Annons:
Etikett10-foder
Läst 1674 ggr
Issabelleb
12/9/15, 12:38 PM

Dålig i magen / Diarre

Hej ! Jag har lite frågor ang torrfoder till katter som har diarre !

Är de någon som har varit med om att eran katt varit såpass
dålig i magen att ni fått byta torrfoder ? 

De hela började för en vecka sedan! Vi har sen 1 månad sen tillbaka skaffat en kattunge och en kompis till våran katt Fluffis ! De kommer överens jätte bra ! 
Problemet är att de började äta av varandras torrfoder och i början var de kattungen som var lite lös men inte som våran Fluffis är just nu ! Vi bytte ut allt torrfoder till de Fluffis ätit innan han blev dålig ! Nu är han såpass lös i magen att de kan droppa diarré efter honom , tkr så synd om honom ! 

Hade varit trevligt att höra om ni har något tips ? :)

Annons:
mallabralla
12/10/15, 12:48 PM
#1

hej!

absolut det är vanligt att de blir dåliga av tvära foderbyten och det kan bli riktigt illa.

se till så nya kissen får äta den mat fluffis hade, det är viktigt att kattungen få mat så ni får hitta ett sätt bara den får i sig.

ang fluffis behöver han svälta 24 h nu, dvs ingen mat och bara vätska. du kan köpa probiotika på apoteket, tex pro kolin och ge morgon och kväll. när han fastat 24 h kokar du vit fisk i lite salt och ger ytterst lite till honom, en liten bit fisk och se hur han reagerar i magen, om han håller sig bra ger du en liten bit till efter en h och så fortsätter du. för varje dag kan du öka fisken per portion och ge mer sällan. detta kan behövas up till en vecka att han äter endast fisk. när du sett att magen fungerar som den ska kan du ge honom en torrfoderkula och se hur han reagerar, öka på med torrfoderkulor varje dag, tex första dagen 1, andra 3, 3e 5 osv. fungerar magen när du  gjort allt detta och är uppe å 10 kulor brukar jag sluta med fisk och låta katten ha fri tillgång till torrfodret. jag vet det är en lång process men har det blivit sådan tarmrubbning som du beskriver så är det svårt att få ordning på om man inte gör på detta sätt. gillar han inte fisken så kan du köpa hills i/d blötmats påsar hos veterinär, det är ett veterinär foder och du gör på samma sätt som med fisken fast det är blötmat, lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: