Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 1488 ggr
mallabralla
2013-06-30 15:49
3

Tid för förändring!

Till alla våra medlemmar och alla ni andra uppfödare! Hör upp!
Antalet Kategori 1 anmälningar har som vi alla vet dalat, endast 6 (!!!) anmälda till Sundsvalls utställning idag söndag 30 juni 2013.

Jag VET att vi inte blivit färre som föder upp, och antalet registrerade katter ökade detta år med 30 stycken, så varför är vi så dåliga på att ställa? Är det så här vi vill presentera våra raser? som en minoritet på kattutställning? vad sänder det för signaler till potentiella köpare? 

Vad skulle få DIG att ställa ut dina katter mer? alla ni uppfödare, varför ställer ni ej ut era vackra katter? Mångfalden på utställningarna behövs!

Vad kan vi gemensamt göra för att få in våra älskade perser och exoter i show hallarna igen, för det är endast vi, du och jag och ingen annan som kan förändra detta!

MVH//Ordförande i Svenska Perser & exotic ringen (SPEXUS) Malin Demervall

Sajtvärd på Perser iFokus

Vinbärskatten
2013-06-30 16:15
2

Det skulle nog se annorlunda ut om dörrarna öppnades upp för WCF medlemmar.

mallabralla
2013-06-30 16:52
3

#1 Men vi talar om 20 tal katter, är det fullt på alla WCF utställningar också? Jag tänker att om man är registrerad i SVERAK vilket dem flesta är och vi är många uppfödare, 730 reggade perser förra året i SVERAK, nog borde dessa uppfödare kunna fylla utställningshallarna, vart är alla dessa uppfödare? Nog kan inte open doors göra sådan stor skillnad, möjligen med en handfull extra katter på utställning men vi talar som sagt om 20 tal. Jag vet att många reagerat negativt på att vi om 3 år skall slås samman med bland annat ragdoll men vi har ju bara oss själva att skylla! Vad händer med rasen då? kommer ännu fler välja att inte ställa för det anses meningslöst när vi tävlar mot andra raser? är det verkligen en lösning på problemet?

Har FIFe undersökt orsaken till varför så få Katter anmäls eller är det bara en quick fix? jag är mest intresserad av orsaken till varför det blivit så här, för jag köper inte att det är för att det inte finns lika många som föder upp och att rasen är mindre populär för den är ändå fortfarande största rasen i världen, så varför är min fråga.

ekonomi? dåligt arrangemang på utställningar? för många utställningar på samma gång? dålig hygien? Personligen tror jag att det är dåligt engagemang från oss uppfödare. nog tusan har vi råd, tid och ork bara vi tar oss det, det tycker jag man har som skyldighet när man föder upp en ras, att ut och göra reklam för den.

Solitaire
2013-06-30 17:02
0

#2 Kanske något för SPEXUS att undersöka via en enkät till medlemmarna?

mallabralla
2013-06-30 17:11
0

ja Solitaire, en bra idé! jag tycker det är bekymrande, mycket snack och lite verkstad från oss uppfödare!

mallabralla
2013-06-30 17:12
0

man skulle kunna göra enkät undersökning och sedan skicka till SVERAK, att man visar på konkreta förslag på förändringar.

Paddiz
2013-07-01 04:48
3

Jag har slutat med både avel och utställning och det beror på skitsnack.
När mina katter har vunnit vilket de har gjort många gånger så har det alltid hetat att det beror på att jag är vän med domarna på FB och att jag slickat domarna i röven. Att andra som har vinstrika katter oxå är vänner med domarna på FB - ja, det är helt ok. När deras katter vinner så är det för att de är vackra och håller standarden.

Har fått höra att min Amazing är det fulaste som finns och att vilka andra katter som helst - hur de än ser ut kan slå ut henne. När jag högt sa: "Nu tar jag min fula katt och går" - svarade personen att det inte var meningen att jag skulle hört det.

En annan bidragande orsak till att jag inte orkar mer är att jag sedan den 26 maj 2011 har fått mail från Homer Simpson som har varit kränkande, elaka och hotfulla. Fick höra av vänner och bekanta att det bara var att nonchalera då vissa oxå hade fått 1-2 mail som varit elaka - men här talar vi om 20-30 mail i månaden och då i över 2 år.

I mailen har det stått att jag borde ta livet av mig själv, att mina katter är fula, att jag fjäskar för domarna, att en vacker dag så kommer jag att dö en smärtsam död om jag inte slutar avla och ställa, m.m. Jag har till och med fått reda på att på en utställning hade jag pratat med en domare si och så många minuter och sekunder. Det ska då sägas att jag inte pratade med domaren utan jag följde med en väninna som skull fråga om en färgändring som domaren hade tyckt väninnan skulle göra på katten.

Nu är det inte lönt att ni säger att jag ska anmäla dessa mail till polisen för det första halvåret anmälde jag mailandet till polisen - men de ville inte ta emot den då de inte kan göra något. Homer Simpson körde med olika mailadresser och till sist med dold adress + att ip-adressen var olika vid varje mail. Polisen förklarade att Homer antagligen har ett mobilt bredband. Jag har pratat med många olika åklagare och det har gått så långt att jag för tre månader sedan tog kontakt med riksåklagaren - men det finns inget att göra. I princip får jag skylla mig själv.

Ber om ursäkt för mitt långa inlägg

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Firinella
2013-07-01 16:03
1

#6 Men fy vad hemskt! Vilka människor det finns. Jag har valt att inte svara på enkäten för att jag tillhör wcf o anser att om svaren ska skickas till Sverak så kan det bli missvisande./Laila

Erna
2013-07-01 16:09
3

Jag ställer ut ganska ofta numera, både i FIFe och WCF, iaf under pälssäsongen.

En orsak till det låga antalet i Sundsvall kan bero på att det denna helg var show på 3 olika ställen. 

Jag skulle anmäla fler katter om det var rabatt på ytterligare katter från samma hushåll. Jag tycker att det är dyrt att betala 350:- x 2 för varje katt, så då får de stanna hemma.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
2013-07-01 17:05
3

vi har beslutat att skicka ut enkät resultatet till diverse klubbar istället för SVERAK, så svara jätte gärna på enkäten då det gäller även CFA och WCF! Det handlar också om vad vi som rasring kan göra för våra medlemmar för att få ut dem på show. Alla synpunkter behövs!

jenay
2013-07-01 18:01
0

ha svarat så gott jag kunde på enkäten

Skrattandeha en bra dag. kram