Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1680 ggr
maddenilsson
2014-08-31 16:48

Kan min katt bli mer tillgiven?

Här är min historia: Tog hand om en 3årig persertjej i början av juni. I förra hemmet var hon alltid inne i ett stort hus men ingen har nånsin lekt med henne. Hon bodde då med en annan perser som hon aldrig interagerat med, denna tjej är nämligen väldigt liten (2,5 kg) och säkert låg i rang. Hon fick inte så mycket uppmärksamhet förutom av ett barn som bar henne mycket men som hon tydde sig en del till. Men kontentan är att de som jag förstår behandlat henne mer som en prydnadskudde. När hon kom till oss var hon aldrig rädd, från första stund lade hon sig på en filt vi lagt ut på golvet. Men hon var reserverad. Vi började försöka leka med henne men det tog ca 6 veckor innan hon lärde sig, tänker att hon inte lärt sig det i sitt förra hem. Så småningom kunde hon komma upp i sängen och ibland ligga bredvid och ibland på bröstet. Sen vi kastrerade henne har hon slutat vara nära och ligger mest på avstånd. Däremot pratar hon mycket och är bra på att kommunicera och hon är alltid med vart man än går och ska titta vad man gör. Men man får knappt klappa henne, mest bara när hon ligger och har sovit kan man få klia henne. Går det att lära en katt att vara mer tillgiven? Att vilja vara mer med en? Hur länge tar det innan man helt känner en vuxen katt man tar hand om? Tacksam för svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: