Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1129 ggr
lindusfia
2015-06-01 18:25

2 frågor om beteende

Min stora katt har börjat jama så himla mycket på nätterna. Hon har gjort det då och då under hela den tiden jag har haft henne. T.ex. så jamade hon mycket första natten hon var hos mig. Jag gick då upp och satt hos henne och då slutade hon. Sedan har hon under åren gjort det lite då och då. Oftast har det löst sig genom att jag går upp och hämtar henne. Jag har haft henne sedan mars 2011. Alla min tre katter har fri tillgång till sovrummet och sängen och oftast så när jag vaknar på morgonen så ligger alla tre där och snusar. Men jag undrar varför hon gör det så mycket nu. Hon verkar ju inte må dåligt. Eller är det att hon kommit på att om hon går ut och sätter sig i soffan i vardagsrummet och jamar så vet hon att jag kommer upp till henne. Jag tänkte jag skulle sluta gå upp och se om hon därmed slutar. Men det är lite svårt för jag är ju alltid lite orolig när jag vaknar att det är något som är fel och att det är därför hon gör så här. Vi var nyligen och gjorde veterinärundersökning för seniorkatt och resultaten därifrån var mycket goda. Jag vet inte hennes ålder men hon måste vara minst 7,5 år. Kan hon börjat bli senil eller något sådant?

Min andra fråga om min lilla katt. Hon är två år nu. Jag har även en papegoja som den lilla katten dyrkar. När jag duschat honom (han och jag duschar tillsammans) då blir alltid den lilla katten som helt hypnotiserad av papegojan och sitter och tittar på honom. Han ser ju lite annorlunda ut när han är våt. När jag sätter honom på hans bur så skall hon klättra upp på/i buren och hon ser liksom ut som om hon är ute efter honom. Men jag fattar inte vad hon vill eller tänker göra med honom bara för att han är våt. Någon som fattar varför hon gör så?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
heliotropes
2015-06-03 23:26
#1

Det är inte ovanligt att de plötsligt kan börja "ropa" på nätterna,lite som vargarnas ylande. *Här är jag..vart är ni!* 😃 Och din 2-åring tycker nog din goja blir en halvt läskig främling som våt.

Eva // medarbetare på Perser


Upp till toppen
Annons: