Färgbestämning?
Hej alla!
Ikväll ska Sushi registreras i CFA, det är uppfödaren som ska göra det såklart och jag frågade henne vad Sushi hade för EMS-kod men fick svar på något helt annat… Ja, samspråket är inte det bästa men jag antar att hon har koll på det hela eftersom det är hon som skaffar stamtavlan.
Iaf, jag är väldigt nyfiken och vill veta! Försökte googla men kunde inte förstå hur man bestämmer det. Såhär ser han ut
Där ser man… dom blev på fel håll men ja. :S
Wii, då hade jag rätt! Kollade upp hur man "räknar ut" det men litar inte riktigt på mig själv, kan ju inget om detta 😃
Och tack!!
Vilken liten raring!
EMS systemet gäller ju inte i CFA :) så var kanske därför hon inte svarade på det. i CFA är han red bicolor
FIFe har EMS systemet och då är det som heliotropes skrev, PER d 03 ❤️
Sajtvärd på Perser iFokus
Aha! Men då förstår jag. En annan kanske dum fråga, kan man föra över en CFA stamtavla till SVERAK? Eller hur funkar det på den biten?
#8 Ja, du kan registrera honom i SVERAK. Gå in på SVERAKs hemsida så kan du läsa hur det går till. Kostar 300 kr, tror jag. Du ska skicka in CFA-stamtavlan, plus den gröna "slipen" där du står som ägare, samt ifylld SVERAK-blankett. Sedan tar det några veckor och så är han registrerad i SVERAK och kan ställas ut på SVERAK-utställningar.
Vilken söting! ❤️
Hoppas det går snabbare för dig att regga honom än för mig.
Min är också CFA-reggad från början och jag har nu väntat sen 1 mars på alla papper från CFA (och tusentals mail senare)…..
Och en solklar d03 tycker jag också 😘
Oj okej, låter krångligt men det löser sig nog.
Idag fick jag stamtavlan på posten! Yay! Nu ska vi alltså "bara" överföra den till SVERAK.
En fråga; Sushi är köpt som sällskapskatt och ska alltså inte avlas på, däremot nämnde uppfödaren att man kunde ställa ut honom vilket jag egentligen inte har något större intresse inom men efter att ha funderat lite så vore det ju kul att pröva! Så med andra ord; GÅR det att ställa ut en katt som inte ska avlas på? Eller vad är det för regler som gäller?
absolut kan du ställa honom! utställningskatt är inte lika med avelskatt ;)
man ställer katten som kattunge och sedan som kastrat!
om du vill ha hjälp kommer jag att finnas på perserkattens utställning i augusti, jag kan hjälpa dig då!
det första du behöver göra är att föra över honom till sverak, och sedan gå med i en kattklubb, typ Top Cat club eller annan klubb du tycker verkar bra. sedan kan jag hjälpa dig att fylla i anmälningsblankett, etc, vart bor du?
Åh men vad roligt att jag kan ställa ut honom, hade varit intressant att pröva åtminstone!
Jag bor i Malmö och har dessvärre inget körkort så skulle vi åka upp på en utställning i landet så får vi nog ta tåget, vilket vi iofs gjorde när jag hämtade Sushi och det gick ju toppen!
Han är ju fortfarande en kattunge, jag kanske ska vänta att ställa ut honom tills jag kastrerat honom? Jag kommer troligtvis vara i London när perserkattens utställning äger rum men enligt sverak så ska det finnas en utställning i oktober i Lund, jag tänkte ställa in mig på att ställa ut honom då!
För övrigt måste jag påpeka att det var ganska dåligt med kattutställningar i skåne? Trist 😕
ja, dem flesta utställningarna är i stockholm. Du kan ställa ut honom som kattunge, det brukar vara bättre att börja när dem är små och nyfikna, en vuxen katt som inte är van att lämna hemmet brukar vara svårare att ställa ut då dem tycker det är läskigt. en kattunge är av naturen nyfiken och lär man den från den är liten att ställas brukar dem ta utställningar med ro även som vuxna.
när han blivit vuxen ställer du honom som kastrat hane, då skall du plocka certifikat, ett certifikat/utställning. när du fått 3 certifikat så får han titeln Premier vilket motsvarar Champion om han hade varit okastrerad 😉
som kattunge ställer man och får bedömning, högsta bedömningen är EX 1 .
sedan som bonus kan man bli nominerad till Best In Show, och till och med vinna BIS! för att göra det skall man ha den finaste katten i respektive klass (tex kattungar, kastrat hane, vuxen hona etc).
Hemskt söt kattunge :) vem är han ifrån? :)
Tack så mycket mallabralla! Jag kontaktar nog dig när det är dags, kan nog behöva hjälp med ett och annat!😉
#16 Tack! Visst är han! Han är från Larisas uppfödning som heter Fairy Star :-)