Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 707 ggr
Tessan73
0

Förlossning idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi haft förlossning här. Det var min creme-vita hona Lizzy som fick sin första kull, allt gick bra och det blev 2 flickor o 1 pojk.

Det roliga är att Mamma Lizzy är  creme-vit o pappan är svart-vit, alltså kan honorna bara bli sköldpaddor o hanarna röd-vita eller creme-vita, men kolla noga på bilden jag har fått en svart-vitGlad

Jag har sökt o sökt o sökt efter en röd fläck men hittar ingen, förhoppningsvis så kommer väl nåt fram så småningom, genom att det är genetiskt omöjligt att få en svart-vit (eller ska man vara först med det omöjligaFlört)

Dom vägde 88, 89 o 102 g, jättenöjd med dom vikterna.

Nu hoppas jag att allt går bra o att inget händer. Lizzy är kanon som första gångs mamma.

Kram från persian Dream´s

Tessan73
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till på dom små :)

Naquita
0

Grattis=)

hehe, e den "svart-vita" en tjej?Oskyldig

BumbleBee
0

Grattis till ännu en kull fina bebisar. // Lillevi

Cajza
0

Grattis till bebisarna, jättesöta alla tre. Hoppas både Lizzy och de små mår bra // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Annkis54
0

Grattis Tessan
ja..det ska väl vara du till detta hehe
att bryta "genetikens lagar"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

Hon är förhoppningsvis genetisk sköldpadda.

Det går att testa nu

Mona

Naquita
0

vad händer om hon ÄR svart-vit? ingenting är omöjligt som jag brukar säga. blir det avelsförbud då? hur gör man generellt när det finns ngn katt med fel färg?

dexter
0

Grattis Tessan!!! Vilkan fina bebisar!!! Oj va spænnande med den svart/vita!!!

Kram Pia och missarna

Tessan73
0

Tack för alla gratulationer.

Jag har nu kollat upp med en som kan genetik, och den svart-vita är genetiskt en padda, det kan komma fram fläckar senare, eller så kan hon bara typ få färg på en trampdyna eller nåt, men hon måste registreras som en padda. Hon kan omöjligt vara nåt annat,,,,hi hi hi spännande detta.

Kram Tessan

ophelia
0

Grattis till dom små.Härligt när livet ger lite överaskningar eller hur?

Marita-L
0

Grattis vad kul att få paddor och en osynlig padda på köpet. Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

englagirl
0

Hej Tessan och Grattis till bebbarna.

Finns det möjligen en till tänkbar pappa till kullen? *blink,blink* Det kan ju hända om man har 2 fertila hanar att båda hunnit att para honan.

Annars så är det ju inget "konstigt" egentligen bara att regga henne som padda eftersom hon genetiskt är en padda men fenotypen en svart/vit, och det lär ju visa sig ändå då hon får bebisar, inget att testa för tycker jag det är att kasta pengarna i sjön :-)

Förr då man reggade i Sverak så fanns det en speciell ruta där man fyllde i genotyp och fenotyp finns det inom IDP oxå?

Kram och fortsatt lycka till med dom små.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Tessan73
0

Problemet är ju att det spelar ingen roll om det skulle vara 2 pappor, vilket det inte är, men genom att hanarna bara ärver färg av mamman o hon är creme-vit så kan ju en hane omöjligt bli svart-vit iaf. Visst tänker jag rätt nu :)

//Tessan

Marita-L
0

Ja det ända i så fall om man ska få fram en svartvit så är ju det om mamman är en padda..( genetiskt kanske??!?)

Crystal Pearl´s

manbukten
0

Både ja och nej

Det var väl en hona som ärver färgen efter pappa

och mamma därav paddor

lycka till

Mona

Marita-L
0

Och är då mamman genitisk padda så kan hon då ge svart och pappa svart så..!?!? Hahhahaha..öh…förlåt..

Crystal Pearl´s

Lovebuffen
0

JÄTTEGRATTIS till superfina bäbisar!!!! Häftigt med den svartvita!! Glad

Tessan73
0

Flickorna ärver färg av båda föräldrarna och hanarna ärver enbart färg efter mamman. Så nu när jag parade en creme-vit med en svart-vit så kan alla honor bara genetiskt bli paddor o hanarna röd-vita eller creme-vita

//Tessan

Tessan73
0

Har kollat igenom den lilla svart-vita från topp till tå, men inte en röd fläck jag hittar, hi hi hiGlad

Marita-L
0

hahahaGlad

Crystal Pearl´s

blackangel
0

Jättesöta man blir ju knappt nå suuugen heheFlört

blackangel
0

Den rödvita är det en hane och blir han möjligtvis till salu sen, letar efter fin avelshaneRäcka ut tungan

Tessan73
0

Jajamensan, den röd-vita är en hane, han kommer bli till salu o man ser redan nu att han kommer bli en kanon katt, synd att man inte kan behålla alla :( Han är väldigt fint typad är perfekt i sin färgfördelning, ja en riktig liten guldklimp :)

Kram tessan

blackangel
0

Oh nu blir jag sugen tala om när han blir till salu e ute efter en fin kille åt min arwen brutta:) När e det han blir leveransklar?