Annons:
Etikett05-kattungar
Läst 1843 ggr
estherribelli
1/14/19, 10:40 PM

Normalvikt perserkattunge 12 veckor?

Hej, undrar om någon vet vad som kan betraktas som normalvikt för en perserkattunge på ca 11 veckor? Är 600 gr ok eller för lite? Tycker han ser lite klen ut nämligen.

Sedan undrar jag om det är lag på chippning, grundvaccination och veterinärbesiktning eller om det bara är en rekommendation?

Mvh orolig kattköpare

Annons:
NatasjaHemby
1/14/19, 11:09 PM
#1

600 g är vad en kattunge på ca 5-7 veckor brukar väga. En kattunge som är 11-12 veckor bör definitivt väga över kilot, gärna mer.

Det finns ännu ingen lag på att katter ska vara chippade, vaccinerade och/eller besiktigade innan flytt. Däremot så är det så att om katten är renrasig med stamtavla så har uppfödaren krav på sig från sitt förbund att följa dessa reglerna. Dessutom kan det bli problem med försäkringen om katten inte är nybesiktigad.

Mitt råd som uppfödare (dock av annan ras) är att aldrig köpa en kattunge som inte är vaccinerad två gånger och besiktigad inom sju dagar före flytten. En raskatt ska också vara ID-märkt och komma med stamtavla. Om katten är extremt tillväxthämmad finns det stor risk för bakomliggande sjukdomar och är därför om möjligt ännu viktigare att den fått den omsorg och tillsyn som alla kattungar behöver. Känns det inte 100% bra så är det troligtvis inte det heller.

SE*Simbelmynes

Vixxen
1/15/19, 7:54 AM
#2

Håller med #1 känns det inte ok så är det nog inte det. Oavsett hur söt kattungen är.

MonicaLagerquist
1/21/19, 9:04 AM
#3

Mitt råd är att avstå det där kattköpet.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
1/30/19, 4:14 PM
#4

Köp aldrig en katt som inte är vaccinerad och chippad. och saknas stamtavla i godkäns förbund är det ingen perser utan en huskatt.

För övrigt är det alldeles för låg vikt

Upp till toppen
Annons: