Hjälp, katt spyr upp maten!?
Hej!
Jag har en kastrerad perserhane som jag ger Royal Canin Indoor Cat torrfoder - endast, inget annat.
Han har ätit det i ca en månad nu (övergången från Royal canin perser var inga problem).
Men nu igår och 2 dagar innan har han spytt upp maten!
Lixom väldigt stora högar av osmält torrfoder!
Jag häller alltid upp torrfoder i hans skål innan jag går till jobbet eftersom han innan aldrig ätit för mycket när han fick RC perser.
Men nu har han god aptit, han leker, busar, bajsar, kissar och verkar må bra i övrigt.
Vad kan det bero på? Att han kräks upp maten??
Kan det vara som så att han äter för mycket??? Borde jag mäta upp maten i fortsättningen? Menar att han kanske tycker detta torrfodret är gott som han gör som hundar? (äter tills de spyr om det är för mkt)
Börjar bli orolig.. men samtidigt så verkar han må bra och är lika busig och lekfull som alltid.
Kan tillägga att vi flyttat till Turkiet, jag rakade honom och han fick alla nödvändiga vaccinationer innan vi åkte ner och han verkar trivas bra här. Och stressen för flytten borde väl såfall visat sig de första dagarna? Men han anpassade sig bara fint.
Tacksam för svar!!!
Orolig kattmamma
Hej!
Det kan vara så att din misse har gastrit; dvs. magkatarr. Med tanke på flytten och allt vad det medfört vore det inte underligt eftersom katter ju är känsliga för förändringar. Men vore jag som dig skulle jag ta en tur till veterinären för säkerhets skull. Det kan ju också vara någon bakterie som kräver antibiotikabehandling.
Lycka till!
Christina
Många katter hetsäter och spyr av RC, jag rekomenderar dig att byta till ett bättre foder.
Jag tror att din katt har ätit för mycket av maten, kanske han tyckte att det var väldigt gott:)
En katts magäck är inte töjbar utan äter dom för mycket och för snabbt händer det ofta att dom kräks upp maten igen.
Kanske du ska gå tillbaka till den maten han ätit tidigare om han mådde bra av den.
Jag har gett RC i hur många år som helst, tycker det är det bästa mina katter kan få, och mina katter kräks aldrig…eller det kanske var att ta i, när dom varit ute och tuggat i sig gräs, händer det att det kommer upp lite men aldrig mat 👍
Hoppas det ordnar sig för din kisse. och att han får behålla sin mat.
Förresten, varför har du bytt sort ?
Lotta P // S*Sidentassen perser
www.sidentassen .com
jag kan inte ge RC, dem spyr. vet att vissa ger det och är nöjda men med insikt i vad dem besprutar sina bitar med och vad dem innehåller ger jag inte det och förstår även varför så många spyr som katapulter av det.
jag kör Acana, bästa fodret ever!
Sajtvärd på Perser iFokus
Tack för svar!
Jag bytte sort för att RC indoor cat är mycket lättare att få tag på här nere.
Dessutom så hade Elliot svårt att få upp RC persian foderbitarna, han fick verkligen kämpa med att få in dom i munnen och han va inte så jätte glad i dom heller.
RC indoor äter han med god aptit (tror faktiskt att det är därför han spyr) han fått lätt in dom i munnen pga den avlånga formen och han tycker dom är goda.
Ska testa mäta upp maten 60 gram per dag från och med nu och se om det hjälper…
Han har antagligen ätit alldeles för mycket sedan jag bytte sort…
#4 Håller med dig Malin.
Man blir mörkrädd av vad det innehåller och inte konstigt att katter får allergi och spyr av det.
Nu är det ju så att inte alla katter kräks av RC:s foder, några säjer att deras katter gör det men det konstiga är att väldigt få hör av sig till dom om sitt problem, alltså VÄLDIGT FÅ i förhållande till hur många det är som fodrar med detta.
Att ett par stycken här på PIF har katter som inte mår bra av RC säjer ju inget om hur det egentligen förhåller sig. jag tror man måste själv prova sig fram till vad som är bäst för ens katt. Mina kräktes enorm mycket när jag försökte byta till foder som hade rekommenderats här på PIF så jag fik allt gå tillbaka till RC viket dom mår prima av.
Jag tror nog man får vara lyhörd inför sin/a egen/gna katt/er och inte lyssna på vad personen bredvid dig säjer, det är inte alltid rätt.
Hoppas du kan få din katt att sluta, och tänk på att om och när du byter, gör det väldigt långsamt, det är viktigt för kattens känsliga mage om den är van vid en och samma sort.
Lycka till :-)
www.sidentassen .com
skrev ju att jag vet att det finns dem som är nöjda med RC.
Jag har rätt bra insikt i RC problematiken då jag jobbat länge i djurbutik och hör kunderna, har dessutom varit på RCs anläggning på besök och gått foderkurser om deras foder. Varje dag kom flera kunder in med påsar och säckar då deras katter spydde och spydde av fodret, jo folk klagar, men dem ringer inte till RC utan dem går tillbaka till djurbutiken och kräver smakgaranti och därefter skickar butiken tillbaka fodret till RC. det är inget fel på mina katter, men katter är inte skapta att äta spannmål gummistövlar och frityr från hamburgerkedjor.
Sajtvärd på Perser iFokus
Om du gett persian innan av RC och katten haft svårt att få i sig det men nu an äta mera normalt så tror jag helt enkel att han hetsäter. Ge honom inte så mycket om du kan undvika. Jag har själv en katt som hetsäter torrfoder ibland och då kräks hon upp det men det blir mer och mer sällan mellan gångeerna numera 2 gånger per år kan hända. Har de magproblem så brukar de inte vilja äta öht.
Igår eftermiddag när jag kom hem från jobbet så var matskålen tom och den lille gottegrisen gick hela kvällen bort till matskålen och strök sig mot mitt ben, tittade på mig för att sen gå tillbaka och titta i matskålen! HAHA!!
Vilken matglad liten tjockis jag har!
Men han fick ingen mat förrens imorse, och då hällde jag upp 1 dl torrfoder (det motsvarar ju ca 60 gram vilket är det som står på påsen att han ska få om han väger 4 kg)
Så jag kommer fortsätta med det, 1 dl om dagen.
För jag tror han ätit alldeles för mycket innan när skålen fyllts på hela tiden.. Han verkar älska smaken på RC indoor…
Bajsar väldigt mycket också, så jag tänker göra som så.
1 dl mat/dag (60 gram) och se om han fortsätter kräkas.
Gör han inte det så vet jag varför, fortsätter han kräkas så åker vi till veterinären!
Men du kan ge honom 2 gånger per dag. Om han inte ska ha mer än 1 dl så dela upp det på två gånger.
Eftersom katter har en helt annan matsmältning än hundar och oss människor så är det inte bra för dom att äta all mat som krävs på en enda gång. Inga foderleverantörer eller veterinärer rekommenderar att man ska ge maten endast en gång om dagen utan istället sprida ut det på flera ggr, detta för att dom ska kunna smälta och tillgodogöra sig näringsämnena i maten.
www.sidentassen .com