Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1231 ggr
catnapped
2015-02-25 11:57

Tiggande kattunge

Hejsan! 

Har nu fått hem min lilla pärla. Hon är helt underbar. 

Men nu till saken, hon tigger extremt mycket mat. Hon kommer alltid upp på bordet och försöker slå till sig med tassen/komma tillräckligt nära. Hon total ignorerar mig när jag säger till, plockar jag bort henne så kommer hon strax igen. Hon har fri tillgång till torrfoder och får blötmat morgon och kväll så det går absolut ingen nöd på henne.

Hur ska jag göra för att få henne att sluta ? det som stör mig mest är inte att hon försöker tigga utav att hon skiter totalt i mig när jag säger till och låtsas som om jag inte finns.  

Kan tillägga att jag aldrig ger henne något när hon tigger :)

Annons:
Fridaaaa
2015-02-25 12:04
#1

Går inte att spärra av så att hon inte kommer in i just det rummet du äter i?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hells Angel
2015-02-25 12:06
#2

Du kanske kan "ryta" till lite högre?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Sabina]
2015-02-25 12:13
#3

Hon är en liten kattunge, en bebis.
Hon kommer lugna sig med tiden, det har alla våra tre katter gjort. Det är bra att du inte uppmuntrar till tiggeriet genom att inte ge henne nåt.
Men du ska inte ryta högre, det kan sluta med att hon blir rädd för dig och hon är redan liten unge så hon behöver trygghet.
Du kanske kan stänga köksdörren medan du äter?

Lycka till med din lilla kisse ❤️

Jassan
2015-02-25 12:14
#4

Ge henne mat samtidigt som du själv ska äta. Ställ det på hennes matplats o beröm henne då hon äter där. Kanske t.o.m ge henne av just det som hon så gärna vill ha av dig? Beroende på vad det är så klart.

Kommer hon ändå upp till dig så får du vara envis…säg ifrån utan att skrika o ställ ner henne från bordet. Det kan ta tid….ge inte upp bara, hon är ju en bebis! Det blir bättre när hon blir äldre.  Lycka till.

https://jazzans.wordpress.com/

catnapped
2015-02-25 12:25
#5

Tack för era svar! de gick fort :D 

Ryta till högre vill jag nog inte göra, av samma anledningar som andra skrivit :) vill inte göra henne rädd för mig. 

har öppen planlösning så kan inte '' stänga'' in varken mig eller henne, om jag inte skulle sätta mig inne på toaletten och äta :'D

Får helt enkelt ge henne tid, förhoppningsvis tröttnar hon väll när hon  märker att hon inte får något.

catnapped
2015-02-25 12:25
#6

4# det var en bra ide! nästa gång ska jag testa ge henne sin blötmat som hon älskar samtidigt så kanske hon håller sig till det!

Annons:
New
2015-02-25 13:29
#7

En kattunge brukar inte börja hörsamma vad man säger förrän den blivit omkring 4 månader, så tålamod är bra.

Upp till toppen
Annons: