Annons:
Etikett10-foder
Läst 1547 ggr
Ofelias
2016-10-27 13:53

Byta till kastratmat?

Hej! Idag var vi hos veterinären och kastrerade vår lille perserpojk. Allt gick bra och han mår fint. Jag kunde tyvärr inte närvara och när mor min kommer hem med honom så berättar hon att veterinären sagt att vi ska byta till kastratfoder redan idag, vilket gjorde mig lite förvirrad. Han är inte ett år fyllda så kattungefoder känns som något vi borde fortsätta med och sen så borde vi väl ändå inte byta foder rätt och slätt? Tänker att en lugn övergång borde göras precis som när foder byts generellt, dvs att mängden ny mat ökar successivt medan han får mindre och mindre av den gamla maten. Vad är er erfarenhet kring mat för kastrerade kattungar?

Annons:
Fridaaaa
2016-10-27 13:57
#1

Nej hade inte bytt till kastratmat. INnehåller bara skit och katter behöver inte det heller :) 

Mina är kastrerade, och kommer aldrig ge kastratmat, vill enbart utfodra med foder med bra innehåll till mina :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-10-27 13:59
#2

Själv skulle jag aldrig ge kastatfoder. De jag har sett har kasst innehåll.

Själv ger jag blötmat och mina kastrater är smala.

Kattungefoder är inget man måste ge för att katten är under året. Jag slutade ge det vid 5-6 månader. Men du har rätt i att man inte byter tvärt utan att man fasar över.

Om du tänker fortsätta ge torrfoder råder jag dig att även ge blötfoder så katten får i sig vätska.

Ofelias
2016-10-27 14:19
#3

Tack för svar! Det är just viktuppgången jag är oroad över då han det senaste har dragit på sig vikt. Vi gick mycket lugnt över från royal canin kattungefoder för perser till Acana, vilket han blev störtförtjust i. I och med det så började han äta mer vilket resulterade i att fri tillgång till torrfoder inte funkar just nu. Blötfoder är något han får, men inte dagligen. Ändrade ni dosering av maten efter kastrering eller fortsatte ni som förut?

Tilläg: Det är detta foder som vi fått med oss hem från veterinären att prova https://www.royalcanin.se/katt/foder/vet-friskfoder-katt/neutered-satiety-balance/

Honestyisdead
2016-10-27 14:25
#4

Jag bytte till blötmat efter kastrering just eftersom torrfoder är lätt att ge för mycket av och eftersom det inte tillför någon vätska till katter som dricker dåligt. (Kan resultera i njurproblem)

Jag har aldrig förstått varför man ger någon katt fri tillgång.

Fridaaaa
2016-10-27 14:30
#5

#3 Jag började ge lite mindre om jag märkte att det behövdes.
Acana ärbra torrfoder. JAg ger bara blötmat till mina :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ofelias
2016-10-27 15:23
#6

Katten min är duktig på att dricka! Han är kungen över vattenskålen i köket och älskar att busa med hundarna när de ska dricka.  Men det ni rekommenderar är alltså att gå över till blötmat i princip helt? Är det inte bra för tänderna med torrfoder? Tackar återigen för att ni tar er tid att svara!

Annons:
Fridaaaa
2016-10-27 15:30
#7

#6 Japp. 
Torrfoder hjälper ingenting för tänderna ändå :)
Jag ger mina råa ben då och då också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-10-27 15:34
#8

Torrfoder är lika bra som knäckebröd är för våra tänder. Det bästa är att borsta tänderna och ge råa ben.

Egentligen är barf och färskfoder ännu bättre än blötfoder. Bäst blötfoder som inte har onödiga saker i sig är bozita och mjau. Finns något märke till som jag inte minns. 

Om du söker inne på katter.ifokus på tex foder så finns det många trådar som behandlar ämnet :) Är ju bra att läsa mycket om det innan man beslutar sig för vilken väg man ska ta.

krusbärt
2016-10-28 09:10
#9

Precis som någon påpekat så behöver man inte ge kattungemat till en katt nära året, särskilt om han börjar lägga på sig och särskilt nu när han är kastrerad. Om han gillar Acana, prova att gå över till vuxenfoder med mindre energi-innehåll? Jag personligen tycker att torrfoder är himla bra, särskilt om man kan ha det framme hela tiden. Mina katter har alltid ätit "lagom" och har inte haft några problem. Skulle aldrig orka hålla på med blötmat, luktar illa och så är det för kallt när man haft det i kylskåpet, måste komma ihåg att ta ut det en tid innan matdags mm. Plus att de gånger vi provat så har vi haft skrikiga hungriga katter som väcker en tidigt på morgonen (alt natten) och kräver sin mat.. Nä, tacka vet jag torrfoder som står framme hela tiden :)

mallabralla
2016-10-28 23:02
#10

jag ger samma foder till alla mina katter. Om du ger ett korrekt foder med högt köttinnehåll och utan spannmål så behöver du inte köpa en massa olika special foder. Jag matar mina med Acana samt blötmat och kött varje dag (rått)

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: