Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1976 ggr
shamz116
1/24/18, 3:03 PM

Köpa perser

Hej Jag har en katt som är 75% perser (ja huskatt) och han har fått mig att vilja skaffa en hel perser. Det var också min tanke först att köpa en perser men jag hade svårt att hitta uppfödare och som har kattungar, efter vad jag söker.

Jag vill ha en perser (inte exotic) med en mer klassisk nos, inte som det har avlats idag. Jag skulle vilja ha en golden shaded gärna med jag tror det är väldigt ovanligt? Är det bara chinchilla perser uppfödare jag ska kolla hos eller hur är det?

Har någon tips på uppfödare ..gärna nära Jönköping men jag kan åka en bit med. Hur ska jag gå till väga ska man fråga runt de som är uppfödare och ta kontakt med dom? Jag har den listan på alla i sverak så skicka inte det bara är ni snälla, tack.  Jag skulle också gärna köpa från en uppfödare som ger barf och mat som mush eller åtminstone blötmat så att katten börjar sitt liv med bra kost. Jag tar gärna emot tips från hur ni gjorde som var ute efter en vanlig sällskapskatt och köpte er. Jag tänker inte ha katten och ställa ut osv.

Annons:
Honestyisdead
1/24/18, 3:11 PM
#1

Ja så vitt jag vet är det chinchillauppfldare du får leta efter då. Finns en sida på Facebook där du kan lägga din fråga.  Mer aktivitet där.

Perser och exotic Sverige

Honestyisdead
1/24/18, 3:15 PM
#2

Och riktigt bra rasval ;) persern är fantastisk!

shamz116
1/24/18, 3:30 PM
#3

#1 OK. är golden shaded alltid chinchilla då eller? tack ja jag älskar perser den rasen passar mig väldigt bra med i hur de är i temperament och lugna :)

Jag har inte facebook dock.:(

Honestyisdead
1/24/18, 3:35 PM
#4

Känner inte till Golden shaded.  Menade att du vill ha en med längre nos. Det har jag bara sett hos chinchilla

shamz116
1/24/18, 3:40 PM
#5

#4 https://www.google.se/search?q=golden+shaded+persian&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjkgeHv6fDYAhVH_SwKHbPPA2IQ_AUICigB&biw=1408&bih=690#imgrc=0YVMQ2ZcP43FFM:

ja, lite längre alltså men ibland vet jag att de som föder upp de som har väldigt intryckt nos också kan få kattungar med lite längre nos. De räknas ju då som typ skönhetsfel, men inte hos mig..men om de skulle ställas ut osv är det inte önskvärt antar jag. Men eftersom jag sett det så vet jag att det är ju inte bara chinchilla.

Honestyisdead
1/24/18, 3:45 PM
#6

Ja det kan födas bland vanliga perser också. Men man kan inte räkna med det.

Synd du inte har facebook. Där hade du snabbt fått hjälp.

Annons:
shamz116
1/24/18, 3:59 PM
#7

#6 Ja ok är den mer besökt? Jag kan fråga min kille sen att kolla åt mig.

Honestyisdead
1/24/18, 4:03 PM
#8

Ja den är MYCKET mer besökt. Massa inlägg varje dag! Ja be honom bli medlem. Tror man måste bli det för att kunna läsa och skriva där :)

Berätta gärna hur det går!

shamz116
1/24/18, 4:06 PM
#9

Ok :) han vill också ha katt och samma som mig så det är bara bra :) Tack för tipset! man tänker ju inte på det när man inte själv har fb..Ja det gör jag gärna!

Honestyisdead
1/24/18, 4:18 PM
#10

👍

MonEnil
1/24/18, 10:29 PM
#11

Shaded golden är "samma färg" som shaded silver men utan silver, och shell golden är detsamma som en chinchilla utan silver. De är grönögda. Därför är det chinchillauppfödare du bör kontakta. Vissa kan få längre nos. Jag betraktar inte det som ett skönhetsfel. De ser bara lite annorlunda ut. Här får du tips på några uppfödares hemsidor:

rosengangen.se

heliotropes.se

winnerdays.se

yamacatos.se

shamz116
1/25/18, 4:41 PM
#12

#11 Tack :)  Det är bra med att min kille har bil så man kan ta sig dit om det är en bit att åka.. man brukar åka dit va om man ska köpa katten? och åker man flera gånger då för om det är långt då kanske man bara kan åka en gång..?  När jag köpte min katt innan så åkte jag dit och tog med han på en gång. och då hade jag tingat katten innan.  Hur gamla är kattungarna när man tingar dom? ska man säga till innan att man är intresserad för nästa kull och vad man letar efter..eller hur funkar sånt?

shamz116
1/25/18, 4:45 PM
#13

En sak till. Hur långt avstånd ska man kolla på?  Jag gillade heliotropes sida och vad hon skrivit där och katterna. Men Grängesberg i dalarna är ju ganska långt ifrån Jönköping. Inte mig emot med road trip men vad tror ni om det för kattungen om man åker så långt?

Annons:
MonEnil
1/27/18, 12:07 AM
#14

Det är inga problem för en kattunge att åka långt. De brukar mest sova under resan. Bäst är att kontakta uppfödare för att höra om deras planer och kanske ställa sig i kö till en kommande kull. Många ungar är reserverade innan de är födda. Reserverad betyder att någon är intresserad av en unge och kanske får tinga den senare.

Tinga kattungen och betala handpenning brukar man göra från ca 5-6 veckors ålder. Om man kan tinga kattungen utan att ha besökt den först får man fråga uppfödaren om. Det kan nog ofta gå bra, men man får då vara beredd på att svara på många frågor, så att uppfödaren får en bra uppfattning om vem man är. Som uppfödare är man ju mån om att katt och köpare ska passad bra ihop.

Upp till toppen
Annons: