Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2060 ggr
Lousanm
2018-04-14 23:28

Katt efter nosoperation och kastrering

Min älskade lilla exotic-tjej som jag tidigare skrivit om kastrerades och näsborrarna vidgades i torsdags. När vi kom hem i torsdags hade hon mycket vätska i näsan. I fredags eftermiddag märkte jag att det låg som ”snor” i högra näsborren. Jag lyste med en lampa och såg att det var gulaktigt. Åkte då in till veterinär. Veterinär konstaterade att hon fått infektion både i näsan och i såret efter kastrering. Hon fick en spruta med antibiotika på plats. Vi fick även antibiotika utskrivet. När vi kom hem i fredags har hon varit väldigt gosig, sovit hos mig nästan hela natten och haft det gott. Problemet är att idag, lördag, så har hon varit mer tillbakadragen, lagt sig under sängen och sovit nästan konstant. Hon klarar av att dricka själv med tratten, men inte äta. Jag matar henne med handen så ofta jag kan för att hon ska få i sig näring, men det blir inte särskilt mycket mat hon fått i sig…. Jag har även läst på andra trådar som säger att man ska låta katten vara utan tratt, jsg har inte haft henne utan tratt någonting, förutom då jag tvättar tratten och baddar sår med sårdesinfektion. Under denna tid så håller jag henne själv och får hålla fast benen för att hon inte ska försöka klia sig i näsan. Måste jsg låta henne vara utan tratt? Jag vill inte riskera någonting. Ska hon verkligen vara mer dåsig idag än igår? Hon har ju påbörjat en antibiotikakur så det borde gå åt andra hållet. Jag är så orolig för henne. Jag kan själv inte sova för jag är rädd för stt hon ska få av sig tratten på något sätt(har ej hänt) och att hon då ska klia sönder de sår hon har,.. hur ska jsg hantera detta? Ni andra som gjort nosoperation på katter - hur har de varit dagarna efter?

Annons:
Solitaire
2018-04-15 13:22
#1

Vilken otur att hon fick infektion i båda såren, det är ovanligt. Nu har det gått ytterligare en dag så jag hoppas att det har vänt litet och att hon blivit piggare. Katter blir ofta deprimerade av trattar. Efter kastration brukar jag aldrig ha på tratt, utan en body, men det är så klart viktigt att hon inte kommer åt att krafsa sig i nosen.

MonicaLagerquist
2018-04-15 14:17
#2

Har du kollat om hon har feber?

Stolt ägare till fem La permer

Solitaire
2018-04-18 16:15
#3

Lousann, Det vore trevligt att få höra hur det gick med din lilla tjej?

Lousanm
2018-04-18 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jo, hon har typ vant sig vid tratten. Neurotisk som jag är har jag nu extrem ångest för att hon slickar på sin tratt, det finns en skarv på den som gör att det låter fruktansvärt när hon gör detta. Jag tänker att det måste göra ont och föreställer mig att hennes tunga ska få en massa öppna sår. Operationen är svår att säga huruvida den gick bra. Näsan rinner fortfarande men hon är nog inte längre infekterad där. På torsdag/imorgon har hon haft tratt i sju dagar, men vettekatten om jag vågar ta av den, är rädd för att hon ska riva upp sår. Vad är er erfarenhet av detta? Av informationen jag fick stod det att hon skulle ha tratt i 7 dagar… de sa inget om att den skulle vara på en längre tid med tanke på infektionen. sedan har jsg en fråga till er, de vidgade enbart näsborrar - de sa att man inte kunde göra något mer än det. Jag har dock läst om att andra med trubbiganos-katter har gjort näslyft. Vilka veterinärer befattar sig med detta? Jag har inte träffat någon i Göteborg som säger sig känna till det, har pratat med 3 olika på olika ställen… Skickar med en liten bild på min lilla!

Solitaire
2018-04-19 13:43
#5

Hej, du kan absolut ta av tratten när sju dagar har gått. På den tiden har såren efter operationen hunnit läka. Antar att hon har stygn som du ska till vet för att ta bort? Noslyft har jag aldrig hört talas om, vad innebär det?

Solitaire
2018-04-19 13:43
#6

Hej, du kan absolut ta av tratten när sju dagar har gått. På den tiden har såren efter operationen hunnit läka. Antar att hon har stygn som du ska till vet för att ta bort? Noslyft har jag aldrig hört talas om, vad innebär det?

Annons:
Solitaire
2018-04-19 13:43
#7

Hej, du kan absolut ta av tratten när sju dagar har gått. På den tiden har såren efter operationen hunnit läka. Antar att hon har stygn som du ska till vet för att ta bort? Noslyft har jag aldrig hört talas om, vad innebär det?

Solitaire
2018-04-19 13:44
#8

Oj, vet inte varför det blev tre kommentarer med samma innehåll, ledsen för det.

Upp till toppen
Annons: