Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1486 ggr
SandraN92
2015-08-09 08:45

Allergi

Hejsan vore intressant att höra om någon av er här har några erfarenheter av foderallergi hos per/exo? Har en exotic som haft foderallergi sen vi köpte honom, upptäcktes först ett tag efteråt med hjälp av vetrinären. Är alltid intressant i detta fall att höra av andras erfarenheter så man kan lära sig mer :)

Annons:
Fridaaaa
2015-08-09 08:47
#1

Har ingen renrasig men har en huskatt som jag adopterade som ja man kan verkligen inte ta miste på att det är mycket perser i (en av få huskatter man kan det). Hon är känslig mot kyckling. Måste ge foder som är kycklingfritt. GOdis kan hon äta lite av om det är kyckling i.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SandraN92
2015-08-09 08:56
#2

Brukar du ha problem med klåda på halsen? :) Det är enda problemet jag har just nu med allergin på denna killen. Han äter just nu Royal Canin Hypoallergenic bara då klådan kommer och går under vissa perioder.

Fridaaaa
2015-08-09 09:05
#3

#2 Hon blev dålig  i magen och pälsen blev risig. Men ingen klåda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mallabralla
2015-08-11 23:09
#4

Det är rätt vanligt att katter blir allergiska mot fisk och det kan ge klåda, jag antar ni kör en allergi utredning nu med hypoalleri fodret för att ta reda på vilket protein katten är allergisk mot? blir problemen inte bättre så kan det även vara någon form av kontakt allergi, kan du se något samband med att du badat katten och att problem uppstår?

Sajtvärd på Perser iFokus

SandraN92
2015-08-13 14:45
#5

Han har aldrig ätit fisk i maten utan bara kyckling och andra kött sorter så jag har svårt att komma på varför han har klåda just nu då han går på diet :) jo vi går på utredning men har varit ett långt sommaruppehåll så ska till vetrinären på torsdag igen. Det blir alltid bättre när vi badar katten så vi brukar göra det 1-2 gånger veckan.

Fridaaaa
2015-08-13 15:31
#6

#5 Säker på att det inte är fisk i? Även om det inte är smak av fisk så ha dessvärre många sorter fisk i sig ändå av någon anledning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
SandraN92
2015-08-13 19:24
#7

Har kikat på innehållsförteckningarna nu i smilla och Cosma blötfoder var den ingen fisk dock i applaws var det 0,1 % tonfisklever dock var det en månad sen minst han åt just den sorten sist då jag slutat med den :) i allergifodret som han äter nu är det fiskolja kan det vara den som är boven nu tro?

mallabralla
2015-08-13 19:34
#8

#7

det kan mycket väl vara fiskolja, prova gå över till att bara ge blötfoder och se

Sajtvärd på Perser iFokus

SandraN92
2015-08-13 19:40
#9

Ska testa det och se vad som händer tack för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: