Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1817 ggr
ElisabethB
2015-01-31 19:29

Några funderingar...

Jag tyckte inte om perser förut, men på något sätt har jag börjat tycka att de är lite "smågulliga".

Därför har jag några funderingar kring rasen.

  1. Hur är den i temperamentet?
  2. Passar den som innekatt?
  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 perserkatter? (Självklart kattvänligt möblerat)
  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader?
  5. Hur stor blir den?
  6. Hur mycket pälsvård kräver den?
  7. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar? (Det första som kommer i tankarna är luftvägsproblem, stämmer det?)
  8. Ungefär vad kostar det att äga en perser?
  9. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en perser brukar kosta.)

Det var vad jag kom på nu, kommer säkert på fler frågor vart eftersom.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
mallabralla
2015-02-01 16:42
#1

hej! vad roligt att du blivit "omvänd" 

här följer mina svar!

  1. lugn, tillgiven, godmodig
  2. den är "designad" för ett inomhus liv och passar mindre bra för uteliv
  3. enl lag 10 kvm per katt 
  4. beror på om den är rakad, en katt som lever inne fryser så klart om man helt plötsligt tar ut den i kyla.
  5. honor ca 3,5 kg, hanar ca 4-5 kg
  6. jag rekommenderar ett bad ca varannan månad minst samt kamning en gång i veckan
  7. det finns bara en rasrelaterad sjukdom och den heter PKD, uppfödare DNA testar avelsdjuren så att man inte avlar på den sjukdomen, det är en njursjukdom. utöver det kan de få alla sjukdomar som andra raser och huskatter kan få. De har en större benägenhet att få problem med ögon då de har stora utsatta ögon. Luftvägsproblem beror på hur uppfödaren avlat sina katter, om man som uppfödare avlat på katter med problem så finns det risk att ens kattunge även den får det. en sunt avlad perser har det inte. skapa en kontakt med en uppfödare du känner avlar på katter utan problem, hälsa på hos uppfödaren och träffa de andra katterna samt föräldrarna och skapa dig en uppfattning.
  8. förutom kostnad för vilken annan katt som helst så kostar det lite mer med shampo samt en kam vi start. annars kostar det samma som vilken annan katt
  9. en perser kostar mellan 5000-8000 så det låter som du har en god marginal :)

hoppas svaren gav något!

mvh

Sajtvärd på Perser iFokus

ElisabethB
2015-02-02 14:56
#2

Vad är skillnaden/skillnaderna mellan perser och exotic?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

mallabralla
2015-02-02 18:02
#3

#2

perser är långhårig och exotic är dess korthåriga syskonras 🙂 de ser lika dana ut och har samma temperament, endast pälslängden skiljer de till utseendet

Sajtvärd på Perser iFokus

ElisabethB
2015-02-03 08:58
#4

Behöver en exotic någon pälsvård? Eller sköter de det helt själva? (Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå. Bättre att göra rätt än att det blir fel för katten.)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

mallabralla
2015-02-03 12:06
#5

#4 Inga frågor är dumma :)

ja en exotic behöver också pälsvård då de har en mycket tjock underull. ett bad var tredje månad iaf är att rekommendera och kamning vid behov

Sajtvärd på Perser iFokus

ElisabethB
2015-02-03 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Låter ungefär som pälsvården på mina nuvarande katter och de tilltänkta kompisarna.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Sidentassen
2015-02-03 13:13
#7

På din fråga om rasrelaterade sjukdomar skulle jag vilja tillägga HCM (Hypertrofisk cardiomyopati) som visat sig vara väldigt vanlig på inte bara perser och exotic MEN ÄR en sjukdom som man , tycker jag, absolut bör kontrollera sin katt för speciellt om den ska gå i aveln..

ElisabethB
2015-02-03 16:20
#8

Skulle gärna vilja ha en helvit eller en silver, men självklart är det personligheten och hälsan som är viktigast.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2015-02-03 18:59
#9

#7 Vad är HCM för sjukdom? Alltså, hur påverkar den katten så att säga?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

mallabralla
2015-02-05 00:08
#10

#9

HCM finns inom alla raser och är inget specifikt rasrelaterat till perser och exotic. det är en ärftlig hjärtsjukdom med oftast dödlig utgång. man kan välja att scnna sin katt för detta. det finns uppfödare som deltar i scannings program, dck är det aldrig någon garanti för att katten inte kommer utvecla HCM senare i livet då det kan dyka upp när som under en katts livslängd, det ger dock en bild över avelsbasen och ens linjer (om man är uppfödare) . de uppfödare som scannar för detta brukar skriva ut det på sina hemsidor.

Sajtvärd på Perser iFokus

Erna
2015-02-05 13:58
#11

Jag är ordförande för Silver News, Sveriges största rasring för grönögda silver och golden. För några år sedan gjorde jag en undersökning bland medlemmarna ang veterinärverifierade sjukdomar. Det visade sig att ingen haft HCM. Några enstaka fall av PKD, men ingen som dött i yngre ålder. Tandsten förekommer ofta hos äldre katter och bör behandlas av veterinär. Tandlossning särskilt hos äldre katter förekom, särskilt på äldre linjer. I övrigt en frisk och sund stam med väldigt få ärftliga defekter.
www.silvernews.se

Jag föder upp både perser och exotic i dessa färger sedan 38 år.
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Sidentassen
2015-02-07 09:28
#12

Jag tycker att det ska göras ett litet förtydligande ang. HCM och Ernas inlägg.

Som alla vet så är de grönögda silverkatterna inte någon av de vanligaste färgerna numera (om dom någonsin varit det, det har jag ingen uppgift om) Och tittar man på t.ex Paw peds listor över de som scannat sina katter så lyser de gröngda med sin frånvaro.

Så utifrån en frågeställning bland medlemmar som inte scannat sina katter går det naturligtvis inte att  svara på OM de finns drabbade katter eller ej, så därför anser jag denna förfrågan Erna gjort inte vara sanningsenlig.

Som mallabralla skrev finns inga krav på att scanna och en scanning ger inte egentligen något svar på OM katten är drabbad, MEN många har hittats som redan i tidig ålder uppvisar de särskilda defekterna i hjärtat, och de som frikänts första gången kanske faller vid den andra eller 3:e MEN man hittar dom !!!!!

Det är ju med HCM som det var med PKD och andra sjukdomar att undersöker man inte, då hittar man om inte heller.

Eftersom jag är öppen om allvaret med denna sjukdom så är det väldigt många som kontaktar mig ang. detta och jag vet MÅNGA både grönögda och andra perserkatter som är sjuka/som dött/ avlivats där uppfödaren bara slår ifrån sig och säjer - ja JAG har då inte haft någon som varit sjuk eller som dött av det…. nä det tror 17 det när man inte kollar katterna.

Det är upp till var och en att avgöra HUR man vill agera när det gäller bl. a HCM, men ni som inte tar det på allvar, tänk på vad ni säjer om era katter - kolla stamtavlorna på PAW-PEDS era katters linjer finns nog där någonstans ……och då kan man inte säja nej mina katter har det inte utan att först scanna dom - ibland flera ggr……

mallabralla
2015-02-07 16:04
#13

jag tror också att man skall vara en aningens försiktig med att säga att åkommor inte finns på ras/varianter. Det är omöjligt att spekulera så vida inte alla individer av en ras är undersökta att utesluta en viss sjukdom ur stammen. Jag tror inte att det är mer eller mindre vanligt på någon ras eller variant, det är helt enkelt något som existerar på katter liksom cancer eller njurfel. Människor kan också drabbas av HCM!

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
ElisabethB
2015-02-08 15:38
#14

Sant! Samtidigt är det viktigt att veta vad som kan tänkas bli problem, för bara då kan man avla bort defekten..
Hur ska man annars kunna ta bort de friska individerna, som bär på sjukdom ur aveln? (retorisk fråga)

Tycker det är bra att uppfödare verkar öppna med sin egen ras fel och brister - för då får man mera medvetna djurägare och kan rikta in aveln mot hälsa.. 👍

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: