Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1800 ggr
[beahansson]
2014-10-08 18:26

Lös i magen

Min perserhane som är ca 6 månader gammal fick i sig älgkött för ca 3-4 veckor sedan och har efter det varit konstant lös i magen. Han har inte haft diarré men har inte haft normalt bajs heller. Han har aldrig bajsat utanför lådan och är precis som han alltid varit, det vill säga full av liv och på nya upptåg hela tiden. Därför har jag gjort som min uppfödare sagt åt mig att göra, vänta och se till att han absolut inte får i sig något annat än hans regelbundna mat (vilket är endast RC Kitten torrfoder, något han haft under hela hans uppväxt utan några problem som helst). Men idag bajsade han ner sig helt och hållet, och nu börjar jag bli riktigt upprörd.

Jag ska testa Laktiplus imorgon, något som min uppfödare rekommenderat och som ska vara "snälla" bakterier för magen. Ringde veterinären också som sa åt mig att köpa skonkost burkmat som finns i deras butik, men jag är mycket osäker på detta då jag vet hur känslig mage min katt har och inte litar på veterinären här över huvud taget, de har missbedömt väldigt många djur genom åren.

Hur som helst vill jag gärna ha tips och höra om andras erfarenheter gällande liknande problem.

Annons:
Bill&Bull
2014-10-08 18:48
#1

När dom är lösa kan man göra risavkok och ge. Antingen i maten eller enskilt.

||My Love For Animals Is Immortal||

heliotropes
2014-10-08 20:15
#2

Mitt tips är att blöta upp torrfoderet och ge honom mindre portioner fördelat över dagen. 2 eller 3 ggr./dagligen. till att börja med. Ge honom inget nytt foder,det brukar bara bli en förlängning av magbekymmer.

Eva // medarbetare på Perser


off36is
2014-10-08 20:51
#3

Prokolin tycker jag funkar bra.

off36is
2014-10-08 20:51
#4

Prokolin tycker jag funkar bra.

SaraGutis
2014-10-09 21:53
#5

Vår ena perser har ibland lite problem med magen, köper FortiFlora, oslagbart för vår del. Det strös över maten. Lycka till!

aloizias
2014-10-10 00:11
#6

morotspuré för barn är jätte bra vid lös mage eller zoolac pasta  http://www.kattkompaniet.nu/zoolac-propasta-15ml-p-505-c-176.aspx

Annons:
Erna
2014-10-12 18:15
#7

Man kan absolut inte ge risavkok till alla katter, eftersom många katter inte tål ris.

Hellre fasta ett dygn sedan fiskspad och öka på med kokt fisk och sedan rå köttfärs av nöt efter några dagar.

För många år sedan sålde jag en perser till en familj som hade gott om älgkött. Katten fick det rått och blev jättesjuk. Han blev inlagd på vet.klinik med dropp och fick medicin + parasitdödande medel. Sedan blev han kry och glad igen.  Vilt och gris innehåller väldigt ofta parasiter, därför måste det tillagas först! 

Probiotika hjälper inte mot parasiter, om det nu är det.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Bill&Bull
2014-10-12 18:49
#8

#7 inte själva riset man ger utan enbart vätskan, fått den rekommendationen av vet och det har alltid funkat:)

||My Love For Animals Is Immortal||

Upp till toppen
Annons: