Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 3088 ggr
Blue Pixel
2016-06-21 22:53

Kostnad för att tinga en kattunge

Vad kostar det att tinga en katt? Fick just reda på att jag betalade för lite när jag var och tingade min lilla kattunge. Jag gav 1000 kr kontant för flera veckor sedan och de sa inget om det då. Men nu säger hon att en procent brukar läggas. Sedan sa hon även att hela summan för katten skulle vara inne på hennes konto innan jag hämtade katten. Jag är helt ny på detta och har ingen aning vad som gäller och vill därför kolla med alla proffs här. Själv tycker jag att det skulle vara konstigt att betala för något jag inte fått. Tacksam för hjälp! 珞

Annons:
Honestyisdead
2016-06-21 22:58
#1

Mina kostade 7000kr st. Gav 1000 i ringning när jag valt kattunge och betalade vid kontraktskrivning.  Betal INTE innan köpet!

Blue Pixel
2016-06-22 00:31
#2

Tack Hera! Det känns så konstigt att de återkommer ang. det flera veckor senare. Jag hoppas det inte blir problem att hämta hem honom. Jag har väntat och längtat; och allt är inköpt här.

MonEnil
2016-06-22 12:48
#3

När man tingar en katt betalar man en handpenning som en delbetalning av kattens fulla pris.  Det är en säkerhet för säljaren ifall köparen backar ur. Själv brukar jag ta 15% av kattens pris. Det står i det tingningsavtal vi skriver som köparen får ett ex av.

När man sedan hämtar en katt hos mig kan man betala resten kontant. Vill man sätta in på mitt konto i stället måste summan förstås vara inne så att jag kan se det vid hämtningen, då jag inte lämnar ut någon katt som inte är fullt betald. Så har det gått till även när jag köpt katter.

Om man vågar sätta in pengar i förväg är en avvägning när det gäller personer man inte känner. Man kan t ex kolla om kattungen är registrerad via Sveraks stambok eller den klubb uppfödaren tillhör om det är WCF, kolla upp uppfödarens ekonomi via de möjligheter som finns på nätet, kronofogde etc, men jag skulle tro att ingen nekar att man också betalar kontant vid hämtning.

Honestyisdead
2016-06-22 13:07
#4

#3 Lättast är swish idag. Man slipper skicka pengar i förväg och slipper hantera kontanter.

Blue Pixel
2016-06-22 14:07
#5

Tack för alla svar! Jag har betalat 1000 kr och fullt pris är 7000 kr för katten. De har inte Swish och vill helst inte ha kontanter. Men jag tror att jag tar med kontanter i alla fall, det blir en säkerhet för alla inblandade.

Honestyisdead
2016-06-22 15:17
#6

#5 Så hade jag också gjort. Sedan hade jag rått dom till att skaffa swish. Det är tryggt för båda parter.

Annons:
Blue Pixel
2016-06-22 22:27
#7

Allt har löst sig nu 😊 Jag behöver inte betala mer i handpenning och jag betalar kontant när jag hämtar hem honom 😻 Tack för alla svar 🤗

mallabralla
2016-06-23 17:25
#8

hur mycket handpenning man vill ha är upp till uppfödaren men den brukar ligga på 15-25 % skönt det löst sig det brukar gå att lösa i de flesta fallen ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

Karusell
2016-06-25 12:10
#9

Jag betalade 1000 i tingning och överförde 5000 några dagar innan vi hämtade hem henne.

Erna
2016-07-03 13:54
#10

Handpenningen beror på totalpriset, men vanligen 15-25 %. Varje uppfödare har rätt att välja själv. Jag håller inte på en kattunge som inte är bokad med handpenning. Slutliga priset betalas vid leveransen, via Swish eller direkt på kontot, som de kan göra hemma hos mig.  Vissa kunder vill helst betala innan leveransen, oftast såna som redan varit här och hälsat på kattungen tidigare. Kunden måste naturligtvis få kolla "varan" innan de betalar och har rätt att ångra sig, men då mister de handpenningen enl Köplagen. Vi måste följa lagarna om hemförsäljning med tillhörande öppet köp. 

Jag tar numera 9000:- per kattunge. Liten tillgång på just mina färger (EXO silver & Golden) och stor efterfrågan sätter priset.

Märker jag att kattungarna är svårsålda, sänker jag priset nån tusing. Har inte hänt hittills.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Upp till toppen
Annons: