Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1754 ggr
Kjelin01
2/13/16, 11:20 AM

Vår katt vill ut

Vår hankatt som är född i sep. Tar varje tillfälle i akt och smita ut. Han är innekatt och bor med syster sin. Hon är inte alls lika intresserad av att gå ut. De har klätterträd och tillräckligt med aktivering. Han är kastrerad. Idag smet han ut igen när dörren öppnades. Vill inte ha han som utekatt då vi har många katter ute och nära vägar. Tips och råd?

Annons:
Therese
2/13/16, 11:27 AM
#1

Han kanske kunde uppskatta koppelpromenader? :)

heliotropes
2/13/16, 1:11 PM
#2

Ni får göra området vid ytterdörren så obehaglig som möjligt för katten. Stampa och klampa med fötterna när han är där och ni är på väg ut, alt. klappa händerna hårt, det är något som de tycker är otäckt. Det brukar fungera. Det kan låta tufft, men värre är det ju om de försvinner och aldrig kommer tillbaka.

Eva // medarbetare på Perser


Kjelin01
2/13/16, 1:18 PM
#3

Jag har funderat på koppel men det blir isåfall fram i vår. Ja nu har vi ju tre barn så det är ju rejält stökigt kring ytterdörren varje dag när de springer ut och in och har en drös kompisar. Så inte är han rädd för sådant, inte heller skrämd av höga ljud. Verkar tycka det är hemskt spännande med snö och uteliv helt enkelt. Men ska försöka få han och tycka det är obekvämt vid ytterdörren.

heliotropes
2/13/16, 1:31 PM
#4

Kanske en vattenstråle av en duschflaska avskräcker? Om man använder sig av något sådant är det ju viktigt att man bara använder den där, och bara tillåta vuxna att använda sig av den. Så det inte riskerar att bli totalt fel.😉

Eva // medarbetare på Perser


Kjelin01
2/13/16, 5:47 PM
#5

Ja,jag har tänkt på det med. Kanske värt att prova. Idag lyckades han få motOrolja i pälsen också, passar så bra när vi är hemma med influensa ;)

mallabralla
2/13/16, 6:31 PM
#6

att tänka på är om ni börjar gå ut i koppel lär ni få fortsätta med det regelbundet då han kommer få mersmak.

om ni bor i hus skulle jag bygga en rastgård, bor ni i lägenhet skulle jag näta in balkongen om ni inte redan gjort det, då kan han komma och gå som han vill och få smaka på utelivet ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
heliotropes
2/13/16, 7:56 PM
#7

#5 De kan de små liven. 😎 En annan viktig sak om man tänker gå ut med dem i koppel är att aldrig låta de gå ut själva genom dörrhålet. Man ska alltid bära dom över tröskeln. In går det bra om de går själva. 😉 När de blir äldre lär dom sig vad som gäller.

Eva // medarbetare på Perser


Lol V Stein
2/23/16, 3:42 PM
#8

Min katt ville gärna smita ut i trapphuset förut. Jag ledsnade på att jaga fatt på henne när jag var gravid och hade svårt att böja mig ner, så jag satte stopp för rymningarna genom att sätta för ytterdörren med ett kompostgaller. När hon slutade lyckas med sina rymningar så förlorade hon intresset och nu har jag tagit bort gallret. Vilket jag är glad över eftersom jag nu har ett barn att hålla reda på i hallen också.

Upp till toppen
Annons: