Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1406 ggr
Ulrisa
6/7/15, 11:52 AM

vår chinchillaperser somnade in igår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår fina chinchillaperser Gigolo lämnade oss igår. Han va 15 år, rolig och jättespeciel. Han har haft dåliga tänder i hela sitt liv, vi har varit hos vetrinären varje år och skrapat tänderna för tandsten, han tappade alltid någon tand dessa tillfällen. Trodde tänderna skulle avgöra när han va tvungen att somna in…. men igår kollapsade han bara, han va ok på morgonen jamade och talade om att han ville ha mat vilket han fick. På kvällen ringer min sambo till mig när jag är i stallet och talar om att gigge inte kan röra sig, han hade varit på lådan och bajsat men bajsade på sig han va jättelös i magen, sen låg han bara och dreglade, det rann bak, ur munnen och ur näsan på honom. Han försökte resa sig några gånger men kunde inte stödja på vänsterbenet fram… det gick fort… vetrinären kom efter en kvart ich gav honom en spruta så han slapp lida…jag undrar så vad det va som hände… vet trodde det hänt något i huvudet eller i kroppen… kan det varit cancer? Han hade ju små knölar vid ögonen och en mjuk knöl bakom frambenet. Mn dessa har vi haft koll på och de har inte vuxit. Gigge var en pratig katt,han talade om när lådan behövdes göras ren,när det saknades mat eller vatten och när han ville gosa. Han låg alltid på soffryggstödet där jag satt, han brukade lägga sin tass på min axel och jama mig i örat för att han ville bli klappad. Öppnade jag en påse kinapuffar kom han direkt och jamade,han älskade kinapuffar och ostbågar… köpte man någon ny matta,ny stol eller liknande så sov han alltid där i flera veckor.. han liksom sov in de nya möblerna. De sista åren kunde han verka förvirrad emellanåt,han glömde bort var kattlådan va… kunde gå runt och leta och jama så man fick lyfta honom till lådan,detta resulterade ju att han kunde göra sina behov på andra ställen i huset i bland. Igår,när vi väntade på vetrinvären sa jag till honom att jag älskade honom hemskt mycket,då jamade han tyst tillbaka trots all vätska i munnen…. när han fick sprutan jamade han tyst två ggr innan han somnade in. Det har varit så himla tyst här i natt… ingen som väckt mig för att kela mitt i natten,ingen som hoppat upp bredvid min huvudkudde med sin mjuka långa päls… fy vad han är saknad men vad mycket glädje han gett mig den katten. Har så fina minnen… de ska jag bära med mig för alltid… vila i frid Gigolo 

Annons:
heliotropes
6/7/15, 1:57 PM
#1

R*I*P 😕   Det är hemskt när våra fyrbenta vänner lämnar oss. Han var ju till åren så hans organ var nog inte så starka, kanske han hade ätit något giftigt och hans organ klarade inte av att hantera det?  Frågorna hopar sig alltid efter att de har lämnat oss i en hast. Obduktion kan ge en fingervisning men det är inte alltid säkert att det ger ett svar.

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
6/9/15, 12:06 PM
#2

beklagar sorgen 🌺

Sajtvärd på Perser iFokus

EML09
6/12/15, 10:10 PM
#3

Beklagar sorgen ❤️

SaraGutis
6/12/15, 11:10 PM
#4

Beklagar er stora förlust… 😿

Erna
6/14/15, 12:08 PM
#5

Beklagar sorgen! Din katt blev ju gammal, så det var säkert allmän organsvikt pga ålder, som bidrog till hans död. Att han på slutet glömde bort var lådan fanns är typiskt för demens hos gamla katter. Vid 15 års ålder är de flesta katters liv på jorden slut. Nu springer han på ängarna i himlen och när det blir din tur att flytta upp, så träffas ni.

Tänk inte på hur svårt det varför dig, när han dog, utan på alla roliga upplevelser ni haft ihop under hela 15 år. För honom var det säkert befriande att få lämna jordelivet.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ulrisa
6/14/15, 12:52 PM
#6

Tack för de fina orden. Jag ångrar inte mitt val att låta honom somna in, vi har tänkt tanken ett tag eftersom han gjorde inne och att hans tänder tappades en efter en. Gigge ville bara äta torrfoder han tyckte inte alls om blötmat, väldigt kräsen. Sp vi visste ju att den dagen då han inte kan tugga i sig torrfodret mpste vi ta detta svåra beslut. .. nu blev det ju inte så, det blev i stället akut och han led, vilket jag tagit på mig skulden för detta. Så det som va svårast va att se honom plågas och sen funderingen på om jag kunde gjort något innan som hade kunnat rädda honom. Det är oerhört tomt här utan honom nu. Vi har tre katter till, vanliga bondkatter då vi bor på stor gård. Men Gigge va sååå speciell, innekatt de första åren men började sedan gå ut, främst på sommrarna. Regnade det eller va kallt tog han bara ut tassen sen gick han in igen. Lilla gubben…. saknar honom så himla mycket.

Annons:
lea-m
6/20/15, 10:16 PM
#7

Beklagar sorgen ❤️

Upp till toppen
Annons: