Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1546 ggr
Osha
7/15/16, 7:28 PM

Para perser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om det är någon som kan svara mig på vad det kan kosta att para en renrasig perser med en perserhane? Tacksam för svar!

Annons:
mallabralla
7/16/16, 12:37 PM
#1

Hej Osha! det är väldigt olika vad uppfödare tar för utlåning av hane, det brukar vara en  fast avgift plus en viss avgift per kattunge som föds. det bästa är att göra upp detta med uppfödaren. Är det din första kull? det kan vara bra att då ta hjälp av uppfödaren så ungarna blir registrerade och allt går rätt till. Du får registrera 1 kull kattungar i SVERAK utan att ha ett stamnamn (Alltså utan att vara registrerad uppfödare) de krav som är, bägge föräldrar har stamtavla, är friska och ok att avla på, bägge ska ha navelbråcksintyg från veterinär och hanen ska ha testikelintyg. 

på Rasringens hemsida finner du hanar som lånas ut för avel, det är dock inte alltid lätt att få låna hane, ett tips är att höra med kattens uppfödare om hen kan låna ut en hane eller om hen vet någon som kan låna dig. har du fler frågor så är det bara att fråga!

http://www.spexus.se/annonser/avelshanar/

Sajtvärd på Perser iFokus

Osha
7/19/16, 5:30 PM
#2

Tack för svar! :) Jag köpte en perser i början av april efter att ha velat ha en i flera år, och åtta veckor senare när jag tycker att katten (som var väldigt smal när hon kom) åt som en häst men bara blev rund om magen men fortfarande var benig på ryggen inser jag att hon är dräktig och 6 dagar senare kom fyra kattungar. Dom är 6 veckor nu och det är min första kull. Jag hade turen att pappan också är perser med stamtavla och dom hade tjuvparat sig hos förra ägaren bara dagar innan hon flyttade hem till mig. Så nu försöker jag lära mig allt jag kan om uppfödning så att allt ska gå rätt till vid registrering osv. Frågan jag ställde här var för att jag ville räkna på vad det skulle ha kostat mig om jag inte "fått dom på köpet" och ge kattpappans ägare en rimlig ersättning, plus att jag skulle vilja ta en kull till i framtiden :)

Nu vet ju jag inte alls nått om nått navelintyg eller testickelintyg. Kommer det blir svårt att registrera dom då? Jag har iallafall börjat med att gå med i en SVERAKansluten kattklubb (perserkatten), skrivit ut papper för att min katt, som fortfarande står i gamla ägarens namn i SVERAK skrivs i mitt namn istället och sett till så att gamla ägaren letat fram pappans stamtavla. Så långt har jag kommit än så länge, men det är mycket att lära sig :)

mallabralla
7/20/16, 7:01 PM
#3

#2

så kan det gå ibland och det är super super bra att du vill göra rätt för dig! Jag vill verkligen poängtera att vi mer än gärna stöttar upp de som är intresserade av att ta kull eller starta upp avel av vår underbara ras så länge det går till p rätt sätt så att ungarna är registrerade och goda exemplar av raserna!

det du gjort är korrekt, första steget är att bli medlem i en kattklubb och att honan är skriven på dig.

Det är ett krav att du går till veterinären och får ett navelbråcksintyg på din hona. en kopia av det intyget sänder du in samtidigt som du skickar in registreringen av kullen. om pappan redan haft en kull registrerad i SVERAK finns hans uppgifter redan där, annars behöver även han gå till veterinär och få navelbråcksintyg samt testikel intyg, även det ska skickas med in i kullregistreringen. dessa intyg brukar kostar 100-200 kr så inte så dyrt.

Jag tycker att det är rimligt att ge hankattägaren mellan 500- 1000 kr per kattunge  som ersättning, beroende på hur mycket du säljer ungarna för.

Som jag tidigare skrev får du registrera 1 kull kattungar utan att ha ett stamnamn så om du nu vill ta en kull till måste du sända in en stamnamnsansökan, annars kommer dessa ungar att bli utan stamtavla och då tyvärr huskatter (du vet säkert redan allt det där) de vore ytterst tråkigt när föräldrarna ju har stamtavla och det är lätt fixat :)

jag tycker du ska kontakta Perserkattens avelssekreterare som är Carina Rosberg, hon har hand om både registreringar samt stamamnsansökningar och kan hjälpa dig med allt detta.

Läs mer här: http://www.perserkatten.se/avel/registrera-kattkull/

Sajtvärd på Perser iFokus

MonEnil
7/20/16, 7:15 PM
#4

Då är vi med i samma klubb. 👍

För hanen behövs testikelintyg, navelbråcksintyg och ID-märkning. För honan krävs navelbråcksintyg och ID-märkning. För alla dessa intyg finns rutor på baksidan av stamtavlorna. Skulle hanen inte ha dem behöver han komma till en veterinär för att få dem. Om honan inte har dem kan du ju ta med henne samtidigt som du vaccinerar ungarna första gången.

Det hankattsägaren behöver skriva under är ett ägarändringsintyg för honan (tänk på att det måste stå det datum du övertog katten, då uppfödare till kullen är den som ägde honan vid förlossningen) samt upptill på blanketten registreringsanmälan för kull. Det är hankattsägaren som intygar att parnings skett med den hanen 63-65 dygn före födseln. Hankattsägaren behöver inte vara med i någon klubb.

När det gäller ersättning kan det väl här knappast bli tal om normala parningspriser, snarare om ersättning för de kostnader hankattsägare får för veterinärbesök och intyg. Du har ju inte själv fått välja en hane som passar din hona eller vet ens om han var lämplig för avel eller har gått igenom tester man brukar göra för en avelshane.

PKD brukar man alltid kolla upp, antingen genom att själv testa avelskatterna eller att men vet att de har PKD-fria föräldrar eller längre bak i alla led. En del PKD-tester finns inskrivna i stamboken (www.stambok.sverak.se) eller så kan man kontakta katternas uppfödare för att få veta. Ett PKD-test kostar ca 350-400 kr.

Hör av dig om du har fler frågor.

PS. Om hanen skulle vara vit krävs även hörselintyg på stamtavlans baksida.

Osha
7/22/16, 8:25 AM
#5

Tack för jättebra svar! Känner att det är så himla mycket att hålla reda på och kunna i "kattvärlden" :) 

Jag kom nu överens med hankattens ägare att hon ska få en kattunge, mot att vi får låna hennes hane för en parning till i framtiden. Tycker ni att det låter rimligt? Ungen var egentligen tingad av en släkting när hon frågade om jag kunde tänka mig att ge henne en, men släktingen kunde vänta till nästa kull och låta hankattens ägare få denna unge så då löste det sig på ett bra sätt. Dessa ungar var ju oplanerade och kom lite olägligt (vi fick ställa in en resa till Rom) plus att jag inte har sett hankatten, så jag kände att det inte var full ersättning som gällde denna gång, men ungarna ser väldigt fina ut så hanen kanske inte är fy skam :)

Men då ska jag iallafall fixa alla de där intygen på både hona och hane (förhoppningsvis). Tydligen så var förra ägarens tanke att hon skulle para dom där två tillslut, och hon har hållit på med lite uppfödning förut som det låter, så om jag har tur så har redan hanen allt det där. 

Det jag funderat över en del nu är hur tusan man vet vad färgen på ungarna heter? Har försökt läsa på men det verkar svårt. Ska försöka lägga upp några bilder på ungarna så kanske nån annan som har koll på läget kan ge mig en hint 😃

MonEnil
7/22/16, 10:44 AM
#6

Ja, det är mycket att hålla reda på, men man lär sig genom att göra det första gången. Så är det ju för alla, men det är förstås besvärligare när man inte får planera i förväg. Du kanske redan vet att stamtavlerekvisitionen måste betalas och skickas in innan kullen fyller 3 månader för att det inte ska bli dubbel avgift.

Det låter bra att ni kommit fram till en överenskommelse som båda kan vara nöjda med förutsatt då att hanen verkligen finns kvar fertil till nästa gång, och det var mer än generöst av dig att låta henne välja unge.

Vad det kan vara för färg på ungarna avgörs främst av föräldrarnas färger men kan också påverkas av färger längre bak i stamtavlan. Så det behöver man veta förutom hur de ser ut då.

Annons:
Osha
7/22/16, 3:35 PM
#7

Åh, tack, det visste jag inte, då ska jag betala in den fort! Menas det att betala och skicka in alla papper innan 3 månader, eller är det bara betalningen som ska vara inne innan?

Osha
7/22/16, 4:24 PM
#8

Jag har lagt ut ett nytt inlägg om färg, kolla gärna och säg vad ni tror :) Tack för all hjälp!

MonEnil
7/22/16, 5:10 PM
#9

#7 Jag är inte helt säker på det, bäst att fråga avelssekreteraren Carina., så skicka ett mejl till henne.

Upp till toppen
Annons: