Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2161 ggr
Honestyisdead
2017-08-30 03:33

Såriga hornhinnor

Är det vanligt att perser/exotic får sår på hornhinnorna när dom har stora ögon?

Min exotichona hade stora ögon som alltid var vidöppna när hon var vaken. Hon fick ofta sår på hornhinnorna och man fick åka in akut. Hon hade hemskt ont. 

Veterinärerna då att det berodde på utseendet och att ögonen var torra och utsätta.  

Dom så att det alltid kommer vara så och det enda som eventuellt kunde hjälpa var att jag gav ögondroppar 3 gånger om dagen för att återfukta.

Det gjorde jag och hon avskydde det. Trots detta fick hon fler sår.

Det var inte hållbart att låta henne lida så jag valde att låta henne somna in. 

Är det vanligt? Eller hade hon för stora ögon och defekt som alltid hade ögonen vid öppna?

Min perser har bara vidöppna ögon när något händer.

Annons:
Karusell
2017-08-30 07:32
#1

Ingen av de perserkatter/exotic min familj eller jag har haft har fått sår på hornhinnan. Däremot har min nuvarande chinchillaperser lätt att få in skräp (?) i ögonen. Hon har alltså inte öppnat ögat och kliat vid de tillfällena. Veterinären tipsade om salva och koksaltlösning. Efter några dagars spolning av ögat har det blivit bra igen. Hon har också mycket öppna vakna ögon i allmänhet och väldigt rinniga.

mallabralla
2017-09-14 14:39
#2

hornhinnesår kan bildas av flera olika orsaker.

vanligast är att katten får en ögoninfektion som sätter sig i hornhinnan eller att två katter busat och den ena katten får en klo i ögat.

det sistnämnda är perser/exotic mer disponerade för då ögonen ligger mer ytligt än på andra raser. Jag skulle säga att raserna har en något högre frekvens av ögonskador pga de stora ögonen, har katten väldigt ytliga ch stora ögon kan det vara bra att använda smörjande droppar regelbundet så som zilkeye så ögat inte torkas ut.

Sajtvärd på Perser iFokus

Honestyisdead
2017-09-14 18:18
#3

Det hjälpte inte att droppa ögonen flera gånger om dagen.

MonEnil
2017-09-19 22:36
#4

Jag tror inte det är så vanligt, har inte råkat ut för det på någon av alla de perser jag haft eller har. Ögon ska förstås inte vara för stora och utstående. Då kan de lättare bli skadade.

birgittav
2017-11-13 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min perserkatt Julius har haft jättemycket bekymmer sedan i våras med sår på hornhinnan och infektion.  Jag har fått droppa olika penicillinsorter och en omgång cortison i ögonen under 8 - 9 veckors tid. Han har fortfarande en ärrbildning på ena ögat som ligger som en grå hinna på ögat. Nu droppar jag med en smörjande droppe som jag köpt på apoteket några gånger per dag. Den heter Hylo-comod och fungerar ganska bra. Jag får rengöra hans ögon ofta. Jag var förtvivlad ett tag när det inte blev helt bra, det har varit så synd om honom. Gick till annan veterinär för att få second opinion. Men det är bara att droppa på.

heliotropes
2017-11-16 01:57
#6

Det gäller att inte ge upp. Jag fick sår på en katt som inte hade speciellt stora ögon, men han lekte gärna med de yngre kattungarna, och i samband med deras vaccination hade han fått sig ett litet klös på ögat. Hornhinnan gick sönder och jag fick påbörja medicineringen, dessa sved ju något så otroligt, men med Aptus sentrX gel fungerade det jättebra att ge det svidande, den produkten var ganska ny då och patenterat ifrån USA. Utan att först ha droppat med dessa hade det nog inte fungerat. Efter flera veckors behandling, och hornhinnan var läkt visade det sig att han hade fått en "instängd virus", som var en grå fläck. Veterinären trodde inte att han skulle bli av med den, men jag fick något annat att droppa i, som jag inte minns namnet på, efter ytterligare några veckor så var även den borta :-) T.o.m. veterinären vart snopen. :-D

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
Honestyisdead
2017-11-16 06:09
#7

. Det du tar upp har ju inget med fallet jag tar upp att göra.

heliotropes
2017-11-17 20:56
#8

Mitt svar var riktat åt birgittav. 🙃 Det är ju inte bra om de går med vidöppna ögon jämt, även de med stora ögon bör ju kunna "slappna av med ögonlocken". Mer normalt är det ju, om de är som din andra katt. …. Det är nog inte så vanligt med att de har "stirriga" ögon. Men som Malin skriver, de stora och mer ytliga ögonen blir ju lättare utsatta för skador.

Eva // medarbetare på Perser


Honestyisdead
2017-11-18 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Aha :)

Stackars lilla gumman som fick lida :( Hon är saknad här hemma. Hennes ögon var fantastiska. Om hon bara hade kunnat använda dom normalt…

Upp till toppen
Annons: