Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1091 ggr
creativitet
0

Dricker mycket och fixerad av mat

Min dotters kastrerade perserhane har ett beteende som jag funderar mycket över. (är kattvakt till tre underbara perserkatter hela sommaren eftersom dottern är utomlands)

Hanen är fixerad vid att dricka vatten och samtidigt markera i och kring skålen. Han har haft en detta beteende hela sitt liv (han är fem år) och njurstatus mm är kontrollerat utan anmärkning.

Som jag skrev så dricker han massor med vatten. Han kan få i sig en hel deciliter utan problem, dvs han tömmer allt vatten jag häller upp i vattenskålen. 

Han är väldigt matfixerad och får Iams dietfoder för att inte bli överviktig, som han annars lätt blir eftersom han gärna även överäter också. Det går inte att ha torrfoder stående i skålarna eftersom han tömmer dem så därför utfodras katterna morgon middag och kväll. De andra två (honorna) har ett "normalt matbeteende" och man skulle kunna ha framme både torrfoder och vatten dygnet runt åt dem utan problem men det går ju inte pga kastrathanen.
I övrigt är han en härlig kille med stor personlighet. Pälsen är fin och ögonen klara. Tandstatusen verkar bra och han är frisk och kry.

Men både jag och dottern funderar självklart mycket över det här maniska drickandet och fixeringen vid mat. 

Någon som har erfarenhet av denna typ av beteende?

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Erna
2

Sök veterinär för att kolla bl a diabetes. Kissar han mycket mer?

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

creativitet
1

Ja han kissar ju mycket eftersom han dricker så mycket…:-/ Han är testad negativt för diabetes flera gånger, senast för två år sen då han även kastrerades men man kanske borde ta ett nytt prov…. Min dotter har varit på flertalet veterinärbesök för hans jobbiga beteende och kastrerade honom för att se om det hjälpte men det gjorde det inte heller, snarare gör ju det att han ännu lättare går upp i vikt….. 

Det verkar vara en fixering han har eftersom han även markerar och markerar i och utanför vattenskålen medan han dricker tills den antingen är utvält eller uppdrucken. Man får gå in och "bryta" samt försöka avleda, men han vill tillbaka och tillbaka så länge det finns vatten eller mat kvar… Att inte kunna ha vattenskålar framme drabbar ju de andra katterna….. Han verkar bli hyperfokuserad på något vis och hur sjutton bryter man ett sådant beteende…..?

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Silvestris
1

Låter sammanslaget som stress. Både markering, överdrivet drickande (polydypsi) och matfixering är symptom på stress. Om det är något som har pågått länge kan det ha övergått från stress till befästa beteenden eller tvångsbeteenden.

Skulle råda er att kontakta en etolog eller kattbeteenderådgivare.

OberonsMatte
1

Har man kollat sköldkörteln?

Sajtvärd Katter iFokus