Annons:
Etikett11-utställning
Läst 1397 ggr
Arm4da
2018-01-06 21:16

Utställningstitlar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag fick möjlighet att ta hand om en omplaceringskatt, en 9 år gammal perserhane. Jag fick inte så mycket information om honom, men jag fick med hans stamtavla och två utställningsrosetter.  De två rosetterna jag fick är de som är på bilden, men vad betyder förkortningarna? Har försökt leta på Sverak men hittar inte någon förklaring. 

MVH

Annons:
NatasjaHemby
2018-01-06 21:33
#1

CAP som det står på den vänstra rosetten är ett certifikat i den lägsta klassen för kastrerade katter. Katten behöver 3 CAP för att erhålla titeln Premier. Efter det tävlar katten vidare i nästa klass med målet att bli International Premier. Motsvarigheten till kastraternas Premier heter för fertila katter Champion. Mer om utställningstitlar finns att läsa här: http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/titlar/

Om din katt har tagit någon titel bör du kunna se det i FindUs: http://stambok.sverak.se/

SE*Simbelmynes

Arm4da
2018-01-06 21:46
#2

Tusen tack för svar! På FindUs under titel står det CH. Betyder det, om jag förstått det rätt, att han även ställts ut innan han blev kastrerad? Annars bör det väl stå PR.

NatasjaHemby
2018-01-07 10:37
#3

Ja det stämmer att han måste ha tagit titeln innan han blev kastrat. Därefter visad minst en gång som kastrat eftersom han har en CAP-rosett. (Ser inte om det framgår av den högra rosetten på bilden vilket cert den "tillhör" eller om där bara står vilken klubb det är taget på.)

SE*Simbelmynes

Arm4da
2018-01-07 11:49
#4

Okej tack, det är verkligen en helt ny värld av begrepp att sätta sig in i!  På den högra rosetten står det MRK-mellansvenska kattklubben, så det är som du säger att den står för vilken klubb det är taget på. :)

MonEnil
2018-01-07 19:20
#5

Alla titlar syns inte i FindUs. Det är bara om ägaren själv skickat in dem till Sverak, vilket man innan FindUs fanns bara gjorde i samband med registrering av avkomma.

Om man tagit över en katt rekommenderar jag att ta kontakt med uppfödaren. Den blir troligen glad över att veta hur katten har det och kanske kan ge mer information.

Arm4da
2018-01-08 17:23
#6

Okej då får jag hoppas att uppfödaren har någon mer information om honom. När han kom till mig hade han nämligen tovor över hela kroppen som gjorde att han knappt kunde röra sig. Så tråkigt att en katt som varit väl omhändertagen och vunnit rosetter kan hamna i det skicket.  Men nu är han helrakad och en  jättemysig katt!

Annons:
MonEnil
2018-01-08 20:18
#7

Ja, det är verkligen tråkigt. Utan att känna till omständigheterna j i just det här fallet, så behöver inte försummelsen vara så länge  innan en perser blir igentovad, särskilt om den samtidigt är i fällning, så det kan vara en sjukhusvistelse eller ägarens dödsfall som ställer till det innan en katt får ett nytt bra hem.

Arm4da
2018-01-09 00:07
#8

Ja det kan jag tänka mig. Jag har märkt att den lilla pälsen han har kvar kräver en  del pälsvård. När brukar de vara i fällning?

MonEnil
2018-01-09 19:27
#9

Det kan vara olika. En del börjar fälla på sommaren eller hösten, men vanligast är nog att de fäller i början av året.

Upp till toppen
Annons: