Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1118 ggr
mallabralla
2013-07-23 00:19
5

Ang. HCM debatten

Nu är HCM uppe på tapeten igen. för alla dem som är intresserade så har SPEXUS hälsokommité redan hållt möte angående detta och en plan för att kartlägga problemet inom kategori 1 håller på att utformas. När problematiken så är kartlagd kan en handlingsplan utformas. 

Jag är övertygad om att perser och exot uppfödare välkomnar ett hälsoprogram via rasklubben om material som framläggs skulle vara så alarmerande att åtgärder krävs.

mvh//ordförande malin d

Sajtvärd på Perser iFokus

KattaLotta
2013-07-23 05:32
4

Vad gör man när man inte kan sova på natten….jo då tar man och svarar på ett inlägg på PIF………

Jag tycker det låter lovande det här…. 

MEN visst var det väl så att den förra Perserringen anslöt sig till MCO-uppfödarnas avelsprogram just gällande HCM ? Jag trodde detta fortfarande gällde ?

Att det är alarmerande kan väl ingen neka till, det gäller bara att föra fram informationen till alla och envar som föder upp perser och exotic och få dom att inse allvaret med sjukdomen.

Jag antar att det kommer att "stöta på patrull"  (eller…. det har det ju redan gjort egentligen) precis som informationen om PKD gjorde när vi startade med att försöka bli av med den sjukdomen/defekten.

Jag kan tänka mig, att det kan bli svårt med en kartläggning när så få scannar sina djur, men ja och jag tror många med mig, välkomnar detta ändå:-)

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

[Topsy]
2013-07-23 08:27
3

Låt mig då klippa in en annan fråga jag ställde till Jens Häggström angående hälsoprogram i förra veckan via mail. 

Så någon kartläggning ytterligare behövs inte, då expertisen redan har en klar bild av läget. Min fråga samt hans svar nedan.

Har pratat med SVERAK:s hälsoråd idag och frågat varför det finns så liten info kring HCM och varför det inte finns något hälsoprogram för HCM på perser? Tydligen brukar sådana hälsoprogram initieras av rasklubbarna, därför finns inget sådant i dagsläget. Ibland kan SVERAK själva lyfta frågan om uppfödarna inte gör det.

Som jag förstod det hade man inga indikationer i hälsorådet på att det förelåg problem med hjärtsjukdomar på perser.

Tycker du att det är befogat med ett hälsoprogram avseende HCM på perser där scanning är ett krav

innan djur tas i avel?

Försäkringsstatistiken och det vi ser på klinikerna talar sitt tydliga språk: Ja, ett screening och avelsprogram är definitivt angeläget i Perserrasen. 

Solitaire
2013-07-23 12:01
3

#3 Topsy, som jag redan berättat finns det inget i den tidigare publicerade Agria-statistiken som talar för att HCM skulle vara ett stort problem inom perserrasen. Det är möjligt att Jens har nya siffror som säger något annat. Jag ska som sagt kontakta honom för att försöka få fram fler detaljer. Jag kommer även att kontakta en god vän som arbetar på Agria. Att dra igång ett omfattande hälsoprogram är inget man gör utan att ha ett ordentligt faktaunderlag i botten.

Bellbooh
2013-07-23 19:28
0

#3 en fråga bara av mig som inte är så insatt i den statistiken som förs inom försäkringsbolagen. Ingår det i Agria-statistiken endast de sjukdomsfall som förekommer bland de djur som är försäkrade hos Agria eller omfattar denna statistik även de djur som är försäkrade hos andra bolag? Det är nämligen så att min katt fick diagnosen HCM idag men hon är försäkrad hos Folksam, hennes föräldrar och syskon försäkrade i ett annat bolag(ej Agria eller Folksam) med bl a Dolda fel försäkring osv. Kommer deras eventuella diagnos med HCM att hamna i någon sorts mörkertal i så fall om ni endast tar hänsyn till Agria-statistiken?

mallabralla
2013-07-23 22:24
2

nej andra bolags statistik ingår inte i agrias statistik. vi kommer att ta reda på den info och statistik vi får tillgång till. det är inte alla bolag som ger ut statistik. vi kommer även att ha kontakt med dem större djursjukhusen. det finns många försäkringsbolag och tyvärr är det svårt att få med varenda katt. du är välkommen att skicka in dina uppgifter till det ev kommande hälsoprogrammet om du vill bidra med statistik och material. detta första steg handlar om att samla info om problemets utbredning för att bereda väg för ett hälsoprogram där jag hoppas att alla ni som talar för ett hälsoprogram deltar med era provresultat såväl på friska som sjuka katter.

[Topsy]
2013-07-23 22:26
1

Vad ledsamt att du också fått en katt med HCM diagnos. Förstår precis hur du känner dig idag :(

Ja tyvärr är det så, det är djur försäkrade i Agria man räknar på när man gör sån här statistik. Min katt är försäkrad i Folksam så han kommer inte heller med i den statistiken.

Den statistik man får fram går via Agria då de är marknadsdominerande, man gör likadant på hundsidan. Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag för att få ta del av deras egen statistik och det verkar som jag kan få ut lite siffror från dom framöver.

Så tyvärr, mörkertalet är sannolikt stort.

mallabralla
2013-07-23 22:41
5

"vi kommer att ta reda på den info och statistik vi får tillgång till. det är inte alla bolag som ger ut statistik. vi kommer även att ha kontakt med dem större djursjukhusen."

vet inte vad det är du anser kommer vara en orättvis kartläggning, vi kommer att ta vara på den info och statistik vi kan få fram från dem olika bolagen men om ett bolag inte vill ge ut sina siffror finns det inget att göra. jag tycker det r mycket tråkigt och ledsamt att vissa endast ser det negativa istället för att se till det positiva som sker. Att delta i ett hälsoprogram är inte svårt om man nu vill det, man kan skicka in sina resultat till pawpeds om man vill bidra. Vi arbetar individuellt med detta och kommer att göra så gott vi kan, det vore tacksamt med stöd istället för negativa kommentarer om att inget räcker till.

[Topsy]
2013-07-23 23:35
1

Förstår inte var jag skrivit något om några orättvisor eller vad du vill ha stöd för?

Jag förklarade hur försäkringsstatistik som ingår i de flesta rapporter tas fram. Agria nämns i inlägg nr.3 så den kopplingen gjorde säkert fler än Bellbooh och jag.
Vidare svarade du och jag samtidigt på Bellboohs fråga om du tittar noga på tiden, vilket gjorde att jag naturligtvis inte kunde veta hur du svarade.

Skall ni ha statistik från många håll är det väl enklast att ni tar kontakt med Jens Häggström direkt som diskuterats tidigare i HCM-tråden istället för att göra om allt arbete en gång till.

Beträffande Pawpeds är det inte alls att bara skicka in sitt resultat dit!
Det ska vara utfört hos någon av de veterinärer som deltar i hälsoprogrammet samt vara på deras formulär, underskrivet av undersökande veterinär osv.

För mig räcker det fullt ut med det jag tagit reda på veckan som varit, för att förstå att rasen perser har problem med hjärtsjukdomar som är dödliga och att de flesta djur går i avel utan att hjärtundersökas.

mallabralla
2013-07-24 00:01
4

men det är ju samma procedur som vilket annat hälsoprogram som helst och detta kommer även krävas för ett framtida hälsoprogram, så det är ingen skillnad mer än att man uppmanar till program som redan finns eller startar ett eget. det är bara att haka på de hcm program som redan finns på pawpeds.

så ser inte riktigt problematiken varför man inte i dagsläget som enskild uppfödare skulle kunna haka på ett redan befintligt hälsoprogram för att bidra med info och underlag. om man nu är ett katteri med HCM positiva katter är väl det om något viktigt att man är med och visar den statistiken och skickar in till befintliga hälsoprogram? man kan ta kontakt med Ulrika olsson så hjälper hon en.

Solitaire
2013-07-24 11:10
4

#4, #8 Agria är störst i Sverige på djurförsäkringar och det har varit enklast att utgå från deras data, då det finns två vetenskapliga publikationer att tillgå (vad som står i dem har jag redovisat i den tidigare HCM-tråden). Det är inte alldeles enkelt att få fram data av den här sorten från bolagen, inte ens från Agria. När jag senast försökte få litet färskare siffror på HCM från Agria stötte det på patrull, då det skulle innebära merarbete för personalen där. Men vi jobbar på saken.

Jens är redan kontaktad via mejl, men har inte svarat än. Det är ju mitt i juli så kan tänkas att han har semester.

Instämmer med mallabralla angående PawPeds och det existerande hälsoprogrammet: det står varje uppfödare fritt att scanna sina katter och bidra till databasen, oavsett vad Spexus kommer fram till för riktlinjer. 

Ett problem är att det inte finns någon person som lägger in data i PawPeds för perser/exo just nu. Det finns bara listan som skickas per mejl. Jag har själv blivit tillfrågad om jag vill ta på mig arbetet med att lägga in stamtavlor, men har varit tvungen att avböja då jag i dagsläget inte har möjlighet att ta på mig den uppgiften. Om vi inom Spexus kommer fram till att vi som rasklubb bör ansluta oss till PawPeds måste vi därför se till att någon ställer upp och hjälper till med detta.

Tror inte att vi kommer mycket längre här i diskussionen, utan nu jobbar vi istället vidare inom Spexus med HCM-frågan.