Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 947 ggr
Zastawas
8/3/16, 12:05 AM

Perser på höjden.

Hej! Jag har haft en perserhona för många år sedan. Jag adopterade henne när hon var sju år. Just denna perser var extremt tillgiven och ville alltid vara bredvid mig i sängen/soffan, antagligen pga vanvården i sitt tidigare hem :(

Det jag undrar nu, då jag ämnar skaffa två perserkattungar, är om perserkatter över huvud taget lever "på höjden" som man ständigt hör att katter gör? Rent generellt alltså. Är det bara mina fördomar som säger att rasen hellre rör sig på golvet, i soffan osv? Jag funderar nämligen på att skriva upp en massa katthyllor ända upp till taket i min lilla lägenhet men det känns ju onödigt om de inte kommer till användning.

Jag kanske bör tydliggöra att jag förstår att det finns variationer inom en ras, att varje katt är en individ osv. Jag vill mest bara veta om hyllorna kan antas vara ett relativt säkert kort eller ej.

Annons:
Honestyisdead
8/3/16, 12:17 AM
#1

Mina ligger gärna högst upp i stora katträdett.

MonEnil
8/3/16, 2:55 PM
#2

De gillar att vara lite högt som på bord och bänkar, men upp taket låter helt onödigt. Man får tänka på att perserna kan vara ganska klumpiga också, och det är inte roligt om de ramlar ner från alltför höga höjder.

Zastawas
8/3/16, 3:19 PM
#3

Tack för svaren! Att det finns en risk för att de faller ner och slår sig tänkte jag också på men en perserägare skrattade mig då i ansiktet och sa att en perser faktiskt är en katt. Vad nu det skulle ha med saken att göra. Jag gör så att jag skruvar upp lite hyllor här och var samt införskaffar träd. Men ingenting upp till taket då. Jag vill ju att det ska vara relativt klart när katten kommer hem

mallabralla
8/4/16, 11:03 AM
#4

det är olika från individ till individ, jag har både katter som håller sig på golv och i soffa men också de som klättrar högst upp i klösträden som går hela vägen upp till taket :)

Sajtvärd på Perser iFokus

Zastawas
8/4/16, 3:58 PM
#5

Intressant att höra om era katter. 

Nu till en fråga om raskatter och uppfödning i allmänhet. När katter säljs till sällskap, innebär detta att katten inte bör avlas på? Alltså att kattens fysiska eller mentala kapacitet begränsar den på ett sätt som inte är önskvärt och därför inte bör sprida sina gener vidare? Eller kan det lika gärna vara så att uppfödaren inte vill att katten ska avlas på för att ungarna inte kommer bli stjärnor i utställningar? Jag känner själv att jag inte behöver en champion eftersom jag inte är utställningsintresserad. Dock vill jag naturligtvis att ungarna ska bli så fina som möjligt, jag har således inga planer att avla på en som inte är ämnad för avel. Jag undrar bara vad som gör att katter ibland säljs till sällskap. Jag vill inte gå all in på uppfödning men tar gärna ett par kullar eftersom jag tycker att det är så roligt. Givetvis är det extremt viktigt för mig att ungarna blir "bra". Eventuella ungar får gärna bli utställningsmaterial även om jag inte vill ha min katt till utställning. Hur tänker ni?

mallabralla
8/4/16, 7:36 PM
#6

det handlar om i vissa fall att katten är defekt (typ svansknick, trånga luftvägar, historik i linjer med mycket kejsarsnitt/dåliga mammor etc etc) men i många fall handlar det om att uppfödare inte säljer katter till avel om du inte själv är registrerad uppfödare i något av kattförbunden. Om du är registrerad uppfödare så kontaktar du en uppfödare och berättar om din avel och säger att katten ska användas i avel, då säljs katten som avelskatt och då brukar priset vara högre då du "köper linjerna" , om katten är en showkatt eller inte har ingen större betydelse men priset varierar beroende på hur fin katten är och hur välmeriterade linjerna är. Köper du en katt och är icke uppfödare så köps katten till sällskap och kostar ett sällskapspris då du inte "nyttjar linjerna" . Du har dock rätt att ta en kull som icke registrerad uppfödare, alltså du kan registrera en kull i SVERAK utan stamnamn, är det så att man köpt katt utan avelsplaner och sedan kommer på att man vill prova ta en kull, då tar man kontakt med uppfödaren till katten och hör med hen om katten är lämplig för avel samt att det är ok att du tar en kull, uppfödaren har då chans att hjälpa dig med lämplig partner och registrering/tester så att allt går rätt till. För det är ju så att avel utan registrering av ungar är huskattavel och det är något registrerade uppfödare emotsätter sig starkt.

det finns självklart katter som säljs endast till avel för att uppfödaren anser att katten är för långt ifrån standard.

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: