Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1310 ggr
[lottho]
7/19/16, 11:52 AM

När är det dags att para...

Hej!

Vill börja med att säga att jag INTE tänker börja avla el så, är baaaara nyfiken :) Min hona har tid för sterilisering i slutet av augusti då vår vet är tillbaka från semestern.

Jag är bara nyfiken på när under själva löpet man parar en katt. Är det som hos hundar att det måste vara inom en speciell period eller är katthonor mottagliga under hela löpet?

Sen undrar jag också hur ofta en hona löper. Tycker min lilla exo hona varit osocial och hållit sig för sig själv i närmare tre månader nu (hon är 14 mån) bortsett från nån enstaka dag då hon leker med min kastrerade exohanne - sen lägger hon sig i sin lilla koja igen. Kan det vara så att hon löper med bara några dagars mellanrum? Sen undrar jag också om honor kan bli "triggade" av att ha en fertil hanne i sin närhet? Tror nämligen grannkatten är fertil… Ja, det var väl alles :)

Hoppas på att få måååånga svar :)

Annons:
vallhund
7/19/16, 12:01 PM
#1

Man steriliserar inte katter, man kastrerar dem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jennah]
7/19/16, 12:45 PM
#2

#1 bara så du vet ser det inte bra ut att anmärka ord utan att svara på något annat i TS inlägg och dessutom utan att förklara närmare.

Men ja det stämmer förstås, normalt kastrerar man katter (både honor och hanar). Man KAN dock sterilisera också. Kastrera = operera bort äggstockar och livmoder. Sterilisera = Skära av äggledarna. Den praktiska skillnaden är att honan fortsätter löpa och gärna parar sig om hon bara steriliseras, men hon är ändå steril.

Jag tror det är 2-4 löpdagen man har störst chans att få till en lyckad parning. Hur ofta hon löper är så väldigt olika. En del gör det var o varannan vecka medan andra bara tycks göra det några gånger om året. Vår perser löpte både ofta och extremt högljutt innan vi kastrerade henne. Hur tydligt som helst. Skulle nog tro att katter är ganska tacksamma djur när det gäller att veta när tiden är inne. Säger inte att det är enkelt alltid, men om man jämför med till exempel hästar som ibland inte visar det över huvud taget. Istället för att bli triggade när de kommer till hingst kan de ibland bli så blyga att de hoppar över att visa brunst alls. Om katter blir triggade vet inte jag,

[lottho]
7/19/16, 1:04 PM
#3

Tack för snabbt svar #2 :)

Känner dock att vallhunds svar som #1 var jävligt drygt! Men, det finns väl såna i alla forum gissar jag… såna som vill "tycka till" både här och där och som pga just det får igång "tjafs" vilket dom livnär sig på hahaha. Ett nättroll 🧟‍♂️

Upp till toppen
Annons: