Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2336 ggr
Akuma
2017-01-15 00:44

Borstar och kammar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har alla för olika borstar och kammar? Jag har en vanlig stålkam samt en karda men lyckas inte hålla min lillkille tovfri på magen :/ så skulle behöva nå tips på kam/borste som funkar bra. För just nu är det i stort sett, lägga katten på rygg, borsta, hitta tova börja tova ut, ge katt godis för att hålla kvar honom. Släpp honom. Börja om 10 min senare med nästa tova. Repetera. Inte precis vad man vill göra hela tiden. Borstar han varje dag också men i o med att han har så kändlig mage så har han ofta diarre och det fastnar i pälsen där under(tvättar honom i baken nästan dagligen pga detta) Så nån som har nåt magiskt trick för hur man minskar antalet tovor på en perser? Raka är uteslutet då jag vill prova ställa ut honom

Annons:
Maria
2017-01-15 07:59
#1

Jag hade en väldigt långhårig huskatt och jag klippte alltid honom i baken för att det ofta fastnade bajs i håren.

Tovor klippte jag också bort då han inte gillade att man satt och försökte reda ut dem.

Jag borstade och kammade ofta men han fick tovor ändå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

19Mikaela93
2017-01-15 13:37
#2

Jag skulle börja med att hitta ett foder till honom som han tål bättre, det är inte bra att han har diarré. Kan vara bra att prata med en veterinär angående detta, så att du kan få tips hur ni ska gå vidare med det.

Stålkam och karda räcker bra. Se dock till att bada katten vid behov, eller då när tovorna börjar komma. Alla tovor ska då vara utkammade, annars blir det värre. Ett schampo som är bra är #1 All Systems Whitening Shampoo, funkar till alla färger. Se till att även skölja ur det ordentligt och föna tills katten är riktigt torr samtidigt som du kammar.

Så gör iallafall jag, lycka till! :)

Akuma
2017-01-15 15:12
#3

Han har ett foder som gan tål. Är allt han hinner norpa från bord o golv som gör honom dålig i magen. Denna katt är väldigt hagalen då det kommer till mat och vaktade maten som liten. Fick prova lite olika foder via vet men de spydde han av :/

Akuma
2017-01-15 15:15
#4

Har nå show shampoo o balsam åt honom som jag använder :) skölja går bra men han låter mej inte riktigt föna magen på honom. Inte lätt då han vill sitta i knäet på en då man fönar men vi jobbar på det. Sist fick jag föna armhålorna på honom xD Vill inte direkt tvinga honom på mage så att han blir rädd för hårfönen så tar det suksesivt :)

Majaeragon
2017-01-17 15:11
#5

Råder också att döka hjälp för magen😊Kammen jag använder är mirakelkammen och den är guld värd för oss😻😼

19Mikaela93
2017-01-17 18:26
#6

Har inte uppfödaren vant honom vid hantering för pälsvård?

Annons:
Upp till toppen
Annons: