Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2138 ggr
djurkillen
2/13/16, 10:46 PM

Låta katterna gå ut och in?

Hejsan! Vi har nu fått hem 2 perser, 1 hona och 1 kastrerad hane. Har läst och hört från andra att man inte kan låta en perser gå in och ut, då de är för "dumma" och inte fattar att de ska flytta på sig om det kommer en bil. Är detta sant? Tycker att det låter väldigt konstigt. Raskatter som perser borde ju inte vara mer dumma i huvudet än vad en vanlig huskatt är enligt mig. Vi bor ute på landet med få grannar, så här är nästan ingen trafik alls utom vi, då gården ligger vid slutet av en privat väg. Skulle det vara okej att låta katterna gå ut och in? De är innekatter nu och har alltid varit.

Annons:
VildaVittra
2/13/16, 10:49 PM
#1

Jag har haft en perser som utekatt, det gick alldeles utmärkt, han dog av hög ålder och inte av någon olycka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uppkatten
2/13/16, 10:56 PM
#2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

thea_thea
2/13/16, 10:59 PM
#3

Ja, det borde gå. Se baratill att chippa och tatuera katterna ifall de kommer bort

djurkillen
2/14/16, 10:49 AM
#4

Försvarar sig perserkatter mot andra katter? Finns bara en katt här i närheten, och det är grannens kastrerade hankatt.

mallabralla
2/14/16, 12:13 PM
#5

jag säger NEJ, perser är inte avlad för starka instinkter och det handlar inte om att de skulle bli påkörda eller är korkade utan att de inte har överlevnadsinstinkt på samma sätt. varför släppa ut katterna? skulle man släppa ut en chihuahua löst? dessutom har persern en päls som tovar ihop av väta och smuts, om du inte håller dem nedklippta så lär du få en hel del problem med pälsen. jag skulle istället bygga en rastgård där de kan få njuta av utelivet på ett säkert sätt.

korkade är de inte men de är inte avlade på överlevnadsinstinkter. finns självklart undantag, men jag skulle i varje fall inte låta dem gå ute av de ovan nämnda själ

fråga uppfödaren till dina katter vad hen tror,

Sajtvärd på Perser iFokus

heliotropes
2/14/16, 2:19 PM
#6

Jag skulle inte låta de gå in och ut som de vill. Jag har rastgård åt mina hankatter som de får gå fritt ut och in i. ( Jag är uppfödare.) Men de får ju helt klart en jobbigare päls, dessa pojkar måste duschas och fönas torra minst en gång i månaden för att inte tova ihop. Undantag finns ju alltid, vad  gällande pälskvaliteér.  De kan även lätt jagas bort av andra utekatter, persern är inte lagd för att försvara revir, utan de är uppfödda att vara människan nära, likt en hund.

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
Honestyisdead
2/19/16, 4:05 PM
#7

Inga katter ska släppas vind för våg. Och perserkatter definitivt inte. Som sagt ovan.

Om du väljer att släppa ut dom så se till att de är märkta,  vaccinerade och kastrerade.

djurkillen
2/20/16, 2:05 PM
#8

Jag har inte sagt att de ska släppas vind för våg. Foder och vatten serveras fortfarande inomhus, och kattlucka ska installeras i vår.

mallabralla
2/20/16, 4:20 PM
#9

min skepsism till att släppa ut katterna ligger mest i faran för andra rovdjur, perser är som sagt inte så instinktiva och de är heller inte så viga, plus detta med pälsen (dock om de hålls nedrakade är det inget bekymmer)

Sajtvärd på Perser iFokus

Honestyisdead
2/20/16, 5:39 PM
#10

#8 Det är vind för våd om du släpper ut katterna fritt jo. Eller du tänkte koppel eller inhägnad? Om inte så släpper du dom vind för våg. Att dom kan få mat hemma hjälper ingenting mot farorna ute.

Upp till toppen
Annons: