En förklaring efterfrågas!!!!
Vilka katter kan ställas i Klass 13????
För jag förstår inte varför en kattunge som inte är 3 månader men nästan kan ställas i den klassen men inte en annan kattunge som bara är 11 veckor…baraför att få en bedömning utan tävlan…kan någon förklara för mig???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Klass 13 är bedömning utom tävlan i IDP. Måste de inte vara minst 12 veckor för att få ställas?
Hur menar du?
12 veckor att få ställas i klass 13? Eller allmänt?
För här får dom annars inte ställas innan 3 månader exakt om inte dom ställs i kull då förstoss..
Men en del har ställt sina små när dom nästan har varit 3 månader i klass 13 för just därför men nu när jag vill ta med mina som då är 11 veckor så kan jag inte få en bedömning utan tävlan..så vilken ålder ska dom minst vara ??? Någon som vet…Vilka ställs i klass 13???

Detta gäller i Sverak
Katt som saknar stamtavla kan, om synnerliga skäl föreligger, anmälas i denna klass om den är minst tio månader och har blivit kontrollerad av det nationella avelsrådet (inom SVERAK; SBR).
KLASS 13 b - Kontrollklass
Klass för bland annat avelsgodkännande och färgbedömning. Katten kan anmälas till kontrollklass på begäran av det nationella avelsrådet eller på begäran av ägaren. Två domare ska förses med skriftlig förklaring till varför katten visas i kontrollklassen. Katt som har kontrollstambok (RIEX-stamtavla) måste ha ett avelsgodkännande innan registrering av avkomma kan ske. Excellentbedömning i "vanlig" klass godkänns också som avelsgodkännande.
och IDP
Klass 13 Bedömning utom tävlan
och så står det på annan plats att kattungar under 9 veckor får inte komma in på utställning.De under 3 mån. gäller kullklass.

Klass 13 inom IDP är för katter som inte kan ställas i annan klass och de får en bedömning utom tävlan. T ex kan det vara om katten tillhör en kull som inte är minst 3 kattungar (mellan 9 veckor och 3 månader) för finns det 3 kattungar i kullen kan den ställas i klass 15 kullklass. Det kan också vara för katt som är stoppad eftersom den saknar utländskt cert men ägaren ändå vill ha en bedömning på men det är inte så vanligt.
Ja men då är det ju så jag menar..det ska ju då gå…hm.. jag har nog bara formelerat mig på fel sätt..så jag försöker igen då.

#5 Men är kattungen du vill ställa ur din kull? För det var ju 3 i kullen. Jag tror inte man får ställa en i en sådan kull i klass 13 utan då skall hela kullen ställas i klass 15.