Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 6829 ggr
Headturners
2012-04-24 08:27
0

Suprelorin

Hej Kattvänner!

Imorgon ska vi till vetrinären för att besiktiga en katt som ska flytta, jag tänkte då ta detta med kemisk kastrering på hankatt men våran vetrinär. Nu är det så att jag måste vara väl förbered på detta ämne, då jag tror att han kommer tveka.

Jag behöver eran hjälp med referenser på kliniker/vetrinärer som har gjort detta, så att han ser att det är vanligt förekomande numera på katt.

Tacksam för hjälpen

Sussie

A_KickEm
2012-04-24 12:06
0

Veterinär/Docent Per Eksell, XL-vet i Örbyhus

Rembackens Djurklinik, Uppsala

Det är "mina" veterinärer och dom gör det. Så vitt ja förstått så finns det vid det här laget en ganska omfattande erfarenhet av Suprelorin på katt.  Diskuterade "omchipning" av min rexhane m Per Eksell för någon månad sedan och han menade att det inte var några problem.  Per är ganska välkänd i veterinärkretsar eftersom han delvis undervisar på Veterinärhögskolan….eller har undervisat - osäker på om han fortfarande gör det.

Erna
2012-04-24 12:25
0

Vår huskatt fick medlet för några år sedan med perfekt resultat. Inget strilande sedan dess.

Norrtälje veterinärklinik.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Headturners
2012-04-24 12:32
0

Tusen tack Glad Ni andra som vet fler kliniker/vetrinärer, skriv gärna det så jag har en hel lista med mig Flört

Paddiz
2012-04-24 12:45
0

Min svarta perserhane Exodus fick chippet insatt den 16 mars 2011. Han mår bra och har gjort det under hela tiden. Det tog ca 3 veckor innan jag kunde se resultat - dvs. han slutade para honorna. Frågan är om han snart blir fertil igen - då hans kulor är stora igen - de blev små som ärtor.

Min katt är den första katt som vår veterinär chippat - men hon ringde runt till andra kliniker för att kolla + hon var i kontakt med tillverkarna av chippet.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Headturners
2012-04-24 13:16
0

#4 Jo jag har tänkt säga till honom att ringa Virbac också Glad vad heter din klinik?

Paddiz
2012-04-24 15:35
0

#5 Jag vill inte namnge kliniken förrän jag har pratat med veterinären.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Headturners
2012-04-25 08:47
0

Kan ju fortsätta på denna tråden, jag undrar om det är någon som känner till biverkningar efter att man kemiskt kastrerat sin katt?

A_KickEm
2012-04-25 13:21
0

Det enda är att jag hört sägas är att det finns katter som inte blivit fertila igen…men om det är sant eller modern vandringssägen vet jag ju inte! Däremot kan det i enstaka fall dröja upp till 1,5-2 år även om dom säger 6-12 månader.

Headturners
2012-04-25 14:16
0

Fick info igår om en katt där bröstet svullnat upp och spruckit . Rynkar på näsan När dom sen plockat ut chippet blev han bra efter lång tid. Nu blir man ju livrädd, jag är dörädd om min hane .

A_KickEm
2012-04-25 15:17
0

I det läget när jag chippade min så var det viktigare att få lugn o ro här hemma än att han skulle vara användbar i framtiden - så det är klart man måste tänka till. Jag skulle nog inte laborera med hormonerna på ngt sätt alls om det var en väldigt värdefull avelshane - typ import eller någon med "udda" gener och som bidrar till en vidgad avelsbas.

Man kan höra saker om det mesta och deet är klart att det kan hända saker som med allt annat, inga substanser som man tillför är 100% biverkningsfria - men jag tror inte det kan hända något som är livshotande - så det gäller att se till sin egen situation och väga för och emotCool

Vi hör mycket om dräktighets o förlossningskkomplikationer också men fortsätter ändå…….

Headturners
2012-04-25 19:04
2

Det gick bra hos våran vetrinär, han var inte emot det Glad Men såklart ville han ringa lite kollegor och höra.. Så det blir nog ett chipp för min hane.. Han ska få vara lite kastrat då en ny hane kommer till oss på fredag från USA Flört

Headturners
2012-05-26 08:31
3

Nu är det tre veckor sedan vi chippade våran ena hane, mycket positivt kan jag säga. Han är så lugn och harmonisk, kelig och tänker inte på tjejer som han gjorde innan Skrattande Inga biverkningar ännu vad jag kan se.. Det är ju en fantastisk möjlighet för oss uppfödare om man vill hålla flera hanar samtidigt i hemmet.

Så tummen upp Cool

A_KickEm
2012-05-26 12:28
0

Härligt!

Det är nu nästan på dagen 1 år sedan jag chippade min CRX-hane och han är fortfarande 100% kastratFlört…..men nu vill jag att det ska "gå ur"Cool

Headturners
2012-08-21 13:53
0

Putt

Headturners
2012-08-21 14:21
0

Min vetrinär tog 1100kr för chippningen, vi är fortfarande supernöjda med resultatet Glad

corrminda
2012-08-21 17:10
0

Har också Chippat min hane. Är jättenöjd. Han är lugn harmonisk. Luktar inte och strilar inte. Har blivit "sitt gamla jag"

Solitaire
2012-08-21 18:57
1

Frågan är ju bara hur lång tid det tar innan de blir fertila igen, sedan man tagit ut chipet. Jag har en god vän som väntat över 1 år nu; inte så kul.

Àlfadís
2012-08-21 18:58
0

Hm men ingen som har plockat bort chippet på sin katt och där katten kunnat verka i aveln sen?

Headturners
2012-08-21 20:27
0

En väninna till mig, hennes hane blev fertil igen efter sex månader utan att plocka ut chippet.

Självklart är det ju en risk med det mesta och jag tror nog att det är rätt ovanligt att de inte skulle bli fertila igen..  Jag läste på mycket innan jag chippade min hane och det verkar vara över lag postivt för många.

jenay
2012-08-22 03:28
0

är det ett godkänt prepart nu då??? efts vertinär kan protester menar jag??

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
2012-08-22 08:57
0

#20 Nej det är inte godkänt i Sverige för användning på katt.

Det bör man tänka på innan man använder det.Inget av de försäkringsbolag som finns i Sbverige ersätter om katten blir sjuk eller får biverkningar.

Stolt ägare till tre La permer

Solitaire
2012-08-22 09:06
0

#19 Ja, man får ju så klart väga för- och nackdelar mot varandra. Jag har ju ingen personlig erfarenhet av det alls, men min kompis som för övrigt är veterinär har varit klart bekymrad över sin hane. Hans testiklar krympte ihop helt tydligen, så det är starka effekter vi pratar om. Själv skulle jag nog tveka, men nu är jag så lyckligt lottad att min hane inte strilar, åtminstone inte än så länge.

A_KickEm
2012-08-22 21:38
1

Min CRX hane är nu fertil igen - efter 14-15 månader. Han är nu slank, muskulös och  har fått välfyllda påsar igen Flört…redo att dejta efter HCM-scanning….måste beställa tid!

#22 Kulorna blir som ledsna russin men kommer tillbaka.

## 18,19

det är inget chip som man kan "plocka ur" så som id-chipet. Det är en tablett som löser upp sig i kroppen så det är bara att gilla läget när man väl gjort det.

Headturners
2012-08-23 08:59
0

#23 Aha Skrattande Men dom som sagt att de har plockat ur det då?  löser den upp sig sakta eller?

Àlfadís
2012-08-23 10:07
0

Det låter helt klart intressant, ngt att överväga, då mina hanar säkerligen inte kommer verka i aveln alla tre samtidigt!

Dessutom skulle det ju bli mkt lättare att kunna ha dem, som det är nu kan två av tre inte bo hemma…

A_KickEm
2012-08-24 00:11
0

#24 Vet bara vad min veterinär sagt. Jag frågade för ett par månader sedan eftersom jag tyckte det var hög tid att få Ozzy fertil igen. De som säger att dom plockat ut det kanske får en överraskning nästa gång dom ska id-kolla sin katt Förvånad….eller så har min veterinär fel (men det brukar han inte ha).

Headturners
2012-08-24 10:08
0

Solitaire  Vet du om det stämmer?

Solitaire
2012-08-24 17:20
0

#27 Det är som A_KickEm säger: man tar normalt sett inte ut chippet efter att man implanterat det, utan effekten går gradvis ner. Om man skulle vilja avbryta det hela tidigare går det dock att ta ut chippet, men det kan vara krångligt eftersom det tydligen lätt går sönder. Dessutom kan det förväxlas med ID-chippet om man har satt det i skulderregionn. I fallet jag nämner ovan tog man alltså ut chippet tidigare, då katten inte mådde bra av det (bröstkörtlarna började tillväxa). Hon har väntat ett år nu utan att något händer, men enligt tillverkaren kan det dröja upp till två år innan katten är fertil igen.

jenay
2012-08-25 01:54
0

men är det riskfritt för hane alltså att han bli garanterat fertil igen??? man vill ju inte fördäva sin kisse.

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
2012-08-25 08:43
0

#29 Nej det finns inte någon garati att hanen blir fertil igen.Man chippar på egen risk och ingen försäkring täcker upp om katten blir infertil eller får andra biverkningar.

Headturners
2012-08-25 08:51
0

#29 Det finns risker med allt man gör, man måste väga fördelar med nackdelar innan man gör detta.. Och det är inte att rekomendera på en katt som inte har parat än eller fått kull.

#30 Grattis till kullen Monica, dom var supersöta Glad

MonicaLagerquist
2012-08-25 09:05
0

Ja visst är de söta.Den lilla gök-ungen börjar bli krullig hon med.Sveriges första krulliga burmilla.Flört

Àlfadís
2012-08-25 09:46
0

Kommer tyvärr inte att använda det på mina hanar,  då måste det finnas mer info kring detta och att det är godkänt så försäkringen täcker det.

MonicaLagerquist
2012-08-25 10:22
0

På sidan 11 långt ner i den här tråden finns det länkar till bilder på en hankatt som fått rejäla biverkningar av chippet.

Det är Dagdrivarens inlägg.

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=168881&start=400

Solitaire
2012-11-02 17:38
1

Idag var jag iväg och lät mina två hanar få Suprelorin-chip!
De var jätteduktiga båda två och sade inte ett pip.
Ska bli intressant att följa vad som händer nu.
Har tidigare känt mig ganska tveksam, men på sista tiden har Zorin blivit väldigt mycket hankatt så då finns det inte så mycket att fundera över längre.

Àlfadís
2012-11-05 10:24
0

Spännande! :) Uppdatera gärna om hur det går :)

mathiason
2013-07-10 20:53
0

Ja uppdatera gärna då jag funderar på att göra detta på min hankatt :)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Solitaire
2013-07-11 10:39
0

#36 och #37:

Åtta månader har gått sedan mina hanar fick sina suprelorinchip. Det dröjde 1-2 veckor innan effekten satte in ordentligt. Efter den tiden var de fromma som lamm 🙂. Zorin finns tyvärr inte mera, men det har ingenting att göra med suprelorinet. Felix mår prima, och han visar fortfarande inget intresse för flickor, eller strilar. Testiklarna börjar bli litet större nu, så jag tippar att han blir fertil igen framåt hösten/vintern. Några biverkningar har inte märkts av.

corrminda
2013-07-11 20:48
0

Chippade min hankatt 2012 06 05 alltså för drygt ett år sedan. Det tog ca 3 veckor innan det fungerade. Han blev en riktig nallebjörn. Älskar mat mat mat. Blev ett litet problem. Fick gömma undan kattungematen :-) nu drygt ett år senare är han fortfarande lika "kastrerad" jag är inte säker på att han blir fertil igen. Jag ångrar inte att jag chippade honom. Jag hade inget val. Antingen chip eller kastrering. Blir han inte fertil igen så får jag ta det. Han mår bra är en underbar kille. Och testiklarna. Ja de finns inget där. Tiden får väl utvisa om de kommer tillbaka