Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 6196 ggr
lindusfia
11/13/14, 1:10 PM

Min katt sjuk i njurarna

Hej! Min Vera började vara hängig i fredags kväll och kräktes lite. Sedan under helgen och måndagen så kräktes hon sammanlagt 4 eller 5 gånger. Då hon är korthårig så brukar hon inte hålla på att kräkas så mycket och jag blev orolig. På måndag efter jobbet när jag kom hem så var hon väldigt matt och gnällig så det bar iväg till veterinären. Nu har jag fått veta att ena njuren är helt paj och den andra mår inte bra heller. Veterinären förklarade allt och jag förstod men jag kan inte återge allt och minns inte alla orden hon använde. Men det är vad jag förstod PKD. Just nu får hon vätskebehandling. Det verkade inte nattsvart och jag få veta mera i morgon. Tydligen har hon varit sjuk en längre tid men jag har inte märkt något. Hon har alltid ätit bra, gjort perfekt i lådan och varit den som är stojig här hemma. Om de nu kan hjälpa henne med det mest akuta, vilket jag hoppas, för jag kan inte skiljas från henne bara så här plötsligt, så sa veterinären att hon kan inte säga hur länge hon kommer leva. Någon här som har erfarenhet om denna sjukdomen?  Kan hon leva ett litet tag till? Jag känner att jag och hennes andra djurkompisar måste få en chans att ha henne kvar här hemma om än så bara ett kort tag, typ en vecka, så vi får ta farväl. Men hon får inte plågas. Saken är den att hon verkar inte haft ont någonstans och det var först i måndags som hon verkade riktigt hängig. När vi kom till veterinären så verkade hon dessutom lite piggare. Jag vet att djur blir annorlunda när de kommer till veterinären men jag tror inte hon spelade. Någon som kan ge mig lite råd?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
lindusfia
11/13/14, 2:57 PM
#1
mallabralla
11/13/14, 7:07 PM
#2

först vill jag beklaga att ni är tvungna att gå igenom detta :( 

jag har aldrig haft PKD på katt, men för några år sedan blev en av mina katter hastigt (trodde jag) njursjuk.

Katten hade varit helt normal, lekt, ätit löpt och till och med varit iväg på parning för att två veckor senare plötsligt ha 40 graders feber, dregla och ligga i ett hörn och trycka. jag trodde det var livmoder inlammation, in akut till veterinär, i undersökningsrummet var katten som vanligt igen och febern försvann, mycket märkligt. veterinär trodde på livmoder och skulle bara ta ett blodprov för säkerhetsskull. Visade att njurvärdet var katastrof! men vi visste ännu inte hur allvarligt och om det var något vi kunde hålla i chack med hjälp av foder etc. Detta var självklart en fredag natt vilket innebar att ett ultraljud och vidare undersökning inte kunde ske förrän måndag. Katten lades in för att få dropp och understödjande vård tills vidare undersökning kunde ske. På måndag ringer de och säger att ena njuern är helt slut och andra nästan helt kaputt (precis som för din katt) de sa, vi komme rinte kunna göra något för din katt tyvärr. Vi hade kunnat tagit hem henne, men då hade hon lidit. vi valde att åka dit och låta henne somna med ens. Droppet togs bort för att vi skulle kunna få ta farväl, det gick ca 15 min då hon åt och kelade som vanligt i våra knän, men sedan blev andningen svår för henne och vi ville inte låta henne lida mer.

Jag är av åsikten, finns det bara en väg så är det mest humana att låta katten somna innan den börjar lida.

Jag tror dock att din katt redan lider då de inte visar smärta förrän det verkligen är akut. Om du tänker på att hon inte har någon funktion i den ena och mycket liten i den andra, så är svaret givet att det påverkar henne otroligt. När njurarna slutar fungera förgiftas kroppen sakta. Man ska komma ihåg att en katt blir inte påverkad förrän njurfunktionen är förminskad med minst 75 %, med andra ord i princip helt slut på njurarna. hade hon haft en frisk njure hade chanserna varit godare, då hade man kunnat understödja med kost. men om den enda fungerande njuren också är så pass illa däran finns bara en väg och varje stund i livet är tyvärr en plåga, även om hon inte visar det. 

Jag förstår du vill ta farväl och hålla henne kvar ett tag till, det måste bli ditt val och jag skulle aldrig säga det ena är mer fel än det andra. Du frågar om hon lider, mitt svar är ja och du skulle hålla henne i liv för din skull (vilket jag har full förståelse för, jag tror vi alla någon gång behöver bearbeta innan vi släpper taget) 

Om du väljer att hålla henne hemma ett tag till, var då medveten om att läget kan (och kommer) försämras mycket snabbt, det kan ske från att hon tycks ok på morgonen till att hon ligger livlös på kvällen. det är något du bör vara beredd på. Jag tycker inte du ska dra ut på det för länge, låt det ta några dagar att sjunka in och låt henne sedan få ett värdigt slut utan att ha behövt gå igenom de värsta smärtorna. 

För henne kommer det inte vara annorlunda än att bli sövd inför en kastration, det är vi som lägger in känslor i en avlivning och tillskriver djuret vetskap om vad som komma skall.

Hur du än gör så finns inga rätt eller fel, jag delar bara vad jag hade gjort och min historia, hoppas du finner lite stöd. Jag vet exakt vad du går igenom

Sajtvärd på Perser iFokus

heliotropes
11/13/14, 9:43 PM
#3

Uschja! Inte roligt😕…Jag har varit med om flera som njurarna har lagt av för,därav två som var DNA-pkd fria. Inte har dessa varit så gamla heller 6-7år och 3 och ett halvt år var den yngsta och den senaste. Det kommer så smygande och man tänker inte på de små signalerna och pang!..så är dom jättedåliga. Katter och njurar är ett gissel. Det finns så mycket mer än PKD-cystor. Hoppas du får ett bra avsked av din vän….Det är lite mer än två månader som själv fick ta farväl.. jag är fortfarande i läke-processen.…den tar tid..😕

Eva // medarbetare på Perser


lindusfia
11/19/14, 3:20 PM
#4

Först vill jag tacka för de svaren jag fått.  🌺

Min katt fick komma hem i söndags kväll. Då hade hon legat i vätskebehandling i nästan en vecka. Alla värden var tillbaka på normal nivå.

Självklart vill jag inte plåga min katt i onödan bara för att jag vill ha kvar hennes hos mig. Om jag märker minsta lilla att hon plågas så kommer jag låta henne somna in.

Och jag vet att djur är jätteduktiga på dölja hur de mår. Jag har även en stor papegoja. Papegojor är flockdjur och visar inte minsta sak förrän det är så illa att de ramlar av pinn. Min fågel fick en stol över sig i december förra året. Jag var där och såg precis vad som hände. Han fick fruktansvärt ont. Jag såg att han inte kunde varken stå eller gå normalt. Men visst skulle han ändå vara som vanligt. Han är väl karl och spänner sig och visar hur bra han är så mycket han kan. 😉 Nu var denna skadan inte allvarlig och trots att han hade ont så fanns det inte någon anledning till att avliva honom. Han fick hjälp med smärtlindring och efter ca 1-2 veckor så var allt bra.

Min katt är mycket allvarligare sjuk än så. Jag förstår också att det bara kommer gå en väg i hennes fall. Att det finns inte något botemedel. Ingen av veterinärerna sa att hon plågas just nu eller att jag skall fundera på att hon skall avlivas. Det har varit tydliga med att det är allvarligt och kroniskt. Jag tror inte bara de försöker mjölka mig på pengar genom att hon får vård hos dem. Nu får hon medicin som jag inte kommer ihåg vad den heter (jag är på jobbet just nu och skriver detta på arbetstid 🤫och jag har inte namnet uppskrivet) som egentligen inte är nödvändig då proteinhaltet inte är så hög just nu (hoppas jag fattat rätt) men vill jag göra det yttersta så tyckte veterinären ändå jag skulle ge henne det. Sedan håller jag på att byta fodret. Vilket inte verkar jättejobbigt. Hon verkar gilla det och har inte matvägrat. Det som är jobbigt med det är som jag skrev i det andra inlägget att matrutinerna för alla tre katterna nu måste ändras.

Hon har vilat Sovermycket de här två dagarna som varit hemma. Men det har också varit lite bus 😜 med minstingen.

I början av december skall vi träffa en njurexpert.

Så ser läget ut just nu. Jag blev tillsagd att hon ätit varje dag när hon var inlagd men det kan inte var lika mycket som vanligt för jag tycker hon blivit lite tunnare. Men nu när hon är hemma så äter hon jättebra. Ingen matvägran alls trots att jag introducerat ny mat. Självklart går vi över till det nya fodret i långsam takt.

Hur det går sedan får vi se. Kan hon vara med till jul eller lite framåt våren så blir jag jätteglad. Hon hade precis fyllt tre år och jag räknar inte med att hon kommer bli en gammal katt på 8-10 år. Blir hon 4 år är det fantastiskt roligt. 

Vi får ta en dag i taget helt enkelt. Hon är noga övervakad. 🙂

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

mallabralla
11/19/14, 3:29 PM
#5

vad skönt att höra lite positivt i allt det jobbiga!

det är så, man känner sin katt bäst själv. jag tror du fattat det rätta beslutet för er, någon annan kanske gjort annorlunda men endast du kan se vilken livsgnista hon har. och självklart väger veterinärens råd in tungt också. om de anser hon kan leva ytterligare utan att ha ont så ska självklart kisse få vara med och fira jul även i år .

Önskar er all lycka, hoppas ni får många fina stunder ihop. håll oss gärna uppdaterade!

Sajtvärd på Perser iFokus

lindusfia
11/19/14, 3:43 PM
#6

#5 Tack snälla. ❤️

Japp, jag skall berätta vad som händer. Det här är absolut bästa stället i världen att lätta sitt hjärta eller ställa frågor på. 😉 

Personer som inte har någon relation till djur förstår inte. Min andra katt, Blossom (en av de avlivningshotade katterna från Urshult, annan tråd här på Perser i fokus), fick ju genomgå en väldigt stor operation i munnen och många tänder togs bort. Det kostade mig väldigt väldigt mycket pengar. Jag är inte en jätterik person. Sedan levde tyvärr inte Blossom så länge efter det. Ett år knappt. En person som fick höra detta fällde kommentaren "Å sedan dog katten i alla fall!?" och ville framställa mig inför massa andra personer som den mest dumma blåsta människan på jorden. En sådan människa fattar inte något alls. Det var ju inte därför jag betalade Blossoms tandoperation. Jag ville att hon också skulle vara med så länge som möjligt och ha ett bra liv. Att se Blossom totalförändras efter den operationen var fantastisk. Man fick klappa, borsta och hålla på med henne. Hon skulle genast sova i sängen hos mig på nätterna. Så nära som möjligt. Mycket närmare än de andra. Tidigare fick jag inte ens titta på henne. Gjorde jag det gick hon in i klädkammaren och gömde sig i en vecka. 

Att uppleva en sådan förvandling är fantastisk. Det går inte att mäta i pengar.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
mallabralla
11/19/14, 11:50 PM
#7

#5¨

fy vad okänsligt! Jo en annan hade ju kännt att det var värt varje krona för att katten skulle få ett fint sista år. men man väljer ju o se glaset halv tomt eller halvfullt!

Underbart att du känner du kan lätta hjärtat här. Som uppfödare är man omringad av likasinnade men som sällis ägare kanske man inte möter lika många i sin omgivning med samma syn på djur. för mig är det väldigt svårt att förstå hur man kan vara så oempatisk, inland undrar jag om folk tror att djur inte kan känna smärta? hade de själva velat leva sina sista dagar med full outhärdlig smärta? nej då skall all smärtlindring som finns fås på skattebetalarnas bekostnad, hur illa man än tagit hand om sin kropp under livet. men när man som djurägare väljer att ur egen ficka bekosta behandling för att göra ett djurs liv bättre om så för ett år, då är det inte förståeligt…morr

Sajtvärd på Perser iFokus

lindusfia
12/9/14, 4:28 PM
#8

Idag var vi på återbesök och fick träffa en njurexpert. Blodtrycket var mycket bra. Veterinären tyckte inte heller att min katt blivit mager och vikten var bra. Samma som hon legat på tidigare. Det togs blodprov och svar på det får jag inom några dagar. Så just nu ser det ljust ut, tycker jag. Vera äter njurmat utan problem. Det gick väldigt lätt att få över henne på det. Vi kör torrfoder, RC Renal. Vi har även Hills här hemma men hon tyckte ju den var svår att tugga på. RC:s våtfoder Renal, tyckte hon inte om men älskar Hills k/d våtfoder. Helst den med biffsmak. Det gjorde inte något att jag blandar märken och veterinären sa att det var helt ok om de andra katterna äter av detta fodret också. Den stora gillar torrfodret från Hills så det kommer nog bli uppätet trots att Vera hade svårt att tugga på det. 🙂Och våtfodret vill varken den stora eller lilla äta av så det får Vera ha i fred. Så just nu ser det ut som julen kan bli bra iallafall. 🌺

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

lindusfia
12/10/14, 12:51 PM
#9

Nu ringde veterinären om svaren från blodprovet. Kreatinvärdet som låg på över 1000 när vi åkte in för 4 veckor sedan låg nu på 190. När vi åkte hem från sjukhuset för 3 veckor sedan (hon var ju där i nästan en vecka) låg det på 300. Så det var ju positivt att den sjunkit ytterligare till 190. Förmodligen beror det på den nya maten.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

lindusfia
12/10/14, 12:51 PM
#10

Ja, just det. Nytt återbesök om 3 månader bör vi också göra.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

lindusfia
3/13/15, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

I tisdags var vi på 3 månaders kontroll. Idag på eftermiddagen ringde veterinären om svar på blodprov mm.  Kreatinvärdet låg på samma på 190 och det var ju skönt att höra. Hon tyckte också att hon låg bra i vikt då hon gått upp lite och väger 2,9 kg. Den veterinären som vi träffade nu var inte samma som i december då den veterinären slutat. I tisdags gjorde vi även ett nytt ultraljud och hon visade mig  vänstra njuren på skärmen. -Det är den som inte fungerar, sa jag. Veterinären blev tyst i några sekunder och sa sedan: -Jo, den fungerar. Så jag kände mig lite förvirrad. Tidigare har man sagt till mig att den vänstra njuren fungerar inte alls. Idag när hon ringde så sa hon att hon jämfört bilderna som man såg på ultraljudet nu i tisdags med de som togs när och åkte in akut i november. Och det har hänt något väldigt väldigt ovanligt. Njuren har börjat läka sig. Den kommer ju aldrig bli bra men den är bättre än den var när hon åkte in. 

Vi skall tillbaka om två veckor och ta lite kompletterande prover för Vera hade lite högt med kalcium men som jag förstod så var det inte något farligt och då frågade veterinären om jag inte kunde komma i vecka 13. För den veckan är nämligen TV där  och filmar och då vill de ta upp Veras fall bara för det är så ovanligt. Och så fjäskade hon lite och sa att Vera är ju väldigt söt och fotogenisk så det skulle passa så bra. 😃 Just nu är jag väldigt mallig.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

heliotropes
3/14/15, 1:43 AM
#12

Så roligt att det har gått så bra för din kisse. 🙂 Jaha! så nu ska ni bli rörliga linslusar med..kul!!😃

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
3/14/15, 12:31 PM
#13

vilken solskenshistoria! man blir så glad! säg till när det skall sändas så vi inte missar det!

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
AgnetaB
3/20/15, 7:12 PM
#14

Så roligt det går åt rätt håll! har också läst en sibir som var sjuk i njurarna o nu bra efter rätt kost mm!

lindusfia
3/20/15, 10:33 PM
#15

Tack för alla svar. Min Vera kommer ju aldrig bli frisk och jag tror inte på några magiska underverk men jag tror som #14 skriver att rätt kost kan hjälpa ganska långt. Nu var Vera väldigt lätt att få över på njurfodret vilket jag är tacksam för. Ibland försöker hon sno åt sig av den andra maten som mina två andra katter äter men jag har numera sträng översikt av katterna vid matningen.

Jag pratade med veterinären igår igen och det är SVT:s Djursjukhuset som skall spelas in men det dröjer innan det sänds i rutan. Det som spelas in nu är nästa säsong och den sänds nog till hösten. Men jag skall försöka komma ihåg att skriva här på Perser i fokus när det närmar sig för jag är ju lite mallig också. 😉

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

fifi.a
3/23/15, 6:10 PM
#16

Vad tråkigt att höra att hon blivit njursjuk men vad underbart att det går åt rätt håll!! :D :D :D Underbart, håller tummar o tår för att det fortsätter åt det hållet!

Min Brumma som hade PKD fick 9 extra månader med njurmedicin och njurmat, hoppas lilla Vera får mååååååååånga fler!!!

lindusfia
3/25/15, 7:32 PM
#17

Så var det då dags för TV-inspelning idag. Men vad tror ni händer! TV-teamet vill hellre filma en orm som kommit in på Blå stjärnan. Så de ratade min Vera! Vilken besvikelse. Först blev jag lättad eftersom jag var lite nervös. Men nu så här på kvällen känner jag mig faktiskt lite besviken. Jag hade ju till och med tvätta håret för att jag inte skulle skämma ut mig. 😡Ja, de vet inte vad de gick miste om. Världens gulligaste katt vill jag minnsan påpeka.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

heliotropes
3/26/15, 2:27 AM
#18

Nämen!😕Det var ju lite surt!

Eva // medarbetare på Perser


AgnetaB
3/29/15, 1:29 PM
#19

Vad tråkigt :( Självklart har man ju förberett sig både mentalt o fixat till sig ;)

lindusfia
3/30/15, 7:51 PM
#20

Ja, mentalt var det lite jobbigt. För jag var ganska nervös. Men när det gäller fixa till sig så hade jag bara tvätta håret på morgonen. Mer än så kan jag inte fixa till mig. :) Vet inte vad jag skall göra. Inte mycket som hjälper tyvärr. Men tur att jag inte piffa till Vera något särskilt. Jag borstade till en lite bara innan på morgonen.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
lindusfia
9/11/15, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Min lilla Vera mår fortfarande prima. Idag var vi och tog ett blodprov för kontroll. Bilden är tagen för ett par veckor sedan. Hon och min kille uppe på kylskåpet i sommarstugan. De höll på med något fuffens.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

SaraGutis
9/11/15, 8:23 PM
#22

Så härligt för er! 😍

mallabralla
9/13/15, 12:45 PM
#23

vad underbart! älskar solskenshistorier!

Sajtvärd på Perser iFokus

Emmliss
10/21/15, 3:20 PM
#24

Hej jag har en chinchillaperser hona som troligen har cystiska njurar, men dom viste inte säkert. Hon har ganska bra njurfunktion men cystor gör så att de bildas mer rödablodkroppar, hon mår väldigt bra. Men jag har varit med om en väldigt dyr press som jag känner att dom bara vill ha pengar. Dom vill tappa henne på blod för att tunna ut blodet och de vara många provtagningar och undersökningar som tog väldigt hårt på henne då hon är en ganska blyg tjej, när dom skulle tappablodet tog det lång tid, men sen när jag kom hem och skulle släppa ut henne från buren så la hon sig bara ner och jamade och ville inte gå alls. Så klart blev jag jätte orolig och ringe direkt tillbaka till dom, men fick inget svar så de var bara åka in akut med henne och hon fick vara kvar där med dropp och värme alltså hade hennes kropp reagerat så starkt på förändringen i blodet. De som man inte vet är att hon kan ha haft sånt blod hela sitt liv det vill säga mer röda blodkroppar. Så nu är hon bara hemma och mår bra! 😊 ibland måste man lyssna på sin själv känsla och inte bara på Vetrinärer för dom lever inte med djur varje dag :-)

lindusfia
10/21/15, 5:54 PM
#25

Oj, stackars er. Vad jobbigt du måste haft det. Jag förstår precis vad du menar när du skriver man ibland måste lyssna på sig själv. Jag tycker själv att mina djur blir annorlunda i sättet emot hur de är hemma och hur de är när de är hos veterinären. I min Veras fall så tyckte jag att hon verkade matt och dålig när hon var hemma hos mig men när vi väl var på sjursjukhuset så piggade hon på sig och verkade inte dålig alls. Sedan när vi kom hem från de långa sjukhusvistelsen så verkade hon i och för sig inte dålig igen men hon vill gärna bli pjoskad med. Och kunde först inte äta själv och skulle bli handmatade hela tiden och då var jag lite orolig att hon hade kommit hem för tidigt och visste inte om jag borde åkt tillbaka med henne igen. Kanske borde inte veterinären skickat hem din katt så med en gång. Jag  är glad att din kisse mår bra nu. Hoppas det håller i sig. 🌺

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Emmliss
10/21/15, 6:49 PM
#26

Ja de var en mycket jobbig period både för mig och Tårtan som hon heter, jag hoppas att hon ska leva länge till:-) men ser jag nån förändring så kommer jag åka in och kolla, men nu så är allt bra och kommer inte utsätta henne för mer lida. Nu ska vi bara vara hemma och mysa och busa :-) vad bra att din katt också mår bra! 😊

mallabralla
10/29/15, 7:47 PM
#27

tog de inget test för PKD (cystor på njurar) ett sådant test kan du annars göra lätt och billigt hemifrån. mystiskt att hålla på och greja utan att ha tagit reda på orsaken

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: