Perser iFokus

Perser

Etikett: 12-pälsvård
Läst 4562 ggr
simzonites
0

Katt som inte klarar av att bli torkad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vara tacksam på tips hur jag går till väga med min perserhane som är helt otroligt rädd för att bli torkad, blåst, efter badning. Som det är nu så får han sälvtorka. Jag kammar igenom honom noga innan badet och badar mycket noggrant, använder sedan en s k plutoduk för att få bort så mycket vatten som möjligt ur pälsen. När han självtorkat så kammar jag igenom pälsen igen. Detta är ju ok när han bara ska gå hemma men hur kan jag göra för att få honom snygg inför utställning? Är ju så van vid att kunna blåsa de andra som jag ställer ut.

Kan tillägga att hans mamma är lika extremt rädd för att bli blåst efter badet. Hon lyfter nog två meter upp i luften då jag ska försöka och det är samma med sonen.  

/Lotta

/Lotta

Uffe
0

Jag har en hane som är paniskt rädd för fönen. Jag har aldrig försökt att vänja honom vid den heller, till utställningar har han fått självtorka, med mycket borstning under tiden. Ingen har någonsin sagt något om att han inte varit preparerad korrekt

pitte
0

När ni torkar era katter. Är det då vanlig hårfön ni använder eller snackar vi special-prylar här? Blåst som blåst antar jag ;-)

Uffe
0

Jag har en vanlig fön, en del har specialfläktar, andra kör med dammsugaren

pitte
0

Ok. Då måste jag ställa en följdfråga. Hur går de som använder dammsugaren till väga? Oavsett hur de använder den så kan väl inte ljudet vara uppskattat av kissarna?

simzonites
0

Jag använder dammsugare när jag blåser, den har inte lika "vasst" ljud som min hårfön, sedan blir den inte för varm heller. Mina andra katter går väldigt bra att blåsa med dammsugaren däremot gillar de inte ljudet från fönen. Det beror helt och hållet på hur man vänjer dem tror jag. Jag använder en gammal dammsugare alltså inte samma som jag städar med Skrattande

Det jag funderar över är om det finns något bra tips på hur man kan "borsta upp" pälsen före utställnignen eller så. Tycker det är lite svårt att få det där rätta "fluffet" eller vad jag nu ska kalla det för..när jag inte kan blåsa dem. Fundersam

/Lotta

/Lotta

simzonites
0

…sen får de ju inte vara lockiga nånstans i pälsen heller typ i ljumskarna och så.

/Lotta

/Lotta

pitte
0

En dammsugare för hemmet och en för katterna :-) Jag ska be att få provblåsa alla hårfönar i butiken. Lagom värme och inte vasst tjutade ljud ska det va. Annars får de inget sälja till mig.

simzonites
0

Dammsugaren jag har till katterna har varit min farmors den är typ 60-tals modell skulle jag tro, en gammal Volta som funkar helt suveränt till ändamålet!

/Lotta

/Lotta

Dockan
0

FlörtEftersom jag är väldigt noga med mina katter så vill jag ha det bästa som är både bra för katterna och givetvis för mig.Dom dyra blåsarna 5000:-är ju det bästa det tar inte mer än 30 min. ungefär att blåsa torrt,men vem har råd med en sån inte jag.Sen tycker jag inta man får upp pälsarna när man blåser med en vanlig fön.Dammsugare är TOPPEN både att fluffa upp pälsen och framförallt inte mycket värme,men var får man tag på en med utblås, min är tyvärr sönder.LENA

Hälsningar LENAGlad

Uffe
0

En sån gammal damsugare får man väl leta på nån loppis efter

Maggie
0

Skönt att höra ett det inte bara är min perser som är livrädd för hårfönen!!!Skrattande

Uffe
0

Det finns säkert många

Pepasas
0

Jag har fått in katter på trimmet som aldrig blivit vare sig badade eller blåsta och det har gått bra. Jag brukar sätta katten på trimbordet, sätta på trimfläkten och låta den gå en stund så katten vänjer sig lite vid ljudet. Börjar sedan försiktigt blåsa bak vid svansen och visst kan katterna reagera. I några fall låter jag dem krypa in med huvudet i ett badlakan eller också kryper de in i armvecket på mig och då passar jag på att klia dem och pratar lugnande med dem.

I några fall har det inte gått med trimfläkten utan då har jag tagit till en handfön. Köpte en på Jula som heter Philips Salon Pro Ceramic. Den är riktigt effektiv men självklart är trimfläkten mycket bättre.

Dockan
0

hejsan du vet inte om det finns något ställe som man kan köpa en beganad trimmfläkt?vissta ska man till en utställning även ha Bio Groome till exoter tacksam för svarLENA

Hälsningar LENAGlad

Pepasas
0

Jag har faktiskt en begagnad trimfläkt till salu. Hör av dig om du är intresserad.

Bio Groom Super Cream har jag aldrig använt på exoticar för jag tycker inte det behövs. Jag älskar Espree's schampon och börjar med Energy Plus som är avsett för grundlig rengöring och fortsätter sedan med Silky Show Shampo och avslutar med Silky Show Conditioner. Det blir lika bra varje gång!

simzonites
0

#13 jag kanske var lite otydlig i min fråga Generad jag undrade mest över om det fanns något man kan göra med pälsen inför utställningen på en katt som absolut inte går att blåsa? Typ borsta "upp" den eller så och om  man  i så fall ska använda något speciell typ av spraybalsam?

Har också blåst en hel del katter som ej varit vana vid detta sen tidigare men där det har gått bra om man gått lugnt tillväga på det sättet som du beskriver, med att börja lite försiktigt vid rumpan och jobba sig uppåt. Ibland behövs det bara att man är lite mer bestämd.
Många av mina katter gillar att ha huvudet under handduken under torkningen men det går ändå bra att ta bort den och torka kragen osv.

Hanens mamma bet mig så illa en gång att jag fick uppsöka sjukhus för att hon blev så panikslagen av blåsningen så därför låter jag henne naturligtvis slippa. Hennes son är den enda som "ärvt" detta beteende, med sin rädsla för just torkning, övriga kattungar som hon har fått har inte det problemet. Lenas
Titus är en av dessa och han är hur cool som helst att blåsa, eller hur Lena? Glad
Det konstiga är att ingen av dem är rädda för den vanliga dammsugaren när jag städar så de vet vilken som är för kattblåsning! Flört

/Lotta

/Lotta

Pepasas
0

Går katten absolut inte att blåsa torr så är nog enda sättet att försöka kamma den så mycket som möjligt när den börjar torka. Ta en väldigt gles kam och kamma lager för lager. Det kommer nog ändå inte att gå att undvika att pälsen krullar sig på vissa ställen. Puder kanske kan motverka krullor om du lägger det i botten på kritiska ställen.

Jag vet ärligt talat inget knep som skulle kunna få en oblåst perserpäls att se ut som den vore blåst.

simzonites
0

#17 Okej jag får väl testa och se vad de säger på utställningen om honom. Jag får väl öva lite här hemma och se vad som ger det bästa resultatet. Badningen blir ju väldigt viktig i alla fall Fundersam får vara ännu mer noggrann.

Uffe: hur brukar du göra med den som du inte kan blåsa?

Lotta

/Lotta

pitte
0

Kammar/borstar ni samtidigt som ni blåser. Kan någon specificera lite mer?

Uffe
0

#18Katten som inte går att blåsa kammar jag och borstar i omgångar. Nu har han inget emot att man pysslar med honom så jag kammar när jag badat och torkat med handduk. Sen får han helt enkelt springa sig torr och jag tar honom med jämna mellanrum och kammar och borstar.

#19 Jag kamma och borstar,  mest kammar, ssmtidigt som jag blåser

Annkis54
0

#19..jag kammar/borstar inte när jag använder trimfläkten. Yvonne Drougge, Fina Stinas, lärde mig det för några år sen…o sen dess så gör jag inte det. O ser det ut som en liten tova så blåser den oftast bort med trimfläkten. När jag fönar kattungar så använder jag inte trimfläkten utan en BRA fön…o då använder jag en karda…men bara för att dela på håret…inte för att kamma.
Första gången jag torkade en katt utan att använda kam eller borste under tiden så blev jag väldigt förvånad över resultatet. Kanske tar liiite längre tid…men blev jättebra.
Sen kan det naturligvis finnas småtovor som inte försvinner under föningen…men de tar jag när jag kammar igenom pälsen när den är kruttorr. för man får ju inte glömma bort att badningen/duschningen i sig ofta ger små tovor.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Trini
0

Dammsugare med utblås verkar det som om många har svårt att få tag i, och att man ska försöka jaga rätt på en gammal sugare för att få tag i den funktionen. Jag har en Volta Bolido, relativt nyinköpt och det är bara att koppla om slangen så har man utblås! Jag använder samma som när jag dammsugar, men ser till att blåsa ur slangen en bra stund innan jag blåser på katten. När jag först läste om att använda dammsugare blev jag helt förskräckt, men när jag sedan skulle torka katten med min fön, som faktiskt är en ganska rejäl sådan med bra blås, så märkte jag att det skulle ta evigheter, så jag provade dammsugaren och vips, så var hon torr! Hon gillade varken fönen eller dammsugaren (ljuden), men jag hoppas hon vänjer sig. Det blir ju en mycket kortare jobbig process i alla fall.

ophelia
0

När jag hade mina Birmor använde jag vanlig Fön jag använde mina fingrar att dela pälsen med .Katterna tyckte nog jag klappade och smekte dom hela tiden dom blev faktiskt fina.Efteråt borstade jag och kammade.Hade fönen ganska svalt så det tog ju en stund men det var Ok tyckte jag.Glad

wewwa
0

#15 Har du någon bild? Vad har du tänkt för pris?

heliotropes
0

Jag har en som jag trodde var panikskräckslagen för fönen,det visa det sig att hon reagerade mest för att hon blev hanterad samtidigt som det blåste i håret.Det blev för läskigt.

Testade henne genom att blåsa när hon satt i boxen,då VÄLDIGT försiktigt i början,först ett längre tag med att hon bara fick höra ljudet sedan lite på kroppen.Hon reagerade genom att slå på luftflödet,efter att hållt på länge med denna tillvänjning kan jag nu blåsa henne någolunda torr,men jag kan fortfarande inte beröra henne medan vi blåser,då måste fönen stängas av.

Fast skinka kan hon glupskt sätta i sig fast jag har blåsten på henne,det var denna "grej" med skinkan som talade om för mej ganska tidigt att hon spelade ut mer "skräck" än vad som var fallet:)

Hade hon varit så paniskt skräckslagen som hon gav sken av hade hon aldrig kunnat ätit skinkanGlad

Testar man detta ska man göra det med tålamod.

Eva // medarbetare på Perser

Millan71
0

Ja skönt o höra att det inte bara är min ena flicka som e rädd för hårblåsen…Försökte med dammsugaren en gång men icke sa nicke…Vill fakiskt inte tvinga min Arwen till det så hon får självtorka…det blir mkt borstande eftråt men men…ställer ju inte ut heller men det hade vart kul o ha henne mera fluffig ibland…nu e hon mest lockig;)

Annkis54
0

#25..på den katten kanske http://www.petdryer.com/ src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
denna skulle funka
Englagirl startade ju en tråd Har någon av er en sån här?
ska bli jättespännande att se vad hon säger om den
tänk att bara bada katten o sen sätta in den o ta ut den 20 minuter senare..klar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
0

#27 Har precis kommit innanför dörren med mitt paket från USA

Ska snart packa upp den och köra igång den för att höra hur pass den låter. SPÄNNANDE VA!!!!!!

Hör av mig snart, ska bara göra lite raggmunk och fläsk först *mums*

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
0

28…wow…ät fort nu hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SussiF
0

För en massa år sedan fick jag ett förslag från en norsk dommare att knäppa på ugnen och ställa en stol framför den som jag placerar katten på. Sedan är det "bara" att borsta/kamma och torktiden förkortas en del tack vare värmen.

Jag testade aldrig men det kanske funkar.

Elisabet-E
0

Till #28: Hoppas du inte föråt dig på fläsket och däckade i soffan som jag brukar göra när jag ätit det. Älskar fläsk och löksås!!!!!

Är så superspänd på rapport ifrån dig vad du tycker om torkanordningen och framför allt hur den funkar på en badad katt!

Annkis54
0

hon orkar nog inte testa den idag hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Elisabet-E
0

#32 Nä fläsk är verkligen livsfarligt för orken :-)))

Annkis54
0

#33..hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Hon slockande nogFundersamVi får vänta o se på resultatet, spännande!

Liljekatten
0

Natusan baby powder funkar riktigt bra på lockig päls. Pudra på riktigt mycket och låt sitta i en stund. Sedan borstar man bort så mycket man kan och pudrar igen. Upprepa detta några gånger så försvinner mycket av lockarna. En kompis till mej hade varit slarvig med föning på sin brittiska långhårskatt inför en utställning och den såg ut som en selkirk rex i stället. Jag satte igång kvällen innan utställningen med puder och borste och detta resulterade i att katten blev bästa ungdjur 6-10. Så det funkar bra.

Många är rädda för att pudra en mörk katt, men det behöver man inte vara. Pudret försvinner väldigt fort ur pälsen och glansen kommer tillbaka. Man gör ju inte detta samma dag som utställningen, men dan innan funkar. Sen kan man ta lite glansspray eller annat spraybalsam strax efter.

Jag hade också en katt som var paniskt rädd för fönen, men jag gjorde som #25 Heliotropes och satte den i en transportbur och började föna på långt avstånd och mycket försiktigt. Det tog inte så lång tid innan jag kunde föna henne normalt sen.

simzonites
0

#36 För mörka pälsar finns speciella torrschampon som funkar kanonbra.

/Lotta

Liljekatten
0

Hjälper den mot lockar också? Vad heter den?

simzonites
0

#38 vet inte hur det är med lockar för det har jag inte provat men då det är ett torrschampo så bör den göra det.
Kommer inte ihåg var det heter (ånade det i helgen av en kompis) till Babys krage, för att ta bort en lite brun ton. Tassalogen säljer det, ska kolla vad det heter….

/Lotta

simzonites
0

Nu kom jag på att jag även tog lite bakom öronen och det blev ett väldigt bra resultat.
Hittar inte produkten på Tassalogens hemsida, får kolla med Carina nån dag.

/Lotta

Liljekatten
0

Okey, då har du ju nästan svarat själv på frågan du inledde denna tråden med. Flört

englagirl
0

HEJ IGEN ALLA SOM VÄNTAT PÅ SVAR IFRÅN MIG :-)

BLEV UTKASTAD FRÅN INTERNET IGÅR OCH JAG SOM INTE FÖRSTÅR SÅ MYCKET HUR DATORER FUNKAR FÅR JU INTE IGÅNG DEN SJÄLV….TRODDE JAG JA….NU HAR JAG KOPPLAT UPP MIG OCH TRYCKT PÅ ALLA KNAPPAR OCH NU SER DET JU UT SOM OM DET FUNKAR ETT TAG IGEN.

DET VAR I ALLA FALL GOTT MED FLÄSK OCH SEN JAG HADE ÄTIT SÅ TÄNKTE JAG ATT JAG SKULLE TESTA FÖNEN MEN ACK VAD JAG BEDROG MIG……DET FANNS JU INGEN STICKKONTAKT PÅ DEN DÅ DOM HAR ANNORLUNDA KONTAKTER I USA….MEN DET ÄR FIXAT NU IKVÄLL HAR HAFT EN ELEKTRIKER HÄR SOM SKRUVAT FAST DEN MEN JAG HAR INTE HUNNIT ATT BADA NÅN KATT ÄNNU.

JAG HAR KNÄPPT PÅ DEN OCH KOLLAT LJUDNIVÅN OCH DEN ÄR SOM DEN ANDRA TRIMFLÄKTEN JAG HAR,OXÅ DEN FRÅN USA.SKILLNADEN ÄR VÄL ATT DEN HÄR KAN JAG SÄTTA IN KATTEN I BUREN OCH SÄTTA MOTORN EN BRA BIT IFRÅN OCH DOM FLESTA AV KATTERNA HAR VARIT IN I DEN OCH SUTTIT I BUREN SÅ DEN ÄR INTE AVSKRÄCKANDE I ALLA FALL.

PRISET FÖR DEN SOM ÄR INTRESSERAD BLEV CA 5500:- MED FRAKT,MOMS,TULLAVGIFT OCH POSTENS AVGIFT.

NU ÅTERSTÅR BARA ATT TESTA DEN OCH DEN BLIR VÄL IMORGON ELLER FREDAG,JAG SKA BADA 4 KATTER INFÖR HELGENS UTSTÄLLNING I ARBOGA.

HOPPAS ATT NI HAR TÅLAMOD ATT VÄNTA SÅ SKA NI FÅ EN UTFÖRLIGARE RAPPORT

NU HOPPAS JAG ATT JAG FÅR VARA ANSLUTEN ETT TAG TILL SÅ JAG HINNER LÄSA ALLA MAIL SOM JAG HAR FÅTT.

HA EN UNDERBAR KVÄLL ALLESAMMANS

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

simzonites
0

#41 Jamen tråden var gammal! Och så vill jag ju kunna bada honom och inte bara använda torrschampo Flört

/Lotta

Liljekatten
0

Jo, jag förstår att du vill bada honom. Min tanke var att du efter badet, när han är torr, ska använda puder (eller torrschampo om det nu funkar lika bra) för att få ut lockarna på honom. Såg att tråden inte var särskilt ny nej….he he…

blackangel
0

oj oj tur man håller sig till exoter;) Men måste du föna han, ser ju kanon ut på bilden ialllfall men så e jag ju inte en domare;)