moderkaka blev kvar och honan fick infektion och tappade mjölken pga feber.Klarade av det tack vare medicin och dropp.Men jag fick sen stödmata ALLA 4 kattungar en gång i timmen*24*7 i 3 veckor…
Men jag har också mina chokladisar kvar
#5 Jag pratade med någon annan som också rekommenderade penicillinkur och det tror jag är bra. Men, jag visste inte om det då, önskar att jag hade gjort det. Till nästa gång vet jag!
jag håller med de andra som har svarat här
det kan gå bra..men kan oxå gå åt skogen
men det är inte "klart" att den dras upp..som hon skrev. Verkar som om inte hon hade jätteerfarenhet.
#5…uttrycket stenfoster har jag hört så många gånger…men jag har aldrig fattat vad det är för nåt
kan du förklara..o hur de ser ut
hur ser det ut när det kommer ut då??
en av mina honor fick en unge en gång som såg verkligt konstig ut…4 vanliga o så denna som såg konstig ut…som om den hade stoppat nånstans i utveckligen…kanske var en sån då??
där ser man
då kanske jag vet vad det är oxå då hehe