Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1631 ggr
maddenilsson
8/5/14, 10:42 PM

Behöver jag köpa en kattkompis?

Har tagit hand om en omplacering, en kastrerad perserhona på 3 år. Hon har vuxit upp med en äldre perserhona innan hon kom till oss, men den ville den gamla ägaren behålla. Vår katt har aldrig uttryckligen sörjt sin förra kattkompis men de interagerade tydligen aldrig med varandra, vår katt är för tidigt född och är väldigt liten till sin storlek så kanske hamnade lågt i rang.

Nu funderar vi om det skulle vara bra för henne med en ny kompis? Är det svårt att sammanföra två vuxna katter, även om vår katt är van att dela hushåll med någon sen tidigare? Vi har haft henne i två månader.

Annons:
mallabralla
8/5/14, 11:17 PM
#1

Det är väldigt olika från katt till katt huruvida de vill vara ensam katter eller inte.

tycks hon lycklig och mår bra ensam skulle jag inte känna att det var ett måste att skaffa en kompis, men de flesta katter brukar tycka om en rasfrände. skulle rekommendera en kastrerad hankatt kanske, en ung katt så de kan växa ihop brukar fungera bäst.

Sajtvärd på Perser iFokus

lindusfia
8/6/14, 9:34 AM
#2

Jag blev tillsagd att min "stora" katt som jag skaffade mig först (adopterad från en djurhjälpsorganisation) att hon skulle vara ensamkatt. Hennes ålder är okänd. Sedan tog jag hand om en perserkatt till från KKS. Hon var 8 år och det fungerade hur bra som helst. De lekte inte så mycket med varandra men verkade uppskatta varandras sällskap. Framförallt katten från KKS då hon levt med många andra katter. Sedan skaffade jag mig till och med en liten exotic-kattunge och det funkade också. "Stora" katten lekte inte så mycket med kattungen men katten från KKS blev överlycklig. Tyvärr dog katten från KKS förra sommaren och jag köpte en ny kattunge i augusti förra året. Denna nya kattungen är lite lik "stora" katten i utseendet och på denna kattungen reagerade hon helt annorlunda än exotic-kattungen. Hon började slicka på henne och fjäska och ha sig. Fastän de varit ihop nu snart ett år och den minsta i gruppen inte är så liten längre så slickar den "stora" katten på henne och låter henne ligga nära. Jag tror nog min "stora" katt skulle sakna sina kattkompisar och skulle inte vilja vara ensamkatt igen.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

maddenilsson
8/6/14, 10:54 AM
#3

Tack för era svar!

Det är svårt. Det är en chansning tänker jag, att veta om de kommer att trivas eller inte. Hade helst tagit en katt som behöver omplaceras och som kanske också är liten i storleken och inte har behov av att vara högst i rang, kanske det skulle vara det bästa för våran katt? Svårt att säga. Vet någon vart det bäst går att hitta perserkatter som behöver omplaceras? Jag har kollat här men det sista inlägget är från 2014 och det är oftast två, jag känner att tre katter i en tvåa är för mycket.

Monnus
8/6/14, 11:14 AM
#4

På Blocket finns annonser med vuxna perserkatter som behöver omplaceras.

maddenilsson
8/6/14, 11:22 AM
#5

Jag har kollat där! En annan fråga: Kan man ha två honkatter eller ska det gärna vara en hane?

lindusfia
8/6/14, 1:32 PM
#6

Alla mina tre katter är kastrerade honkatter. Men det är bara för att jag har en papegoj-kille här hemma och han reagerar på om andra djur och människor är kille eller tjej. Så jag låter honom få vara kung i huset bland djuren. :) Jag vet att "stora" katten blivit förbannad på hankatter hon träffat men jag vet inte hur hon skulle reagera på om en hankatt skulle flytta in. Om den var kastrerad tror jag inte hon skulle bry sig.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
mallabralla
8/6/14, 2:15 PM
#7

jag har en vän, (marlylands katteri) hon har en exotic hona för omplacering som är mycket snäll med andra katter men skygg. hon har aldrig varit några problem med i gruppen, men just för hon är lite reserverad är dte bättre för henne att komma till någon som har det lite lugnare och där det finns max en annan katt . i början är hon reserverad men blommar ut när man väl vunnit hennes förtroende.

om du är intresserad så PM mig, hon finns i stockholm och säljs för 2000 kr med alla papper. hon blir 4 år i oktober.

Sajtvärd på Perser iFokus

Monnus
8/6/14, 2:37 PM
#8

Jag har 2 kastrerade honkatter och dom trivs väldigt bra ihop.

Frida_Persnose
8/6/14, 8:23 PM
#9

Jag har två stycken kastrerade honor som ska omplaceras. Alla vaccinationer och papper är i sin ordning. Maila mig frida.fridheim@hotmail.com om du skulle vara intresserad. Så kan jag berätta mer om dom! Kan säljas separat. Med vänlig hälsning, Frida

Guardianś
8/6/14, 10:36 PM
#10

Vart bor du nånstans madde, jag har en exotic blåpadda som är kastrerad och kanske skulle passa, en snäll o go katt som är van med andra

Guardianś
8/6/14, 10:53 PM
#11

Denna hona över här är ganska liten med och inte alls dominant vad hon visat här iallafall.

maddenilsson
8/7/14, 1:18 AM
#12

Jag bor i Umeå, men jag är beredd att åka långt för att hämta rätt kattkompis!

maddenilsson
8/7/14, 9:37 PM
#13

Kan du maila mig Guardians? nilsson.jm@gmail.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: