Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 3183 ggr
[Tibonnanj]
2015-12-15 12:02

Exo/perser vs brittisk korthår päls

Är det någon som har erfarenhet med både perser/exotic och brittisk korthår.

Har ägt en brittisk korthår och vet hur mycket de fäller men undrar nu om en perser eller exotic fäller mer och hur mycket mer eller mindre?

anl till att jag undrar är för att jag ev kommer köpa en perser eller exotic någon gång under nästa år och och vill bli lite förberedd :)

Annons:
mallabralla
2015-12-16 15:19
#1

hej!

vad roligt att du är intresserad av raserna! ang fällning så fäller exotic lika mycket som britter. En perser fäller 1-2 gånger om året och pälsen blir tussar som är lättar att plocka upp, det mesta stannar i pälsen och kammas ut, dessutom badar du en perser regelbundet och den mesta pälsen kommer då av.

mvh

Sajtvärd på Perser iFokus

[Tibonnanj]
2015-12-16 20:56
#2

Tack! jättebra svar. Vi väntar på att få besked om att adoptera katt från ett katthem men de har inte hört av sig ( gått en månad snart) även att vi ringt och mailat. Förstår att de har mycket att göra nu på vinter iför sig. Men jag har alltid drömt om en exotic så har en tanke om att köpa en exotic och adoptera en kattunge, om de inte hör av sig från katthemmet.

mallabralla
2015-12-16 23:25
#3

vad tråkigt att de inte hör av sig från katthemmet! så många kissar som behöver få komma in i värmen nu.  låter som en jätte bra idé med att adoptera en och köpa en exotic, då har de varandra att mysa och leka med!

Sajtvärd på Perser iFokus

[Tibonnanj]
2015-12-17 10:47
#4

Ja, det är lite jobbigt att ha tålamod med sånt är när man väl bestämt sig och man kan inte göra något mer själv för att skynda på allt.

Precis, vi vill gärna ha 2 katter.

[silkesnosen]
2015-12-20 16:30
#5

En Exotic har mycket underull, så japp jag har hår överallt. Sedan är det viktigt att du ser till personligheterna på katterna så att de matchar varandra i temperament.

Erna
2016-01-24 13:49
#6

Exotic är mycket enklare än en perserpäls. Fast de har lika tät päls fast kortare.

En Furminator är ovärderlig när exoten fäller. En kastrat fäller inte riktigt lika mycket så förhoppningsvis klarar det sig.  Furminator är en metallkarda som finns att köpa på nätet till lite olika priser. Köp den som är avsedd för katt, dom andra för hund är för otympliga och stora.  Mina perser och exoticar fäller en gång per år, men dom ärförstås okastrerade, eftersom de går i avel. När dom flyttar in i huset på hösten, efter att ha bott ute i kattgården hela sommaren, är de fullpälsade. Värmen inne gör att nästan alla fäller på senhösten. Då blir det bada av och perserna brukar klippas ner.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: