Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2437 ggr
Lousanm
2018-03-06 07:22

Problem med nos

Jag har en liten exoticflicka som jag älskar mer än något annat. Hon är sju månader gammal. Jag har börjat märka att hon blivit snorig och det låter som att hon fått in något i näsan ibland. Det låter då som att hon har problem att andas. Hon andas dock inte med munnen. Hon verkar inte heller allmänpåverkad, hon springer runt som en galning och gosar med mig dagarna i ända. Jag har moderna försäkringar, den förfaller i november nästa år. De täcker inte en plastikoperation. Jag har hört att man inte opererar katter under ett år, stämmer det? Kan jag avvakta till november nästa år om det inte blir värre - eller är det elakt mot katten? Har ni erfarenhet av sådana operationer? Vad har det landat i för belopp och vilken typ av operation har det varit? Vill understryka att jag verkligen inte vill att hon ska må dåligt och att jag självklart opererar på egen bekostnad om det krävs. har ringt veterinär flera gånger och rådfrågat om jag behöver komma in, de har sagt nej - eftersom hennes allmäntillstånd inte är påverkat. Men känner mig ändå osäker.

Annons:
Pyttelite
2018-03-06 07:39
#1

Har du kontaktat uppfödaren?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Solitaire
2018-03-06 10:06
#2

Hej, är du säker på att snorigheten beror på att hon är trång i nosen? Det kan ju vara en släng av kattsnuva också. Du kanske kan ta en närbild på nosen, där man ser näsborrarna ordentligt, och lägga upp här? Angående operationen så brukar man vilja vänta tills katten är färdigväxt, vilket innebär runt 1 år. Det kan fortfarande hända saker med skelettet i ansiktet som gör att nosen breddas och problemen blir mindre. Det är viktigt att hitta en klinik med erfarenhet av nosplastik. Var i landet bor du? Ingreppet i sig är inte stort, utan görs polikliniskt, dvs katten får gå hem direkt efteråt. Det blir ofta ett väldigt bra resultat. Priser varierar enormt, alltifrån 4-5000 till bortåt 20000 har jag hört, så om du bestämmer dig för operation ska du se till att ringa runt och jämföra priser först.

Pyttelite
2018-03-06 11:01
#3

Det är viktigt att gå ett utlåtande från en veterinär. Det kan eventuellt räknas som ett dolt fel. Ta kontakt med uppfödaren för att starta en dialog.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lousanm
2018-03-06 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kommer två bilder, hon är mörk vid nosen så svårt att få med. Jag har inte kontaktat uppfödaren - men tänker att det kanske inte räknas som dolt fel eftersom det stegvis växt fram.

Lousanm
2018-03-06 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för era svar och för att ni engagerar er förresten! Jag är ny exoticägare.

Pyttelite
2018-03-06 22:08
#6

Din kisse ser fantastiskt fin ut och jag ska inte tjata men om du har en ansvarsfull uppfödare vill den säkert veta om din katt har fått problem av många orsaker.

Dels hoppas jag att uppfödaren vill stötta och hjälpa dig med tips och råd men det påverkar också den egna uppfödningsverksamheten.

Är man en seriös uppfödare vill man också följa upp hälsostatus på de djur man fött upp. Det kan vara så att fler katter haft problem i kullen eller att det finns tidigare tendenser osv.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med själva problemet men jag hoppas att du får hjälp och stötting både från veterinär och uppfödare.

Och hälsa din fina kisse!!

EDIT: Skickar även med länk till exempel på dolda fel:

http://www.sveland.se/articles/katt/dolda-fel---kattungar/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Solitaire
2018-03-06 23:59
#7

Hon ser inte ut att ha jättesmå näsborrar på bilderna. Om det rinner ur nosen tycker jag att du ska uppsöka veterinär och få henne undersökt. Det kan som sagt vara en släng av kattsnuva som orsakar det hela. Tycker också, som Pyttelite, att du ska kontakta uppfödaren och berätta om problemet. Lycka till!

carinaeva
2018-03-07 06:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej! Min katt opererade nosen för snart två år sen. Hon grymtade som en gris när hon var uppspelt och som du kan se så var hennes näsborrar väldigt små. Resultatet blev jättebra och är fortf jättefint. Operationen kostade 6000kr på Nacka djurklinik och försäkringsbolaget stod för den kostnaden. Enligt veterinären var det ett ”dolt fel” men vi valde att inte lägga den kostnaden på uppfödaren eftersom det gick på försäkringen. :)

carinaeva
2018-03-07 06:15
#9

Bilden till höger är alltså efter operationen :):):):)

Upp till toppen
Annons: