Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2505 ggr
Lousanm
2018-07-30 20:04

Avliva exotic på grund av andning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade Betty som jag har skrivit om tidigare fick andningsproblem i värmen. Vi har tidigare vidgat hennes näsborrar/nosborrar, men jag ser knappt någon skillnad på nosen alls. Den som opererade verkade vara mer ”hundveterinär” trots att detta gjordes på ett av Göteborgs bästa djursjukhus, som dessutom har program på tv etc…. Iaf till saken, sen operationen märker jag fortfarande av att Betty andas mycket med magen, men inte med munnen. Man hör inte längre att hon kämpar med luften i nosen. Förra veckan, när det var som varmast och jag hade glömt dra ner persienner fick Betty andningsbesvär igen. Hon andades då med mun i cirka tio minuter. Det gick över av sig självt och hon gick och åt mat, lekte etc. Nojig som jag är åkte jag till veterinären med henne. Jag beskrev vad som hänt. Hos veterinären sov, gosade, tvättade och lekte Betty. Hon andades med något högre puls. Hon har även tidigare fått andningsbesvär när hon åkt bil i värme, men aldrig hemma. Veterinärer gav kortison som verkar fungera bra. Det som gör mig ledsen är dock att veterinären sa att vi skulle förbereda oss i tanken på att avliva Betty. Snälla hjälp mig. De nästkommande dagarna har varit ännu varmare, men Betty har inte andats med munnen alls. Jag vill ha alla tips på bra perserveterinärer, oavsett kostnad, jag vill inte avliva henne. Vill även ha tips på vad jag kan göra för att underlätta andning och hur jag ska tänka. Betty har bara gosat runt, lekt och ätit som vanligt sen hon hade sina andningsbesvär. Inte ens i bilen den varmaste dagen på väg till veterinär andades hon med munnen. Går sönder av sorg för vad veterinären sa till mig…. hon var dessutom ganska okunnig och verkade bara prata om hur hemsk perserraser är och om hundar generellt…. Heeelp! Skickar med en liten bild på min lilla Bee….. och önskar att någon svarar! Alla svar är bra!!!!!! Snälla ni med erfarenhet eller allmänt vett, ge mig allt ni kan!

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-30 20:13
#1

Det finns ju en mängd veterinärer som är väldigt plattnos anti.

Försök håll katten så sval som möjligt.

Blöt ner henne med svalt vatten när det blir för varmt.

Stolt ägare till fem La permer

[nevamisse]
2018-07-30 20:17
#2

Jag har inga tips på veterinär, men hade definitivt kollat med någon vettigare veterinär. Verkar en veterinär okunnig eller pratar illa om raser generellt, hade jag dragit öronen åt mig.

littlethings
2018-07-30 20:24
#3

Våran Exotic led väldigt mycket under värmeböljan i maj, därför valde vi att raka ned hennes päls hos vet samt införskaffa en kyldyna avsedd för djur (finns hos vetzoo.se tror jag). Hon har klarat sig bra resten utav sommaren.
Vet inte om det kan vara ett alternativ för er också?

MonEnil
2018-07-31 09:55
#4

Naturligtvis finns det ingen anledning att avliva din katt. En katt oavsett ras andas med öppen mun när de blivit för varma och behöver svalka sig genom munnen. Det kan hända när de blir för varma av stress, till exempel om de är rädda för att åka bil, eller när de som i Bettys fall blir för varma av solen eller om de sprungit länge. Det är inget som tyder på andningsbesvär.

En veterinär som rekommenderar avlivning för att en katt andas med öppen mun när den nästan fått värmeslag borde anmälas till ansvarsnämnden.

Jag tror inte du behöver någon veterinär nu utan betrakta din katt som frisk, vilket hon verkar vara.

carinaeva
2018-07-31 12:32
#5

Hej! Min exotickatt är också opererad pga andning, det blev ett väldigt fint resultat. (Nacka djurklinik) Men hon har också kämpat i värmen när det har varit extremt. Jag rakar henne hemma med sambons trimmer, har gjort det tre ggr i sommar och duschar henne kallt när det är extra varmt. Det verkar funka bra. Jag tror inte alls på avlivning, finns nog inte många djur som njuter av den här tropiska hettan. Gå till en annan veterinär eller börja med att ev raka henne och duscha henne <3

Lousanm
2018-08-01 20:10
#6

Tack för alla era svar! Ska nu raka Betty hos veterinär och en kyldyna kommer imorgon på posten! Hjälpte mig mycket att läsa era tips! kram till er alla!

Annons:
[nevamisse]
2018-08-01 22:36
#7

#6 Det låter toppen!

MonicaLagerquist
2018-08-02 08:23
#8

Härligt att höra

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: