Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1181 ggr
Caarina59
7/18/19, 2:00 AM

Stamnamn och söker perserhane för parning

Köpte en perserhona förra året, hon har stamtavla och blir 1 år i augusti.  Har ännu inte gått med i någon kattklubb. Har varit uppfödare på 90 talet och var då medlem i en IDP klubb och hade då ett stamnamn i  IDP, har man det stamnamnet kvar än i dag i så fall eller måste man söka nytt när man inte hållit på med uppfödning på ett antal år ???  Menar ju då att det kanske är bättre att bli medlem i en IDP klubb i så fall, eftersom jag gärna skulle vilja ta en kull på denna fina fröken jag har här hemma. Så då kommer jag till nästa fråga om det finns någon som har en snygg kille som kan vara lämplig till avel, gärna blå eller blå smoke, min tös är röd tabby och jag skulle gärna vilja ha fram någon padda som jag sedan kunde behålla eller är jag ute och cyklar då om jag väljer blått. Hoppas på trevliga svar från er kattälskare

Annons:
MonEnil
7/19/19, 12:00 AM
#1

IDP gick in i WCF för flera år sedan. Om stamnamnet finns kvar kan du se här:

http://www.wcf-online.de/WCF-EN/zuechterinfo/cattery.html

Det är än så länge tillåtet att ta en kull utan stamnamn i Sverak. Blått går förstås bra för att få en padda av något slag, men även svart eller bruntabby (svarttabby) och svartsilvertabby, choklad eller lila. Det går också med en vit som inte är genetiskt röd eller creme, men risken är att det blir många vita då.

Caarina59
7/19/19, 4:30 AM
#2

Tack för svar. Har lite svårt med engelskan på den sidan dock :) Visste inte ens att dom gått in i WCF, Så blir det när man gjort ett sådant långt avbrott som jag gjort :) Kom på att det går bra med svart och bruntabby och även choklad. Choklad och lila födde jag upp då när jag höll på. Ångrar mig så att jag la av då, men var tvungen på grund av sjukdom. Har sörjt så efter mina katter som jag hade då. Men tack snälla för svar, får kolla lite mer på deras sida och se om jag kan hitta något intressant.

MonEnil
7/19/19, 10:08 AM
#3

På den där sidan behöver du egentligen inte läsa något alls, bara knappa in stamnamnet i sökrutan under texten "Enter the search-key" och trycka Enter. Då ska det komma upp att det är registrerat i Sverige om det finns. Jag tror att många inaktiva stamnamn försvann vid övergången, eftersom klubbarna fick betala för de stamnamn som skulle finnas i WCF.

Om din klubb finns kvar kan du se på wcfnordic.se, men lite beroende på var du bor kan det nog vara lättare att försöka hitta en hane om man är med i Sverak. Det bästa tipset brukar vara att ta hjälp av honans uppfödare.

Oavsett om man är med i Sverak eller WCF finns det också en rasring för perser och exotic, www.spexus.se .

Upp till toppen
Annons: