S*Stolen Heart´s väntar kattungar igen! :)
Glömde skriva att Maja på Söndag gått 4 veckor och har redan blivit TJOCK haha och såklart hallon sedan en dryg vecka tillbaka 😃❤️
Varje kattunge har 50 % chans att bli vit. Vitt ärvs könsobundet.
Honorna kan bli svarta eller paddor ,hanarna kan bli röda eller svarta.
Det kan bli vitfläckskattungar,.
Stolt ägare till tre La permer
Kan det bli alla grader av vitfläckighet?😃
Tack för svaret 🌈
Många som läser men ingen som svarar?!
🤐
Vi andra är väl lika nyfikna som du 😉
Haha ja så kan det ju va 😃
det beror på vilken grad hanen är under. honan är ju 02, om hanen är 01 så ökar det ju chansen att det blir höggradiga vitfläckar ;)
men visst kan det bli alla grader ;)
Sajtvärd på Perser iFokus
Nej hanen är nog solid under som det verkar…
jaha, då blir det nog på sin höjd 02, men man ska aldrig säga aldrig ;)
Men din vita hane har ju en 03 till mamma och hans vita pappa har en farfar som är 03.Så min gissning är att han är vitfläck under det vita.
Stolt ägare till tre La permer
Kan inte så mycket om färgutfall, men kan iaf. säga att din Maja är super söt och fin! ❤️ Gillar henne verkligen och pappa katt har jag sagt i en annan tråd, är en bedårande vacker katt! 😍
Tack ❤️😃
Men han har fått fyra kullar innan varav två kullar hos mig, där blev det 5 vita på två honor, iof kan de ju ha haft annan färg under det vet jag.
Men hos sin förra ägare fick han två kullar varav endast den kullen med vitfläcksmamma fick vitfläckar.
jo men han kan ju vara väldigt låggradig vit under och då brukar dem ge solida med solid partner.
Aha så då kan han ju faktiskt bära på anlaget 😍
Åååå ännu mer spännande nu då ju 😃
Kan man testa en vit katt för vitfläck?
ja det ska du kunna göra ;)
Åh vad fin hon är! :)
Nu har Maja och Rubin fått sina bebisar ❤️
Har väntat med att skriva pga komplikationer som har uppstått,
.
Maja hade en lång och utdragen förlossning där moderkakor blev kvar.
Hon slutade äta, fick feber och tog hand om ungarna sporadiskt.😭
Åkte in till djursjukhuset och fick antibiotika och Maja fick dropp, hon röntgades och inga foster fanns då kvar i livmodern.
Hon hade illaluktande flytning så odling togs.
Tyvärr fanns ingen veterinär som kunde göra ultraljud på plats.
Blev hemskickade och Maja åt faktiskt lite på kvällen/natten, bebisarna hade gått ned i vikt så har fått stödmata hela tiden.
En unge blev förstoppad så hade väldigt svårt att bajsa henne men till slut bajsade hon ❤️
På morgonen hade Maja feber igen och ville inte äta, så fick åka in igen och Maja hade då väldigt mkt gul/grön flytning.
Har fått svar på att det växte bakterier på odlingen som nu är ivägskickad för analys, svar kommer på Tisdag troligtvis kanske Måndag.
Vet tyckte att Majas livmoder kändes mkt bättre nu och att hon verkade piggare och inte alls så uttorkad som första gången vi var inne.
Maja fick mer dropp och byta antibiotika som tar fler bakterier.
Nu har Maja ätit jättebra och tar nu bra hand om bebisarna 🙂
Stödmatar fortfarande men det går absolut åt rätt håll!
Bebisarna har ökat i vikt och är pigga ❤️Maja är feberfri idag så det är skönt 👍
Bebisen på bilden, Vit hona S*Stolen Heart´s Alabama Fairhope
har ingen indikationsfläck!? Kan det betyda att hon är vitfläck?
Ser ni om hon är Perser eller Exotic?
När och hur ser man om en katt blir oddeye?
Både Maja och Rubin bär på anlaget 😃
Åh vilka små sötnosar!
Sötnosar!!! <3
///Mickan

Hej Stina!
Jag tror att nr.1 är perser
nr. 2 perser
nr.3 exotic
nr.4 perser
nr.5 exotic
Om du känner på pälsen så brukar perserpäls vara mjukare. Hoppas det är till någon hjälp. Ska bli spännande att se längre fram om det är rätt.
Ha det bra och hoppas Maja bara blir bättre och att bebisarna växer och mår bra.
// Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Grattis till bebisarna, och skönt att din hona e piggare ❤️ Troligtvis är de vita ungarna låggradiga bicolures eftersom de andra är det. Min gissning är ju att Rubin inte är vitfläck under eftersom de inte gav så mycket vitt. Bicolures blir inte blåögda eller odd eye, det finns men högst ovanligt ;)

Grattis till småttingarna. Eftersom båda Rubins föräldrar är 03or och hans pappa som jag har här är en mycket dålig 03a har jag kommit fram till så är nog den vita också långrandigt vit med största sannolikhet. Rubins pappa som också är vit bär inte på anlag för oddeye då han inte har det i sin stamtavla om jag inte har fel. Han är svartsmoke under sitt vita./Laila
Rubins Mormor är Oddeye , även hans morfars far 😉
Tyvärr har lille Texas lämnat oss idag 😕 vet ej varför ❤️
har du tittat han i gomen så han inte hade gomspalt?
Nej men han ökade ju i vikt fram tills 4 dagen så var nog inte det väl ?

# 32 och 34 Ett gott råd är att alltid kolla de nyfödda ungarna i munnen så de inte har gomspalt även om det kanske inte var så med Texas. Bara för att en av föräldrar bär på anlaget för oddeye är det inte säkert att ungarna gör det. / Laila
nej, kan ju ha varit en infektion, dem är ju väldigt svaga, eller något inre fel. finns ju många alternativ och vill man absolut veta kan man ju skicka på obduktion, men hoppas nu att dem andra får växa upp till stora starka kissar ❤️
Detta med vitfläck ÄR inte lätt. Jag har en van hona som fått solida kattungar med en superbra 03:a hane. Med samma hane har hon även fått van med färg på bara svansen. Jag har även en 03 hona som bara fått vanar med en låggradig 03 hane… så man vet aldrig vad som kommer ut. 😃

#37 Precis vitfläckighet är som ett spel på lotteri. Man får helt enkelt ta en kull och se vad som kommer ut ;)
Vilka söta bebbar du har!
Kommer att hålla koll på dig ;-) Letar exothona - vitfläck
:) Tack 🙂
söta grattis
ha en bra dag. kram
underbara hela bunten!
Tack vad gullig du är ❤️
Hjälp mig jättegärna så att EMS koderna blir rätt 😃
jag tycker det ser ut som du fått till rätt ems koder 😉
Ååå hoppas det 😎
roligt också att det blev en OE!
Ja jag är fantastiskt glad över henne ❤️😍
vilken är oe????
ha en bra dag. kram
Den vita honan tror jag iaf är OE! 😍

En stilla undran… hur vet du att de är oddeyebärare? /Laila
Jag har hört att det inte riktigt är samma genetik på blåögt hos vita som hos vitfläckar tex. parar en blåögd eller en odd-eye vit och en vitfläck så är fortfarande chansen att få en blåögd eller en odd-eye vitfläck minimal men dom vita kattungarna kan bli blåögd eller odd-eye. Men det är bara vad jag har lärt mig…
///Mickan

#68 Ja det har jag också lärt mig. Har också fått lärt mig av en annan uppfödare att om en katt bär på oddeye så blir det ena ögats pupill plommonfärgat när man fotograferar katten. En oddeye får ju också en röd pupill vid fotografering. Undrade för att det kanske kommit något nytt test som tex dna. /Laila
Det ena ögat är blått ända in mot pupillen finns liksom ingen annan färg där, på de andra är det skiftningar.
Rubin och Maja bär båda på Oddeye enligt stamtavlor och uppfödare.
Troligtvis så är ju den vita honan vitfläck genetiskt , det är vad jag tror iaf.
Alla är väl bärare eftersom en blivit Oddeye antar jag?
Dessutom vet jag ju som sagt att Rubin är bärare och enligt uppfödare så även Maja.
Glömde skriva att Maja genetiskt är Van

#71 Hur vet man att en katt som är 02 a genetiskt är 01 a? Bara undrar eftersom jag aldrig hört det. Bara för att det finns oddeye på båda föräldrarna sida blir avkommorna ej automatiskt bärare vad jag vet eller rätta mig om jag har fel. /Laila
Att Maja är genetiskt Van var vad jag fick höra från hon som hade henne innan mig som i sin tur fått veta det av uppfödaren.
Kan ni se om Sugar High är tabby? Tigre?
Sötnosar alla fyra!
Åh jag vill ha alla fyra! Fantastiskt vackra katter!
topp kull tjejen! super grattis! ska bli kul att få se dem på show, kommer du på TCC möjligen med dem?
fantastiska lookar och ögonfärger!
Alla är ju jättefina men min favvo är Sugar High :)
///Mickan
Supertack ❤️🌺🙂till alla ❤️
Sugar Pie var ju sååå söt!! :)

Jättefina men så har de ju bra påbrå 😉/Laila