Idag blev jag ordentligt biten
Här sitter jag nu o skriver med "pekfingervalsen". Gud, vad jobbigt det är.
Har varit duktig idag o duschad katter o fotat. Jag o gubben.
Avslutade med Cosmos, min gamla ursnälla kastrat.
Till saken hör att jag har en trimfläkt. "Tappade" den när jag fönade honom o han fick "spader". Jag tänkte…men asch..det var väl inte så farligt Cosmos,,,o startade om igen. Han var som en ål i mina armar. Jag lugnade ner honom o kelade med honom en stund…o på´t igen
PANG sa de så högg han mig
…ja ja…är huvet dumt så får kroppen lida.
han hade varnat mig flera gånger. han högg igenom vänster tumnagel med..jag tror 2 tänder..o en tand in på andra sidan tummen. Här sitter jag nu…2 1/2 timme senare…med en bultande obrukbar tumme. suck.
Jag har "pratat" med honom…sagt att det var inte hans fel, det var mitt…o att jag inte är arg…på honom. På mig själv är jag arg.>
Gissa om hans päls är i akut behov av en genomkamning

Oj,oj! Jag hoppas du har varit till akuten oxå?Man ska ha penicillin om man blivit kattbiten och ev,stelkrampspruta oxå! Jag råkade ut för något liknande när jag hade mina papilloner,tikarna rök ihop och jag skulle sära på dem,resultatet blev att den ena högg mig i ena pekfingret,just så som du beskriver typ rätt igenom nageln.Det blev stelkrampsspruta och PC för mig,dessutom var jag gravid i 11 veckan så jag var ju riktigt orolig att det skulle kunna skada barnet om det blev en infektion.

Jag hoppas också att du varit hos doktorn, det är viktigt när det går hål och blöder. Jag blev biten i fjor och han bet av höger ringfingerblomma, tuggade i vänster ringfinger och ovanpå händerna och det gjorde ONT. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och fick besked, direkt till lasarettet, det kan bli blodförgiftning. Jag fick stelkrampsspruta, penincillin och blev omlagd. Hoppas det går bra, tänker på dig (vet hur ont det gör) // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
#1 + 2
nej …trodde inte att jag behövde det..
ringde nu till sjukvårdsupplysninggen…..kunde vänta tills imorgon sa hon
bättre ta en stelkrampsspruta extra om man inte är säker på när man fick sist
#3 aj aj,,,ja ont gör det just nu

Så olika svar man får. Mitt hände en söndag, men jag skulle iväg direkt och på måndagen skulle jag till vårdcentralen för ny omläggning // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Konstigt att dom sa så på sjukrådsgivningen Annki. Jag blev biten 23,30 på midsommarafton av mammas en katt förra året, och jag fick åka in till akuten direkt o få pencillin. Stelkramps sprutan räcker i 30 år, jag fick min när jag var 10, så läkaren sa åt mig att har du djur så ska du ta sprutan i fall att när du är 40.
Stå på dig och se till så du får pencillin i morgon när han bitit hål på dig.
Kram Tessan
kom precis på att jag fick en fästing när vi var i Bengtsfors…så jag kanske ska se till att jag får rätt penicillin…ifall…jag har fått borellia oxå
faan vad man ska råka ut för då
inte min månad detta tror jag
pulserar…pulserar…pulserar
TROR att jag fick en stelkrampsspruta…för ca 15 år sen…..har nånstans i bakhuvet att jag trampade på en spik….o att de sa att jag är skyddad läääänge…men det har de väl förhoppningsvis i min journal……man är ju liiite rädd för sprutor hehe

Jag sållar mig till de andra och säger samma sak: Åk in till sjukhuset/vårdcentralen och få ev. stelkrampspruta samt ev. penicillin!! Det är jätteviktigt!!
Jag blev själv biten av en katt, också mitt fel helt och hållet, och tummen svullnade upp på bara några timmar och gjorde sååå ont. Det tog två veckor innan tummen blev normal igen. Läkaren tog det mycket allvarligt, och sa att minsta lilla jag blev sjuk var jag tvungen att åka in igen. Det kan sprida sig i kroppen och nå bl.a. hjärtat, så det är därför det är så viktigt med snabb hjälp! Det behöver ju såklart inte alls bli sådär allvarligt, men bättre att vara på säkra sidan.
Hoppas du snart få må bättre!
Kram, Ewa
ja….jag drar in i morgon bitti…man får ju inte komma in utan att ringa till sjukvårdsupplysningen längre…o där har de ju redan sagt att jag kan vänta tills imorgon..
men….blir det värre under natten…så är jag inte "dummare" än att jag drar in ändå

ajajaj Hoppas du har åkt tidigt idag och fått se om din tumme.Inget att leka med.Krya på dig vännen.

Hoppas att det gått bra.
Då jag blev biten, så for jag inte in först dagen efter…för då hade halva handen svullnat upp. Blev biten i pekfingret. De skulle lägga in mej på infektionskliniken i Umeå. Jag vägrade och sa att jag tar dunderkuren med penecillin och blir det minsta försämring, så åker jag upp igen. Men det var KNAPPT att jag blev släppt!!! Sköterskan gick och hämtade doktorn…för att övetala mej…han kom och såg förbryllad ut…och sa OK…under förmaning att jag ringde upp till akuten och förvarnade om att jag KANSKE skulle komma upp och att det skulle vara brottom i så fall.
Så tydligen är det olika.
De sa att alla katter har en jätte elak bakterie i munnen…oavsett innekatt eller inte…som kan orska vävnadsdöd m.m. Så penecillin är ett måste!!!
#11..herregud vad olika det är tydligen
igår kväll så bultade det så jag var nära till tårarna…(men vem vet…man tycker ju synd om sig själv o tårarna var kanske därför)
men det har blivit bättre under natten.
O när jag kom till doktorn så var det knappt han tittade …var jag visserligen glad för
för jag var i status..dont pell
men visst….gick därifrån med penicillin (vanligt kåvepenin) o förnyad stelkrampsspruta. Att jag fick en fästing o har haft allehanda "konstiga" symtom efteråt…avfärdade han helt
men..en fråga ni som har varit med om det…hur länge gör det "ont". ??????????????
Nu kan jag i alla fall använda handen så jag kör inte pekfingervalsen längre..men bultar o värker (som tandvärk) gör det

Man brukar få Heracillin,men det är kanske olika vilken läkare som skriver ut.Men skönt att du varit där och fått behandling,det tar nog ett par dagar innan PC biter på bakterierna och så länge gör det nog ont,men ta något smärtstilland du,det är ju inte farligt.

Bra att du varit hos läkare!
Det kan ta upp till två veckor innan det bli bättre!
Var rädd om dig, och ring hellre en gång för mkt än en gång för lite, tänk på det!!!
Kram, Ewa

Hoppas du blivit bättre. Tänker på dig.
Kramar
tack alla
faktum är att det är MYCKET bättre
jag kan använda handen…dock är jag försiktig med själva tummen
men det värker inte konstant längre…mest så är den stel
men när jag kommer när den…som förut när jag skulle öppna nåt..o kom åt den….iiiiii aj ont
men det går åt rätt håll i alla fall

Jag blev så illa biten av en av mina förra året, jisses vad det dunkade o hade sig i hela armen fast bettet va mellan tummen o pekfingret, men jag åkte inte upp till jouren, jag är enveten och hatar dessa akutmottagningar med timme efter timmes väntan. Faktum är jag blivit biten ganska många ggr genom åren men klarat mig ganska okej. Bara man har koll på bettet om man nu är som jag enveten.