Brittisk korthÄr & perser? (kompisar)
Hej đ
Jag har flyttat till Turkiet sedan 2 mÄnader tillbaka och har lÄtit min kompis passa min perserkatt (Elliot) sÄ lÀnge medans jag varit hÀr och fixat med min lÀgenhet, jobbet, vÀntan pÄ hans rabiesvaccin osv.
Min kompis har en katt (main coon) hon och Elliot har blivit som bÀsta kompisar nu nÀr dom bott tillsammans.
FrÄgan Àr, Àr det stor risk nu att Elliot blir deprimerad av att separera frÄn den andra katten?
De har ju varit bÀstisar i 2 mÄnader nu..
Vad kan man göra Ät det isÄfall??
Jag tÀnkte desutom raka ner Elliot hos veterinÀren hÀr nÀr vi flyttat ner eftersom hÀr Àr sÄ varmt och han har jÀttelÄng och fluffig pÀls.
Nu till saken, om han blir deprimerad och det inte blir bÀttre efter ett tag sÄ tÀnkte jag köpa en till katt hÀr i Turkiet sÄ att han kan fÄ en kompis o leka med nÀr jag Àr pÄ jobbet om dagarna.
Jag tÀnkte mig en Scottish Fold eller en brittisk korthÄr.
GÄr dom bra ihop med perser??
För de ska vÀl vara rÀtt lugna och milda dom med.
Vilken av dom tvÄ raserna?
NÄgon som har erfarenhet?
HÀlsningar frÄn ett soligt Turkiet!
Brittiskt korthÄr och dÄ rÀtt individ, gÄr nog utmÀrkt. Den andra du nÀmnde skulle jag undvika, dÄ de avlas pÄ en allvarlig broskdefekt.
HÄller med ang. Scottish Fold. Vi avbokade sjÀlv vÄrt intresse för en sÄdan kattunge just pga brosk/bendefekten.
fast man avlar ju inte tvÄ förÀldrar med vikta öron med varandra just för att undvika den defekten. finns mÄnga seriösa fold uppfödare med friska katter, man ska inte tro att alla individer har problem, samma som med perser och exot och andning.
men till din frÄga, britten Àr lugnare vad jag förstÄtt, eller sÄ skaffar du en Exot ;)
SajtvÀrd pÄ Perser iFokus
# 3 SÄ mÄnga uppfödare finns det inte i Sverige i varje fall.
#3 Vad jag förstÄtt sÄ Àr det ju sÄ att katten har vikta öron just pÄ grund av broskproblem, vilket dÀrmed Àven pÄverkar lederna.
lÀste pÄ lite om Osteochondrodysplasia som det heter, finns homozygota och heterozygota, Àr dem homozygota har dem grav deformering, kort stel svullen svans, svÄr gÄng etc. heterozygota katter har milda problem fast stod att dem förr eller senare utvecklar nÄgon form av problem under livet.
antar att anledningen till att man inte fÄr avla tvÄ vikta ihop Àr just risken för att kattungarna ska bli homozygota.
dock Àr det ju orovÀckande nÀr man lÀser att ALLA individer blir drabbade pÄ ett eller annat sÀtt. dÄ hjÀlper det inte att man avlar vikta med raka för avkommorna med vikta öron blir aldrig fullt friska katter.
samtidigt som forskningsrapporter (vilka ibland inte alltid Àr helt rÀttvisa) sÀger detta, finns det ju massor av uppfödare och mÀnniskor som levt med rasen hela livet och inte mÀrkt nÄgon av dessa defekter.
sjÀlv har jag ingen erfarenhet av rasen men hoppas inte att det Àr sÄ illa som man lÀser pÄ nÀtet utan att det faktiskt finns folds dÀr ute som lever fullvÀrdiga liv.
SajtvÀrd pÄ Perser iFokus
#6 Hoppas gör ju jag med. Samtidigt har jag ju en katt som har andra hÀlsoproblem, som bland annat hjÀrtat och han undviker ju helt enkelt att ta ut sig för att han kÀnner att han inte kan. Jag antar att dessa katter dÄ kan göra detsamma, undviker olika saker och blir dÀrmed "lugnare". Skillnaden hÀr Àr att man avlar och frÀmjar en sÄdan "missbildning". Det Àr oroande.
Exakt Silkesnosen. Jag har Àven lÀst att det finns en kvinna som gÀrna sponsrar de som skickar in röntgen för att pÄvisa om det finns problem med dessa katter men ingen gjort det. Jag har Àven lÀst vetenskapliga artiklar som visar att alla dessa katter har denna sjukdom oavsett hur man avlar. Det finns en anledning till att de inte Àr godkÀnda i Sverak och det Àr inte enbart för att en eller nÄgra personer (som vissa pÄstÄr) inte gillar rasen. Det Àr rent och skÀrt skitsnack.