Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1800 ggr
Asil17
2017-12-16 00:18

BSC/vikt på katt?

Jag har en trettonårig kastrerad hona som är 50% perser och 50% norsk skogskatt. Jag fick överta henne när hon var ung och vet inte just någonting om raskatter, så jag kan inte säga säkert om hon är mest lik en perser eller en norsk skogskatt, men jag tror att hon utseendemässigt är mer som en perser.

Hon har varit innekatt de senaste 4 åren och verkar inte vantrivas med det, men hon rör sig inte så mycket. Hon vill bara leka korta stunder, men det kan ju ha med åldern att göra också? (Som ung apporterade hon hårspännen, som en liten hund, men det verkar hon ha glömt bort…) I alla fall så kan det nog hända att hon har gått upp i vikt lite väl mycket. Min mamma säger att hon är fet och att jag borde banta henne. Jag har nyligen läst om BSC och hur katter bör se ut. Det jag undrar är om samma saker gäller katter med så mycket päls? Man kan väl aldrig se revben och höfter etc på en katt som är täckt av fluff? Jag vet inte vad hon väger för har ingen våg men helt klart är dock att hon uppifrån sett är ganska rund. Jag tänker att det mesta är päls men om det är för mycket fett så är det ju inte bra…

Jag har läst att katter som ska gå ner i vikt hellre ska äta blötmat än torrfoder, stämmer det? När hon var liten fick hon både och, sedan bara torrfoder. De senaste åren har hon nästan bara ätit Perfect Fit. (Hon tycker om det och andra sorter som jag provat har hon blivit dålig i magen av. Vet inte om det är bästa sorten men har i alla fall inte spannmål som största ingrediens.) Hon vill att botten av skålen alltid ska vara täckt, annars går hon och tuggar på något plastigt som prasslar tills jag fyller på. Jag har läst motstridiga saker om detta. På vissa kattsidor står det att katten alltid ska ha tillgång till både mat och vatten, på andra ställen står det att det inte alls är bra… Vad är rätt? Jag har brukat ge henne 50-75g mat om dagen, fyller på ca en dl på morgonen och ger ibland mer på kvällen. Det kanske är för mycket?!  Nu har jag börjat ge mindre torrfoder och mer blötmat, hon gillar bitar i sås. Om hon ska gå ner i vikt, hur lite mat ska jag ge henne utan att det blir för lite?

Jag älskar ju min lilla fluffboll och vill att hon ska må bra; om jag har behandlat henne fel vill jag ju inte fortsätt med det!

Annons:
Asil17
2017-12-16 00:19
#1

Bild 1

Asil17
2017-12-16 00:20
#2

Bild 2

Honestyisdead
2017-12-17 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Din katt liknar inte perser alls enligt mig. Dom har platta nosar och mycket längre päls.

Våtfoder är alltid bättre än torrfoder ännu bättre är FÄRSKfoder eller barf.

Vill du av någon anledning ge torrfoder ändå så är det bäst med ett utan spannmål.

Hurvida din katt är överviktig eller ej går inte att se på bild.

Asil17
2017-12-18 19:19
#4

Tack för svar, Hera!

Upp till toppen
Annons: